تظاهرات ده ها مصری در اعتراض به مرگ یک زندانی

ده‌ها نفر از اهالی قبیله نوبه موسوم به "نوبی‌ها" در جاده "أسوان-قاهره" و راه‌ آهن شهر کلابشه در استان أسوان تظاهرات کردند و این جاده را بستند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از "القدس العربی"، ده‌ها نفر از نوبی‌ها صبح امروز تظاهرات اعتراض‌آمیز به استمرار بازداشت 24 نفر از شرکت‌کنندگان در تظاهرات معروف به "مسیرة الدفوف" در ایام تعطیلات عید قربان و مرگ یکی از این زندانیان به دلیل بی‌توجهی به درمان بیماری وی، برگزار کردند.

معترضان که جاده زراعی "اسوان-قاهره" و راه‌ آهن اسوان را مسدود کرده بودند با نیروهای امنیتی درگیر شده و پس از برداشتن لاستیک‌های خودروها و شاخه‌های درخت که معترضان در جاده قرار داده بودند، این جاده برای تردد خودروها باز شد.

"جمال سرور" از فعالان نوبی و یکی از کسانی که در جریان "مسیرة الدفوف" بازداشت شده است، شنبه گذشته در داخل زندان "الشلال" واقع در استان أسوان جان باخت. وی به همراه 7 نفر دیگر از این زندانیان در اعتراض به استمرار بازداشت خود اعتصاب غذا کرده بود که در اثر افت شدید قند خون جان خود را از دست داد.

نیروهای امنیتی أسوان 3 سپتامبر گذشته 24 نفر از نوبی‌ها را در تظاهرات "مسیرة الدفوف" بازداشت کردند.

نوبی‌ها با تعلل دولت مصر در اجرای ماده 236 قانون اساسی مبنی بر ملزم کردن دولت به اجرای طرح‌هایی برای بازگرداندن اهالی قبیله نوبه به مناطق اصلی خود مخالف هستند.

اهالی قبیله نوبه که به نوبی‌ها معروف هستند در منطقه‌ای واقع در دو طرف رود نیل در دورترین نقطه شمالی سودان و جنوب مصر زندگی می‌کنند.

کد خبر: 868037

وب گردی

وب گردی