ردپای پُر رنگ کتاب در نمایشگاه مطبوعات

در بیست و سومین دوره نمایشگاه مطبوعات بازار فروش کتاب‌های موسسات مطبوعاتی از رونق خوبی برخوردار بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، بیست و سومین دوره نمایشگاه مطبوعات جمعه 12 آبان ماه با حضور رسانه های مکتوب و آنلاین به کار خود پایان داد. این رویداد فرهنگی در طی این 7 روز بازدید کنندگان زیادی از اقشار مختلف جامعه بخصوص روزنامه نگاران و فعالین رسانه داشت.

در نمایشگاه مطبوعات امسال علاوه بر گردهمایی رسانه های مکتوب و مجازی و برقراری ارتباطی دوسویه میان مخاطبان و صاحبان رسانه؛ این روزها میزبان اتفاقی است که با وجود تکراری بودن در نوع خود جالب توجه است و حتی شاید بتوان گفت که مخاطبان بیشتری نسبت به غرفه‌های عادی مطبوعات به سوی خود جلب کرده است.

مخاطبان نمایشگاه مطبوعات علاوه بر استفاده از نشریات و روزنامه ها می توانند از کتاب های چاپ شده برخی از این انتشارات استفاده کنند و استقبال بازدید کنندگان از این کتاب ها به وضوح چشمگیر است.

موسسات مطبوعاتی قدیمی در ایران در کنار فعالیت رسانه‌ای خود از دیرباز به فعالیت نشر و چاپ کتاب مشغول بوده‌اند این دوره از نمایشگاه مطبوعات نیز به رسم هر ساله بخشی از تولیدات منتشر شده خود را در غرفه‌هایشان عرضه کرده‌اند که از قضا این آثار مکتوب بیشتر از سایر محصولات عرضه شده در این محل مورد توجه و استفاده قرار گرفته است.

موسسه مطبوعاتی کیهان یکی از این دست موسسات است که بخش قابل توجهی از فضای خود را به عرضه محصولات انتشارات خود اختصاص داده است که در میان آنها می‌توان به مجموعه آثار جنجالی این موسسه تحت عنوان «نیمه پنهان» اشاره کرد که نسخه های زیادی از مجلدات آن در کنار سایر تولیدات این موسسه در نمایشگاه در معرض فروش قرار گرفته است.

موسسه انتشارات اطلاعات نیز بخش وسیعی از غرفه خود را مبدل به قفسه‌های فروش کتاب کرده است. فروش کتاب‌های سالنامه روزنامه اطلاعات در کنار تولیدات به طور عمده تاریخی انتشارات این روزنامه از جمله خاطرات مارگارت تاچر، گورباچف و نیز کتاب «عزاداری‌های نامشروع» با ترجمه جلال آل‌احمد، کتاب «فضیلت های فراموش شده» و یا خاطرات ارتشبد حسین فردوست در دو جلد و کتاب «ظهور وسقوط سلطنت پهلوی» اثر عبدالله شهبازی در زمره آثار قابل اعتنای این موسسه در نمایشگاه مطبوعات است.

موسسه مطبوعاتی «جهان کتاب» نیز بخش قابل توجهی از آثار خود را در نمایشگاه عرضه کرده است و در کنار آن‌ها نسخه‌های نشریه معروف خود با عنوان جهان کتاب را نیز به مخاطبانش ارائه می‌کند.

موسسه مطبوعاتی جام‌جم نیز بخشی از تولیدات انتشار داده شده توسط این رسانه که به طور عمده شامل آثاری با محتوای روزنامه نگاری در فضای دیجیتال و نیز مجموعه گزیده گفتگوهای این روزنامه است را به فروش می رساند.

با این همه موسساتی نیز هستند مانند «همشهری» و «ایران» که ترجیح داده اند تولیدات خود در قالب کتاب را در این نمایشگاه عرضه نکنند.

با توجه به کاهش چشمگیر تیراژ روزنامه ها بالاخص کتاب در این رویداد فرهنگی که هر یک از مخاطبان رسانه به راحتی می توانند با رسانه های مورد علاقه شان ارتباط برقرار کنند فروش کتاب توسط برخی غرفه ها سبب آشتی مخاطبان با کتاب شده و یکی از نکات مثبت برگزاری این دوره از نمایشگاه مطبوعات به شمار می رود.

502

کد خبر: 865167

وب گردی

وب گردی