دوری مردم از رسانه ها بزرگ‌ترین آسیب برای مطبوعات است

مدیرعامل اسبق خبرگزاری جمهوری اسلامی، گفت: مطبوعات به واسطه آلودگی به برخی محدودیت ها از مردم دور شده است و مرگ مطبوعات زمانی است که مردم را نداشته باشند.

مجید امیدی شهرکی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره لزوم برگزاری نمایشگاه مطبوعات گفت: نمایشگاه مطبوعاتی برای مردم جذابیت دارد که براساس مطالبات مردم نیز گام برمی دارد.

وی افزود: متاسفانه نمایشگاه مطبوعات تاکنون نتوانسته آن طور که باید و شاید جذابیتی برای مردم بخصوص قشر فرهیخته جامعه فراهم کند.

این فعال رسانه ای، ادامه داد: مطبوعات به واسطه آلودگی به برخی محدودیت ها از مردم دور شده است و جدایی از مردم بزرگ‌ترین آسیب برای مطبوعات است و مرگ مطبوعات زمانی است که مردم را نداشته باشند.

امیدی شهرکی، اظهار کرد: نمایشگاه مطبوعات در جذب مخاطب به رسانه ها کمک می کند و در این رویداد فرهنگی، مردم به نوعی در ارتباط مستقیم با رسانه ها قرار می گیرند.

مدیرعامل اسبق خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با تاکید بر اینکه نمایشگاه مطبوعات باعث رشد فکری، عقلی و اعتقادی مخاطبین می شود، گفت: زمانی نمایشگاه مطبوعات به اوج خود می رسد که مردم بدون تبلیغات و به صورت خودجوش از این رویداد فرهنگی استقبال کنند و به نوعی خود مردم مبلغ نمایشگاه مطبوعات می شوند.

وی با بیان اینکه موفقیت نمایشگاه مطبوعات در نتیجه اعتماد مردم به رسانه ها شکل می گیرد، اضافه کرد: در صورت سلب اعتماد مردم از رسانه های داخلی، افراد ناگزیر به رسانه های بیگانه گرایش پیدا می کند.

**مردم زمانی به مطبوعات اعتماد می کنند که مطالبه آنها را پیگیری کند

امیدی شهرکی ادامه داد: زمانی مردم از نمایشگاه مطبوعات استقبال می کنند که باور کنند رسانه ها درصدد مطالبه گری و بالا بردن فرهنگ آنهاست زیرا در جامعه ما مردم با بسیاری از مشکلات دسته و پنجه نرم می کنند و هیچ دادگری برای آنان نیست.

وی در مورد نقش تاثیرگذار نمایشگاه مطبوعات، ابراز کرد: در بسیاری از مواقع از کم عمق بودن فرهنگ در جامعه شکایت می کنیم در حالی که با اخبار سطحی و سانسور شده زمینه رشد فرهنگی و اعتقادی را از مردم سلب کرده ایم در این راستا نمایشگاه مطبوعات می تواند در صدد اصلاح جامعه بربیاید هرچند تاکنون در این زمینه نمایشگاه مطبوعات آنچنان که باید و شاید تاثیرگذار نبوده است.

مدیرعامل اسبق ایرنا، گفت: زمانی نمایشگاه مطبوعات می تواند اکثریتی را به سوی خود جلب کند که از آلودکی های سیاسی و حزبی فاصله گرفته و در صورت فاصله از این فضاها، به نقش اصلی خود در بارور کردن تفکر و اعتلای فکری جامعه دست پیدا کنیم.

**رسانه مستقل یک کلمه ظاهری است

امیدی شهرکی درباره نقش مطبوعات در ایران و سایر کشورها گفت: کشورهای جهان سوم به نوعی رحم عاریه ای مطبوعات جهان هستند و در اصل مطبوعات کشور های توسعه یافته براساس تفکر و اهداف خاصی پیگیری می شود و در کل دنیا رسانه مستقل تنها در قالب یک کلمه ظاهری عنوان می شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه در سراسر دنیا رسانه مستقلی وجود ندارد، اظهار کرد: عدم استقلال رسانه ها باعث شده آنچنان که باید در موضع دفاع و مطالبه خاص اکثریت جامعه نباشند.

این فعال رسانه ای، گفت: استقلالی در رسانه ها وجود ندارد حتی رسانه های سیاسی که در تقابل سیاست های دولت حاکم است به نوعی دستخوش تغییر می شوند و رسانه هایی که شاید دولت ساخته باشند نیز به شدت وابسته هستند.

** مشکلات اساسی در حوزه رسانه حل نشده است

امیدی شهرکی خاطرنشان کرد: مشکلات اساسی در حوزه رسانه حل نشده است و از رسانه های کشورهای پیشرفته چیزی را به عاریه گرفته ایم آنچنان به خودباختگی در حوزه رسانه رسیده ایم که حقوق اولیه انسانی بعضی از خبرنگاران را رعایت نمی کنیم و یک خبرنگار چندان حق مداخله با اظهارات دبیران رسانه که در آن مشغول به کار است را ندارد.

502

کد خبر: 861568

وب گردی

وب گردی