کسانی که در غرب تحصیل کردند، در سوریه و عراق گردن کودکان را می‌زنند/ غرب همواره به دنبال ساختن دشمن جدید است

وزیر امور خارجه گفت: مقام معظم رهبری به عنوان یک مصلح به آ‌ینده جامعه جهانی در دوران گذار و خطرآفرین نگران هستند.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی ایسکانیوز، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در همایش طلوع حقیقت اظهار کرد: در حوزه قدرت روابط جهانی تحولاتی ایجاد شده است که مقام معظم رهبری در نامه‌های خود به جوانان غربی به خوبی به آن اشاره کردند.

وی ادامه داد:‌ پیش از رهبر معظم انقلاب، امام راحل در این زمینه در نامه‌ای که به گورباچف نوشتند و همچنین رهبر معظم انقلاب از این دوران به عنوان دوران پیچ یا دوران گذار در حوزه روابط بین الملل یاد می‌کنند.

ظریف با بیان اینکه اخیرا غربی‌ها هم پذیرفته‌اند که در این دوران گذار ما به سوی جهانی پساغربی حرکت می‌کنیم، تصریح کرد: این مسئله به معنای آن نیست که دیگر غرب در جهان اهمیت ندارد بلکه حاکی از تحولاتی دوران ساز در روابط بین الملل است که دیگر این تحولات نه در غرب و نه توسط غرب شکل می‌گیرد.

وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه درک این واقعیت فهم راهبردی و استراتژیک برای نگاه به آینده است، گفت: نکته مهم در این باره توجه به متکبر شدن منابع قدرت است و در این دوره منابع قدرت از حالت مادی فراتر رفته‌اند و در این برهه ابعاد معنایی قدرت هم مورد توجه قرار گیرد چرا که در این زمان چهره سازی و چارچوب سازی دیدگاه‌ها می‌تواند در تعیین تحولات بین المللی و جایگاه کشورها نقش برجسته‌ای را ایفا کند. بر همین اساس است که بعد از فروپاشی شوروی اروپایی‌ها هدف اصلی خود را اسلام هراسی و ایران هراسی قرار داده‌اند.

ظریف با اشاره به اینکه چهل سال غرب به کومونیسم توجه داشت و از آن به عنوان خطر قرمز یاد می‌کرد، تصریح کرد: بعد از فروپاشی شوروی غرب به دنبال آن بود که اسلام هراسی که به عنوان خطر سبز از آن یاد می کرد را جایگزین خطر قرمز کند و مقام معظم رهبری هم به خوبی در نامه دوم خود فرمودند که غرب همواره به دنبال ساختن دشمنی جدید برای خود است و این یکی از راهبردهای اصلی غرب است و از ابتدای دهه نود اسلام هراسی را پررنگ‌ کرده‌اند.

وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه ظهور طالبان و داعش دلیل اسلام هراسی نیست، گفت:‌ در غرب تفکری وجود دارد که گویا همواره ضروری است که دشمن جدیدی جایگزین دشمن قبلی شود و ظهور و بروز داعش و طالبان هم در راستای اسلام هراسی و خطر جدیدی بود که آنان از اسلام متوجه می‌شدند.

وی با بیان اینکه دشمنان اسلام و کسانی چون ترامپ در راستای اسلام هراسی از عنوان اسلام کنار تروریسم استفاده می‌کنند، اظهار کرد: اخیرا ترامپ به عنوان تروریسم اسلامی استفاده کرد و در این شرایط ما باید به مبناهای قدرت توجه کنیم.

ظریف گفت: مقام معظم رهبری در این نامه‌های خود سوالی آوردند که چرا کسانی که در غرب به دنیا آمدند و تحصیل کردند، در سوریه و عراق گردن کودکان را می‌زنند و تا این حد از خود بربریت نشان می‌دهند و غرب چه پاسخی برای این تولیدات دارد که این سوال رهبری از موضع اتهام‌زنی نیست بلکه برای چاره‌اندیشی است.

وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری به عنوان یک مصلح به آینده جامعه جهانی و خطراتی که در این دوران گذار وجود دارد توجه ویژه‌ای دارند، تصریح کرد: ایشان در این نامه‌ها نشان دادند که همه جهان در یک کشتی مشترک در حال حرکت هستند و درد مشترک دارند و اگر نتوانیم با یک نگرش جدید حرکتی به سوی آینده متفاوت داشته باشیم، آن‌وقت با یک دنیای متفاوت و خطرآفرین روبرو خواهیم شد.

کد خبر: 879475

وب گردی

وب گردی