دانشگاه خوارزمی صاحب تندیس و سردیس مشاهیر خود شد

در آستانه‌ی یکصدمین سال تاسیس دانشگاه خوارزمی، تندیس خوارزمی و سردیس مشاهیر این دانشگاه به عنوان نخستین موسسه‌ آموزش عالی کشور ساخته شد.

‌به گزارش ‌ایسکانیوز، سال ۱۳۹۷ یکصدمین سال تاسیس دانشگاه خوارزمی است که برای گرامیداشت این مناسبت، ویژه‌برنامه‌های گوناگونی پیش‌بینی شده است.

دانشگاه خوارزمی که پیش از این با نام‌هایی همچون تربیت معلم، دارالمعلمین عالی و دارالمعلمین مرکزی، فعالیت در عرصه‌ آموزش عالی را دنبال کرده است، نخستین دانشگاه امروزی ایران است.

فلسفه وجودی این دانشگاه به افزایش مدارس ایران پس از تأسیس دارالفنون باز می‌گردد؛ زیرا با افزایش مدارس به آموزگاران بیشتری نیز احتیاج بود. بنابراین، نخستین مؤسسه آموزش عالی کشور در 15 شهریور 1297 با ریاست دکتر میرزا ابوالحسن خان فروغی با نام «دارالمعلمین مرکزی» و برای تربیت آموزگاران ایرانی ساخته شد.

این دانشگاه که به نوعی سرآغاز آموزش عالی در ایران به شمار می‌رود، در طول یک قرن از فعالیت خود، در نهایت به خوارزمی تغییر نام یافت، تحولات علمی-پژوهشی زیادی را نیز پشت سر گذاشته است.

یکی از برنامه‌هایی که برای یکصدمین سال تاسیس دانشگاه خوارزمی در نظر گرفته شده است ساخت تندیس خوارزمی و سردیس استادان پیشکسوت و چهره‌های ملی این دانشگاه است که زیر نظر استاد ملک‌دادیار گروسیان و فرزند هنرمندشان امیرعلی ساخته‌ شده‌اند.

گفتنی است، در همین راستا، سردیس تنی چند از بزرگان دانشگاه خوارزمی از جمله پروین اعتصامی، شهید رجایی، عبدالعظیم قریب بنیانگذار دستور زبان فارسی نوین، عبدالکریم قریب پدر علم زمین شناسی ایران و پرفسور مصاحب، پدر علم ریاضی ایران و همچنین مجسمه‌ باشکوه دانشمند بزرگ ایران، محمد بن موسی خوارزمی(که نام دانشگاه برگرفته از ایشان است) ساخته شده است که در محوطه‌ این دانشگاه نصب خواهد شد.

کد خبر: 890434

وب گردی

وب گردی