بغداد برای انحلال اقلیم تلاش نمی کند

سخنگوی دولت مرکزی عراق ضمن اشاره به این که قانون اساسی مرجع عالی برای تمامی قومیت‌های عراقی است، افزود: هیچ اقدامی از سوی دولت مرکزی جهت برهم زدن ساختار قانونی اقلیم کردستان صورت نگرفته است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از العراقیه، سعد الحدیثی سخنگوی رسمی دولت عراق عنوان کرد: بر اساس ماده 143 قانون اساسی عراق سه استان دهوک، اربیل و سلیمانیه به عنوان اقلیم کردستان شناخته شده‌اند و بر همین اساس دولت فدرال نیز در پروسه تهیه پیشنویس لایحه بودجه 2018 عراق نامی از استان‌های شمالی عراق نبرده با این استان‌ها همانند اقلیم کردستان عراق تعامل کرده است.

وی با اشاره به این که پیشنویس لایحه بودجه 2018 در مراحل پایانی است تصریح کرد: قانون اساسی عراق مرجع عالی تمامی قومیت‌های عراقی است و دولت فدرال نیز بدون استثنا آن را در تمامی زمینه‌ها به محل اجرا خواهد گذاشت.

سخنگوی دولت مرکزی عراق عنوان کرد: اقدامات انجام شده در رابطه با اقلیم کردستان همگی قانونی و در راستای اجرای قانون اساسی در خاک عراق بوده‌اند و هیچ اقدامی از سوی دولت مرکزی برای برهم زدن ساختار قانونی اقلیم کردستان انجام نشده است.

شایان ذکر است روز 6 نوامبر سال جاری میلادی نیچروان بارزانی و قباد طالبانی نخست وزیر اقلیم کردستان و معاون وی اعلام کردند که پیش نویس لایحه بودجه 2018 عراق شامل مواد و بندهایی غیر قانونی است که در آن به وضوح تلاش‌هایی برای انحلال ساختار فدرالی اقلیم کردستان در عراق دیده و سعی شده است استان‌های شمال عراق به جای اقلیم کردستان عراق مخاطب این لایحه قرار گیرند.

کد خبر: 870649

وب گردی

وب گردی