دولت باید در تجاری‌سازی پروژه‌های دانشگاهی اهتمام ورزد

رییس کمیته پژوهش و فناوری مجلس با اشاره به اینکه استراتژی صنعت و استراتژی دانشگاه در کشور همسو نیست، از وزارت علوم خواست سیاست‌گذاری‌های لازم را انجام دهد تا دستور برنامه ششم در این خصوص به اجرا درآید.

به گزارش ایسکانیوز، اسفندیار اختیاری با اشاره به لزوم ساخت روستایی مقاوم در برابر زلزله به عنوان الگو در شهرسازی و ساخت ساختمان‌های استاندارد، گفت: دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در زمینه مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله تحقیقات بسیار انجام داده‌اند؛ بنابراین نتیجه این تحقیقات باید عملی شود تا پژوهشگران انگیزه کافی برای ادامه فعالیت در این زمینه داشته باشند .

نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برنامه‌های پنج ساله توسعه درخصوص ارتباط دانشگاه و صنعت تاکید ویژه‌ای شده است، ادامه داد: متاسفانه برخی از بخش‌های برنامه‌های توسعه 5 ساله قبلی عملی نشد اما در برنامه ششم توسعه تاکید بسیاری درخصوص ارتباط دانشگاه و صنعت و تجاری‌سازی برنامه‌های پژوهشی شده و امید است با پیگیری وزارت علوم و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط و نظارت مجلس این برنامه‌ها عملی شود.

وی با بیان اینکه علت عملی نشدن برنامه‌های 5 ساله توسعه و برخی قوانین آسیب‌شناسی‌ می‌شود، تاکید کرد: مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی با بررسی قوانین و برنامه‌ها علت ضعف و اجرایی نشدن آنها را بررسی می‌کند؛ هم‌چنین دستگاه‌های اجرایی نیز گزارش‌هایی در این خصوص ارائه می‌دهند سپس برمبنای این گزارش‌ها قانون جدید تدوین و اجرا می‌شود.

رییس کمیته پژوهش و فناوری مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت ارتباط دانشگاه و صنعت در کشور، بیان کرد: اگر چه برخی دانشگاه‌های کشور ارتباط بسیار خوبی با صنعت دارند اما ارتباط چند دانشگاه کافی و قابل قبول نیست چراکه این ارتباط مرزی ندارد و تا جایگاه ایده‌آل فاصله زیاد است.

نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه استراتژی صنعت با استراتژی دانشگاه در کشور تطابق ندارد، اظهار کرد: این دو استراتژی باید باهم منطبق شود به گونه‌ای که در توسعه علمی کشور اثر منفی نداشته باشد؛ به این معنا که در صورت حل مشکلات صنعت به رشد و توسعه پروژه‌های دانشگاهی بی‌توجهی نشود؛ بایستی با بودجه‌های موجود نیازهای دانشگاه و صنعت هم‌زمان و در یک‌راستا برآورده شود.

رییس کمیته پژوهش و فناوری مجلس شورای اسلامی با اشاره به دستور برنامه ششم توسعه در این خصوص، بیان کرد: در این برنامه مسائل مربوط به دانشگاه و صنعت و ارتباط این دو مطرح شده است اما نیاز است در وزارت علوم سیاست‌گذاری‌های لازم انجام شود تا این برنامه به اجرا درآید؛ شرکت‌های دانش بنیان، طرح‌های کاربردی و مشارکت عمومی به منظور بهسازی روابط دانشگاه و صنعت پیش‌بینی شده است؛ اما در اصل دولت اجراکننده قوانین است.

کد خبر: 881750

وب گردی

وب گردی