نحوه پذیرش دانشجو در واحدهای بین الملل  دانشگاه آزاد اسلامی

مدیرکل امور بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی گفت :دانشجویان غیرایرانی داخل کشور نیاز به آزمون ندارند و با توجه به سابقه تحصیلی و معدل تحصیلی دوره قبل پذیرش انجام می‌شود و در خارج از کشور بستگی به آن واحد دانشگاهی دارد مثلا در افغانستان آزمون دارند، در امارات پذیرش بیشتر با مصاحبه است .

دکتر حسین ابراهیمی مدیرکل امور بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار سرویس دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز درباره وضعیت واحدهای بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی در داخل و خارج از کشور گفت: در حال حاضر 4 واحد برون مرزی داریم که شامل واحدهای امارات، افغانستان، لبنان و آکسفورد انگلستان میباشد .

واحدهای بین المللی برون مرزی دانشگاه آزاد اسلامی و تعداد دانشجویان آن

وی افزود: این واحدها با هدف پذیرش دانشجو غیرایرانی فعال شده اند و 3 واحد بین الملل دانشگاه آزاد در حال حاضر فعال است و دانشجو میپذیرد اما فعلا در واحد اکسفورد دانشجو نداریم و در حال تنظیم برنامه هستیم که در آینده پذیرش دانشجو را در این واحد شروع کنیم.

دکتر حسین ابراهیمی خاطر نشان کرد: دانشجویان غیرایرانی که در حوزه بین‌الملل هستند نزدیک به 9000 نفر در مجموع در واحدهای برون مرزی و داخل کشور دانشجو غیر ایرانی داریم.

مدیرکل امور بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: یک کار مثبتی که در واحد افغانستان انجام شده است پروژه مشترک فرهنگی و علمی میان ایران و افغانستان است که برای توسعه آن تاسیس شعب جدید واحدهای افغانستان و رشته های تحصیلی آن را پیشنهاد دادیم و همچنین برنامه خوبی را برای واحد لبنان در نظر گرفتیم که با توجه به تاکید رئیس هیات امنا و رئیس دانشگاه برای توسعه دانشگاه در واحدهای کشورهای اسلامی همسایه فعال شده است و همچنین در نظر داریم که در کشور عراق هم شعبه ای دایر کنیم و با توجه به سفری که دکتر ولایتی به سوریه داشتند و توافقنامه ای که بین دانشگاه آزاد و دانشگاه حلب امضا شده است بزودی در شهر حلب سوریه نیز شعبه ای خواهیم داشت.

ظرفیت شعب دانشگاه آزاد در خارج از ایران و رشته های موجود در آن

وی خاطر نشان کرد:استقبال برای ورورد به شعبه دانشگاه آزاد در افغانستان خیلی خوب است و تمام ظرفیت هر ترم تقریباً پر می‌شود و متقاضیان بسیاری داریم ولی در عین حال ظرفیت محدودی برای پذیرش دانشجو در افغانستان داریم و پذیرش از طریق کنکور در کشور افغانستان انجام می‌شود ودر حال حاضر پیگیر هستیم که رشته‌های جدید و ظرفیت را بالا ببریم و این هم منوط به مجوز و موافقت دولت افغانستان است.

دکتر ابراهیمی گفت: شعب دانشگاه آزاد اسلامی در خارج از کشور بیشتر در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در واحدهای برون مرزی فعالیت دارند و البته در بعضی از دوره‌ها کارشناسی هم وجود دارد و رشته های تحصیلی موجود در واحد افغانستان بیشتر در رشته مدیریت، علوم انسانی است و در امارات و لبنان هم همین طور است و در حال حاضر برنامه دانشگاه آزاد اسلامی در شعب خارج از ایران برای توسعه واحدها در رشته های فنی و مهندسی و علوم پایه است که بتوانیم این رشته ها را هم به ظرفیت موجود اضافه کنیم .

واحد های بین الملل درون مرزی و برون مرزی و نحوه ثبت نام و پذیرش دانشجو

مدیرکل امور بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: در حوزه بین‌المللی درون مرزی دلیلی نمی‌بینیم که واحدهای درون مرزی مان توسعه یابد یا یک واحد دانشگاهی تبدیل به واحد بین الملل شود و با بخشنامه‌هایی که جدیدا به واحدها ابلاغ شده است اغلب واحدها میتوانند پذیرش دانشجو غیر ایرانی داشته باشند.

وی گفت: در حال حاضر یک سایت پذیرش دانشجو خارجی به زبان فارسی و انگلیسی و عربی راه اندازی کردیم که تمام واحدها ازاین سایت استفاده میکنند و در حال حاضر واحدهای بین المللی درون مرزی بیشتر در مناطق آزاد تجاری هستند مثل کیش، چابهار، قشم ، جلفا، ماکو،خلیج فارس و دانشجویان غیر ایرانی درآن مشغول به تحصیل هستند و در واحدهای بین الملل شهریه شان به صورت ریالی پرداخت و حساب می‌شود.

ابراهیمی تصریح کرد:درخواست پذیرش دانشجو غیر ایرانی به صورت ثبت نام در سایت دانشگاه است که به دو زبان انگلیسی و عربی است که درخواست و مدارک مورد نیاز خودشان را ارسال می کنند به واحد بین‌الملل و بعد از بررسی های لازم به واحد پذیرش دانشجویان غیر ایرانی معرفی شوند و درصورتی که با پذیرششان موافقت شد مدارک ارسال میشود به مرکز ازمون جهت احراز هویت و بعد از ان به واحد دانشگاهی معرفی میشوند برای شروع به تحصیل و صدور ویزای تحصیلی و اقامتشان از طریق وزارت خارجه بررسی میشود.

مدیرکل امور بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی گفت :دانشجویان غیرایرانی داخل کشور نیاز به آزمون ندارند و با توجه به سابقه تحصیلی و معدل تحصیلی دوره قبل پذیرش انجام می‌شود و در خارج از کشور بستگی به آن واحد دانشگاهی دارد مثلا در افغانستان ازمون دارند در امارات پذیرش بیشتر با مصاحبه است و در خارج از ایران براساس مقررات اون کشوردر صورتی که متضاد با مقررات دانشگاه ازاد نباشد مطابق آن عمل میکنیم و براساس مقررات خود دانشگاه بررسی می‌شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد:در حال حاضر واحد آکسفورد راه اندازی شده است و در نظر داریم برنامه هایی به صورت مطالعات و پژوهش‌های کوتاه مدت و فرصت های مطالعاتی را در حوزه بین‌الملل در آکسفورد فعال کنیم که این طرح در کلیه واحدهای برون مرزی برایمان مطرح است و پیش بینی میشود تا تابستان سال اینده واحد اکسفورد به طور کامل و با پذیرش دانشجو فعالیت خود را اغار کتد.

خبرنگار:ندافراهانی

کد خبر: 884239

وب گردی

وب گردی