پهپادهای آمریکایی در حریم هوایی پاکستان هدف قرار می‌گیرند

فرمانده نیروی هوایی پاکستان گفت پهپادهای آمریکایی که حریم هوایی این کشور را نقض می‌کنند، هدف قرار خواهند گرفت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از راشا تودی، گزارش‌ها حاکی است فرمانده نیروی هوایی پاکستان فرمان داده است پهپادهایی که حریم هوایی این کشور را نقض می‌کنند، از جمله پهپادهای متعلق به آمریکا، منهدم شوند.

سهیل امان، فرمانده نیروی هوایی ارتش پاکستان، همچنین به اقدام بی‌اعتماد کننده آمریکا مبنی بر عدم تحویل جنگنده‌های اف-16 آمریکایی به پاکستان -- که مبلغ آن نیز پرداخت شده بود -- اشاره کرد. وی این اظهارات را روز پنجشنبه در سخنرانی خود در میان دانشجویان خلبانی در اسلام آباد بیان کرد. این مقام بلندپایه ارتش، قدرت هوایی پاکستان را ستود و گفت نیروهای این کشور آماده دفاع از حق حاکمیت آن هستند.

وی در سخنرانی خود در دانشگاه هوانوردی پاکستان گفت: «ما درباره اسامه بن لادن، سرکرده گروه القاعده، اشتباهی مرتکب شدیم اما اکنون از حق حاکمیت پاکستان به هر قیمت حفاظت خواهیم کرد.» امان با بیان این مسئله، به رویداد حمله نیروهای ویژه آمریکا در سال 2011 که در جریان آن، بالگردهای «بلک هاوک» آمریکایی از حریم هوایی افغانستان وارد پاکستان شده بودند، اشاره کرد. طرف پاکستانی از این حمله اطلاعی نداشته است و این مسئله موجب خشم مردم این کشور شد.

امان گفت: «ما به هیچ فردی اجازه نمی‌دهیم حریم هوایی ما را نقض کند.» وی افزود به نیروی هوایی پاکستان فرمان داده است «در صورتی که پهپادها، از جمله پهپادهای آمریکایی، وارد حریم هوایی ما شوند و حق حاکمیت تمامیت ارضی ما را نقض کنند، هدف قرار گیرند.»

آمریکا در ماموریت‌های خود در پاکستان از پهپاد استفاده می‌کند و به وسیله آن‌ها، گروه‌هایی را که افراطی خوانده می‌شوند در بخش‌های حساس مرز افغانستان، هدف قرار می‌دهد. این اقدام آمریکا موجب خشم مردم پاکستان شده است، زیرا در این حملات بسیاری از غیرنظامیان جان خود را از دست می‌دهند.

طلعت مسعود، ژنرال بازنشسته پاکستانی، در گفتگو با راشا تودی گفت: «در گذشته، پهپادها به اهداف داخل پاکستان حمله می‌کردند. پیش از این، ممکن بود پاکستان با اکراه، انجام این حملات را بپذیرد. اما در دو سال گذشته، دولت پاکستان برای انجام این حملات، مجوزی صادر نکرده است.»

مسعود توضیح داد پاکستان باید از حق حاکمیت خود دفاع کند تا خود را از خطرات احتمالی که در سایر کشورها دیده می‌شود، دور نگه دارد.

فرمانده نیروی هوایی ارتش پاکستان ضمن تجلیل از دانشمندان و مهندسان هوایی این کشور گفت استفاده از مهارت و استعداد آن‌ها به این معنی است که پاکستان دیگر نیازی به اتکا به تولیدکنندگان خارجی هواپیماهای نظامی نخواهد داشت. وی به مسئله لغو تحویل جنگنده‌های اف-16 ساخت آمریکا به پاکستان اشاره کرد که در طی آن، این کشور میلیون‌ها دلار به عنوان پیش پرداخت، هزینه کرده بوده است.

این مسئله، تاریخچه پرتنش روابط اسلام آباد و واشنگتن را به تصویر می‌کشد. در دهه 1980 میلادی، آمریکا برای تضعیف نیروهای شوروی سابق در افغانستان، به کمک پاکستان نیاز داشت و به این ترتیب، میلیاردها دلار پول نقد و کمک نظامی به این کشور اعطا کرد.

با این وجود، این مسئله با اهداف ادعایی آمریکا مبنی بر منع گسترش تسلیحات در تضاد است، زیرا پاکستان به طور فعال در تلاش برای تولید یک سلاح اتمی برای مقابله با هند بود که به تازگی به فناوری هسته‌ای دست یافته بود. قوانین ادعایی آمریکا ارائه کمک به هر کشوری را که در حال توسعه تسلیحات اتمی باشد، ممنوع می‌کند. به این ترتیب، آمریکا برای این‌که پاکستان را در کنار خود نگهدارد، لایحه‌ای موسوم به «اصلاحیه پرسلر» تصویب کرد.

این اصلاحیه که به نام سناتور آمریکایی، لری پرسلر، نام‌گذاری شده است، به رئیس جمهور آمریکا اجازه می‌داد به کنگره این کشور اعلام کند پاکستان در حال تولید تسلیحات هسته‌ای نیست و به این ترتیب، این کشور بتواند کمک‌های آمریکایی را دریافت کند. دولت‌های رونالد ریگان و جرج بوش پدر این اقدام را برای 5 سال انجام دادند.

با این‌حال، در سال 1990، نیروهای شوروی سابق دیگر در افغانستان حضور نداشتند و به این ترتیب، اهمیت پاکستان برای واشنگتن کاهش یافت. پس از آن، تحریم‌های مربوط به قوانین منع گسترش تسلیحات اتمی علیه پاکستان وضع، و توافق تحویل 28 جنگنده اف-16 به نیروی هوایی پاکستان لغو شد. پاکستان نه تنها این جنگنده‌ها را که برای خریدشان 650 میلیون دلار هزینه کرده بود دریافت نکرد، بلکه مجبور به پرداخت ماهانه 50 هزار دلار به عنوان حق نگهداری از این هواپیماها شد. این در حالی است که پرداخت حق نگهداری از این جنگنده‌ها تا سال 1993 ادامه یافت، زیرا مقامات وزارت دفاع آمریکا به پاکستان اعلام کرده بودند این جنگنده‌ها سرانجام برایشان ارسال خواهد شد.

در آخر، هنگامی که اسلام آباد و واشنگتن بر سر این مسئله در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون در حال مذاکره بودند، این جنگنده‌های اف-16 به نیوزیلند فرستاده شدند. بسیاری از مردم پاکستان این مسئله را تحقیر این ملت و دلیل این می‌دانند که نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد. در این میان، اسلام آباد برای تولید جایگزین این جنگنده‌ها به چین اتکا کرد. حال، از حوالی سال 2005 میلادی، جنگنده جی اف-17 ثاندر، در چین و پاکستان تولید می‌شود.

فرمانده نیروی هوایی پاکستان همکاری بر سر تولید جنگنده جی اف-17 را گواهی بر توانایی‌های این کشور در حوزه فناوری دانست و گفت این جنگنده «از همه نظر» نسبت به اف-16 برتری دارد. وی افزود نیروی هوایی پاکستان به زودی نسل پنجم این جنگنده را تولید خواهد کرد. امان همچنین درباره پیشرفت‌های پاکستان در برنامه فضایی و نیز احتمال انجام اکتشافات فضایی با همکاری چین خبر داد.

سخنان ضدآمریکایی از جانب فرمانده بلندپایه ارتش پاکستان در حالی بیان شده است که روابط اسلام آباد و واشنگتن به تیرگی گراییده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در ماه اوت و هنگام اعلام راهبرد جدید آمریکا در قبال افغانستان، از پاکستان به شدت انتقاد کرد. این اتهامات موجب تشدید تفکر غیرقابل اعتماد بودن واشنگتن در میان مردم پاکستان شد.

کد خبر: 882217

وب گردی

وب گردی