همایش در جستجوی خانه دوم در دانشگاه تهران برگزار شد

همایش در جستجوی خانه دوم، ویژه هفتاد و پنجمین سالگرد مهاجرت لهستانی‌‌ها در جنگ جهانی دوم به ایران در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط‌عمومی دانشگاه تهران، همایش در جستجوی خانه دوم ویژه هفتاد و پنجمین سالگرد مهاجرت لهستانی‌ها در جنگ جهانی دوم به ایران، با حضور دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه، دکتر اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، آنا ماریا آندرس، معاون نخست وزیر جمهوری لهستان، ۳۰ آبان ۱۳۹۶ در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد.

در این همایش دکتر نیلی احمدآبادی، ضمن خوشامدگویی به مهمانان مراسم به ویژه خانم آندرس، معاون نخست وزیر کشور لهستان گفت: «جنگ بلایی است که بشر به دست خود نازل می‌کند و با خودش نابودی و ویرانی به همراه دارد، نقش دو ملت بی طرف ایران و لهستان را در جنگ جهانی دوم مشابه بود، دو ملت صلح طلب که با فرهنگ غنی خود سعی داشتند از جنگ دور بمانند ولی خوی تجاوزگری دیگران آنان را درگیر جنگ و مصائب بعد از آن کرد».

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به سخن شاعر لهستانی آدام ویسکویچ، که حیات ملت لهستان را به زندگی عیسی مسیح تشبیه کرده است افزود: «مهاجران مردمانی بودند که به سرزمینی ناشناخته آمدند و در این سفر که سفر مرگ و زندگی لهستانی‌ها به شمار می‌رفت، آنان به ساحل امن ایران رسیدند. ایرانیانی که خود درگیر مشکلات زمانه جنگ بودند، پذیرای مهاجران لهستانی شدند و با پاسداشت شعائر اسلام و تکیه بر فرهنگ و تمدن غنی، در زمانه محنت، حق را از باطل تشخیص دادند، و این چیزی نبود جز عمل به سخن نبی اکرم (ص): هر کسی پیروان ادیان الهی که در پناه اسلام هستند را آزار برساند، مرا آزار رسانده است».

دکتر نیلی با اشاره به نمایشگاه عکس برگزار شده در این همایش، عکس‌ها را گویاترین اسناد بدون تحریف و واسطه توصیف کرد و گفت: «در بعد فرهنگی مهم‌ترین ارتباط ایرانیان با تجدد و دنیای غرب تا آن زمان این مهاجرت بود که با تأسیس انجمن مطالعات ایرانی در لهستان و چاپ کتاب مصور «لهستان اطلاعاتی از گذشته تا حال» تقویت شد».

وی با اشاره به گسترش دیپلماسی علمی در دانشگاه تهران گفت: «یکی از مهم‌ترین فضاهایی که صلح و دوستی برای ملت‌ها به ارمغان می‌آورد، مراکز دانشگاهی است و امیدواریم برگزاری این چنین نشست‌هایی بتواند مقدمه‌ای برای تعاملات بیشتر علمی فرهنگی دو کشور ایران و لهستان باشد».

در ادامه دکتر نیلی احمدآبادی به آرامستان لهستانی‌ها در شهرهای تهران، اصفهان، انزلی و مشهد اشاره کرد که نشان احترام ایرانیان برای پناهجویان لهستانی از آن زمان تا به حال به شمار می‌رود.

در ادامه دکتر حامد کاظم‌زاده، قائم مقام مؤسسه فرهنگی نگارستان اندیشه، گزارش اجمالی از همکاری بخش‌های مختلف برای برگزاری این نشست ارائه کرد و از همکاری دکتر امین مقدسی رئیس دانشکده ادبیات، کمیته اجرایی و علمی همایش تقدیر و قدردانی کرد.

دکتر کاظم‌زاده با اشاره به انتخاب و داوری ۵۰ مقاله از بین ۷۰ مقاله رسیده به دبیرخانه همایش و چگونگی ارائه آنها، از نمایش دو فیلم مستند «مادام» و «مرثیه گمشده» با موضوع مهاجران لهستانی و رونمایی از کتاب «تعاملات فرهنگی و تاریخی ایران و لهستان» خبر داد و ابراز امیدواری کرد که غبار فراموشی از تجربه دو ملت زدوده شود و خاطرات زیبای گذشته احیا شود.

دکتر بروجردی، سخنران دیگر این همایش بود که در سخنانی نیاز جوامع امروزی را توسعه و گسترش دیپلماسی فرهنگی توصیف کرد و با اشاره به سخن حضرت امیرالمؤمنین (ع) «بهترین سرزمین، سرزمینی است که تو را در خود جای می‌دهد»، توسعه و مناسبات فرهنگی بین ایران و لهستان را یکی از راه‌گشاترین فرصت‌ها حتی برای مناسب‌های سیاسی دانست که این توسعه نباید باعث دور شدن ملت‌ها از فرهنگ اصیل خودشان باشد بلکه باید مقدمه‌ای برای صلح و دوستی و تعاملات انسانی بیشتر شود.

همچنین در این همایش دکتر ابوذر ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از واقعه تاریخی و بلوای نان در تهران یاد کرد و گفت: «مهاجرت ۱۵۰ هزار لهستانی در سال ۱۳۲۱ شمسی، مصادف با مشکلات جدی معیشتی در ایران آن زمان بود. وجود مشکلات سخت و طاقت فرسا در زمانه جنگ، نتوانست فرهنگ غنی و نگاه دینی این مردمان نجیب را کمرنگ کند و آنان با روی گشاده، در زمان تنگدستی نگاه انسان دوستانه خود را تقدیم مهاجران کردند».

کد خبر: 874437

وب گردی

وب گردی