تهران-ایسکانیوز:  وحید آقاپور بازیگر و کارگردان تئاتر که در آثاری چون این "همه سنگر و..." "ملی"  "زندگی من" بازی داشته،  این روزها  با نمایش "شن" در سالن استاد انتظامی به روی صحنه است و به همین مناسبت با خبرنگار ایسکانیوز به گفتگو نشسته است.


این بازیگر و کارگردان تئاتر درباره چگونگی اجرای نمایش "شن" به خبرنگار تئاتر ایسکانیوز گفت: پس از کارگردانی نمایش "دو دلقک و نصفی" که در سال 84 در جشنواره فجر به روی صحنه رفت  و اجرای آن به بعد موکول شد و در نهایت به اجرای عموم نرسید هیچ اثر دیگری را روی صحنه نبردم تا زمانی که اعضای گروه باران از من خواستند به عنوان استاد در کارگاه های بازیگری و کارگردانی شرکت کنم و پس از آن نمایشنامه ای به من ارائه شد که توسط اعضای این گروه نوشته شده بود و اتفاقأ نمایشنامه قصه منسجم  و جالبی داشت و نظرم را جلب کرد. پس از آن تمرینات گروه آغاز شد.


وی درباره متن و قصه اثر گفت: موضوع نمایش به ناشناخته ترین قشر جامعه می پردازد یعنی جانبازان جنگ ایران وعراق .


139306291333448193670763


این کارگردان با بیان اینکه تجربه کارگردانی در این ژانر را نداشته است گفت: باتوجه به اینکه مدتی در انجمن دفاع مقدس فعالیت کرده ام تا حدودی این قشر از جامعه را می شناسم و به همین دلیل کارگردانی این اثر را پذیرفتم.


بازیگر نمایش "هی مرد گنده گریه نکن" درباره قصه این نمایش گفت: قصه نمایش "شن" در یک آسایشگاه اعصاب و روان می‌گذرد و داستان آن به زندگی دو دوست و همرزم به نام‌های علیرضا و رسول می پردازد. علیرضا و رسول که در جنگ به دلیل اتفاقی از یکدیگر جدا شده اند و این جدایی منجر به اسارت رسول می‌شود. پس از جنگ رسول که مدت‌ها به دنبال علیرضا بوده او را در یک آسایشگاه اعصاب و روان پیدا می‌کند و این در حالی است که رسول هویت خودش را انکار می‌کند و به هیچ وجه خودش را به یاد نمی‌آورد. کلید حل اتفاقی که زمان جدایی این دو در جبهه اتفاق افتاده تنها با بهبود رسول پیدا می‌شود؛ بنابراین علیرضا در این آسایشگاه خودش را به خیل بیماران اعصاب و روان پیوند می‌زند و در لابه‌لای اتفاقاتی که در آنجا می ا‌فتد کم کم رسول هویت خودش را پیدا کرده و نهایتا علیرضا نیز به کلید گمشده‌اش می‌رسد.


IMG11073489


آقاپور در پاسخ به این سوال که آیا این نمایش یک اثر روانشناسانه است، گفت: از آنجایکه نویسندگان اثر روانشناسی خوانده اند و از این منظر به شخصیتهای نمایشنامه پرداخته اند می توان گفت نمایش "شن" یک اثر روانشناسانه است .


بازیگر نمایش "تک سلولی‌ها"  در ادامه،  یکی از دلایل ضعف نمایش های دفاع مقدسی را افتادن به ورطه کلیشه دانست و گفت: شعار زدگی آفت نمایشهای ژانر دفاع مقدس است و این اتفاق زمانی می افتد که هنرمند به اثری می پردازد که به آن اعتقاد قلبی ندارد و تنها به شاخصه ها و نشانه های مرسومی توجه می کند که در سطح می گذرند.


وی گفت: معمولأ در آثار جنگی آدمهایی با شخصیت های شبیه هم می بینیم که به یک شکل حرف می زنند و عمل می کنند به عنوان مثال اکثر هنرمندان این عرصه از کاراکتر موجی یک تعریف دارند و داد و فریاد و حرکات هیستیریک وجه مشترک همه شخصیتهای این چنینی است و در مجموع اتفاقات این چنینی باعث می شوند که یک نمایش به اثری کلیشه ای تبدیل شود. مورد دیگری که نمایشهای مرسوم را به سمت کلیشه می برد پرداختن به وجه مثبت شخصیتها و چشم پوشی از تناقض های شخصیتی کاراکترهای معمول چنین نمایش هایی است به عنوان مثال، پرداختن به عنصر رشادت در یک شخصیت تنها از او  یک شخصیت کلیشه ای می سازد.


آقاپور با اشاره به اینکه سعی کرده از کلیشه های مرسوم به دور باشد گفت: همیشه دوری از کلیشه دغدغه ام بوده و سعی می کنم کاری را انجام دهم که به آن اعتقاد دارم و همین اعتقاد است که مرا به این کار وا می دارد تا درباره اثرم تحقیق کنم.


این کارگردان در توضیحات بیشتر گفت: در روند از تمرین تا اجرای نمایش شن نیز این اتفاق افتاد و من برای شناخت بیشتر کارکاترهای نمایش از آسایشگاه جانبازان جنگ دیدن کردم  و با جانبازان هشت سال دفاع مقدس ملاقات و گپ و گفت داشتم.


وی گفت: خوشبختانه اعضای گروه نمایش "شن" نه تنها جنگ را تجربه نکرده اند بلکه آن را به یاد ندارند و این قضیه به نفع کار است زیرا این بازیگران بدون هیچ پیش زمینه قبلی به واکاوی کاراکترهای نمایش پرداخته اند و همین واکاوی و تحقیق درباره نقش ها آنها را از معیارهای کلیشه ای و غلط مرسوم دور کرده است.


71ca2e4eaf2746a9e56f7ba595703880


 

وحید آقاپور فارغ التحصیل رشته نمایش با گرایش بازیگری از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است و مدرک کارشناسی ارشد کارگردانی اش را از دانشکده سینما تئاتر دریافت کرده و تاکنون در آثار نمایشی بسیاری بازی کرده است.نمایش "شن " نوشته گروه نویسندگان باران به کارگردانی وحید آقاپور تا 1 مهرماه روی صحنه تماشاخانه استاد انتظامی است و ساعت اجرای آن 18:00 است.


کد خبر: 86973

وب گردی

وب گردی