برنامه‌ریزی ویژه دانشگاه آزاد اسلامی برای ازدواج دانشجویان

مدیر کل فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی از برنامه‌ریزی ویژه این دانشگاه در خصوص ازدواج دانشجویان خبر داد و گفت: طرح اختصاص خوابگاه متاهلی به زوج‌های دانشجوی این دانشگاه از ترم آینده آغاز و در استان اصفهان اجرا خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر رضا نصیری با حضور در غرفه خبرگزاری آنا در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، گفت: «پیش‌نویس سند حوزه فرهنگی دانشجویی در قالب سند چشم‌انداز دانشگاه آزاد اسلامی تقدیم دکتر ولایتی و دکتر رهبر شده است. در حوزه خانواده، حیا و حجاب طرح‌های عملیاتی ارائه دادیم که امیدواریم موافقت شود.»

نصیری درباره برنامه‌های دانشگاه آزاد برای ازدواج دانشجویی گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت خوبی برای برگزاری ازدواج دانشجویی دارد و با عنایتی که دکتر ولایتی در حوزه فرهنگ دارند و همدلی بین مسئولان دانشگاه، می‌توان اقدامات خوبی انجام داد.»

مدیر کل فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «برای دانشجویانی که در آستانه انتخاب همسر هستند، کارگاه‌های متعدد با حضور صاحب‌نظران در کل کشور برگزار می‌کنیم. این کلاس‌ها برای مجردهاست. بعد از این مرحله اگر دانشجویان به تصمیم ازدواج رسیدند و بخواهند با تاسی از ازدواج حضرت فاطمه ازدواج آسان داشته باشند، ما مساجد دانشگاه و مراز شهدای گمنام را که قشنگترین مکان‌ها برای عقد آسمانی زوج‌هاست، آماده می‌کنیم تا عقد آنها در این مکان‌ها برگزار شود.»

نصیری گفت: «همچنین برای زوج‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی که هر دو در این دانشگاه هستند، خوابگاه‌های متاهلی اختصاص می‌دهیم این طرح را از ترم آینده در استان اصفهان شروع می‌کنیم. بقیه استان‌ها هم در این زمینه فعال خواهند شد، بسیاری از خوابگاه‌ها ظرفیت‌های خالی دارند که می‌توان از آنها برای اسکان زوج‌های دانشجوی متاهل استفاده کرد و تا زمانیکه درس می‌خوانند، می‌توانند آنجا باشند.»

او همچنین از اختصاص سفر سه‌روزه به مشهد به زوج‌های جدید دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: «بعد از ازدواج همه را برای سفر سه روزه عازم مشهد خواهیم کرد. امسال هم یک روز را انتخاب می‌کنیم تا حدود 5 هزار زوج دانشگاه آزاد اسلامی در یک ساعت مشخص در مراز شهدا جمع شوند، طواف شهدا کنند و به سمت مشهد مقدس بروند و در صحن مقدس امام رضا پیمانشان را دنیایی و آخرتی کنند. دانشجویان در دورانی در دانشگاه آزاد اسلامی هستند، اگر ازدواج کنند و بچه‌دار شوند سعی می‌کنیم هدیه برای تولد فرزندشان هم درنظر بگیریم.»

مدیرکل فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی درباره بورسیه فعالان فرهنگی در قالب شمیم بصیرت گفت: «پیش‌نویس آن نوشته شده، ملاک‌های مختلفی برای آن درنظر گرفته شده است. مهمترین شاخص در این موضوع فعالیت علمی برتر و فعالیت انقلابی و دینی برتر است. هیات رئیسه دانشگاه باید در این‌باره تصمیم‌گیری کند، امیدوارم که هم ابلاغ و هم اجرا از ترم آینده در بهمن‌ماه همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شود.»

وی در پاسخ به این سوال که برنامه دانشگاه در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانشجویی چیست؟ گفت: «به دلیل محیط فرهیختگی در دانشگاه‌، آسیب‌های اجتماعی در دانشگاه کمتر از سطح عمومی جامعه است. برنامه‌ریزی جدی در این زمینه صورت گرفته است که در حوزه‌های مختلف به دانشجویان آگاهی داده شود. اگر دانشجویان از برخی معضلات اجتماعی آگاهی پیدا کنند به آن سمت نمی‌روند. در طرح جامع فرهنگی نیز در بخش‌هایی به همین مسائل پرداختیم که هم آسیب‌های اجتماعی را کم کنیم و هم مشارکت دانشجویان را در طرح‌های عام‌المنفعه زیاد کنیم.»

نصیری در پاسخ به اینکه آیا آمار معضلات دانشجویی در خوابگاه‌ها و سایربخش‌ها وجود دارد، ادامه داد: «در پایشی قبلا صورت گرفته، متاسفانه در برخی مسائل ضعف داریم. با این وجود نقاط قوت زیادی هم در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد که از جمله می‌توان به میزان پایبندی به مسائل خانوادگی، اعتقاد به اسلام و اعتقاد به قرآن اشاره کرد،‌ اگر روی این نقاط کار کنیم می‌توانیم نقاط ضعف را برطرف کنیم.»

وی همچنین درباره مهمترین برنامه‌های حوزه فرهنگی دانشجویی در 2 ماه آینده گفت: «شمیم بصیرت با هدف برگزاری دوره‌های آموزشی برای فعالان فرهنگی، در رده‌های رسانه،‌ هیات‌ها و کانون‌ها به پایان رسید و وارد مرحله عملیاتی شد. در ادامه شمیم معرفت را برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی شروع می‌کنیم در این طرح نشست‌های تخصصی و دوره‌های معرفت‌افزایی برگزار می‌شود. شمیم معرفت از بندرعباس واحدهای حاشیه خلیج‌فارس، بین دو ترم شروع می‌شود و به قم ختم می‌شود و بعد از آن شمیم ولایت شروع می‌شود. هدف ما از برگزاری این طرح‌ها، رسیدن به دانشگاه اسلامی مترقی جمهوری اسلامی است تا دانشجو به گونه‌های مختلف نقش خود را ادا کند و در آینده در نظام جمهوری اسلامی به عنوان کادر و نیروی آموزش‌دیده وارد فضای مدیریت کشور شود.»

کد خبر: 863232

وب گردی

وب گردی