گزارش دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه برگزاری کرسی‌های نظریه پردازی

جلسه 121 مجمع هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیت‌الله علی‌اکبر رشاد در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه گزارش دانشگاه محقق اردبیلی، پیرامون اقدامات انجام شده و برنامه‌های پیش روز در زمینه برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی ارائه شد.

در این گزارش با اشاره به برگزاری کارگاه‌های توجیهی و تخصصی و تدوین برنامه جامع حمایت از برخی از سرفصل‌ها و عناوین کرسی‌های ارائه شده نیز تشریح شد.

دکتر گودرز صادقی، رئیس دانشگاه محقق اردبیلی، در باره برگزاری کرسی‌های نظریه پردازی در این دانشگاه گفت: بحث کرسی های نظریه پردازی یکی از مباحث مهمی است که در دانشگاه پیگیر رونق آن هستیم و به این منظور اقدامات متعددی از جمله تعیین اعضای کمیته و برگزاری منظم جلسات، طراحی کامل سایت کمیته جهت ارایه کلیه آیین نامه ها، فرم ها، بخشنامه ها، شناخت نامه آثار و نشریات تخصصی، راه اندازی و تجهیز دبیرخانه، برگزاری جلسات هماهنگی و برنامه ریزی، برگزاری کارگاه توجیهی-آموزشی برای اعضای هیات علمی، برگزاری گردهمایی هم اندیشی اساتید علوم انسانی، هنر، معماری و علوم رفتاری، حضور فعال کلیه اعضا در همایش منطقه ای در تبریز از جمله این اقدامات است.

وی افزود: مشوق ها و بسته های حمایتی مصوب نیز برای مشارکت کنندگان در امر کرسی ها در نظر گرفته شده است که ارایه مشوق نقدی از محل گرنت پژوهشی، معادل سازی هر کرسی با یک الی دو مقاله علمی-پژوهشی، معادل سازی دو کرسی با یک مقاله JCR،، اثربخشی در تبدیل وضعیت اساتید و همچنین ارتقا از جمله مهمترین این موارد هستند.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی گفت: برنامه های جدیدی نیز در دستور کار قرار داده ایم که م‌یتوان به برگزاری کارگاه های توجیهی-تخصصی در سطح دانشگاه و دانشگاه های استان، نشست تخصصی منطقه ای باحضور اعضای محترم دبیرخانه مرکزی هیات حمایت، تدوین برنامه جامع جهت حمایت از نظریه ها و نحوه تشویق اعضای هیات علمی، تصویب و پیگیری و انجام مکاتبات لازم در زمینه برگزاری "اولین کنگره بین المللی نقد، نوآوری و نظریه پردازی در علوم رفتاری" و تلاش درجهت اخذ مجور و راه اندازی مجله انلگیسی زبان تخصصی در حوزه نظریه پردازی با عنوان «Journal of Criticism and Theorizing in Behavioral Sciences (JCTBS)». اشاره کرد.

پس از ارائه این گزارش، اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند؛ که اهم آن به شرح ذیل است: تفکیک بین کار پژوهشی و نظریه‌پردازی و تلاش برای تولید نظریات بومی.

پس از ارائه نظرات اعضاء، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر خسروپناه نیز طی سخنانی گفت: عده‌ای از محققان فلسفه معتقدند که نظریه و نظر با یکدیگر تفاوت دارند و آنچه در علوم انسانی مطرح است، نظر است نه نظریه.

وی افزود: موضوع مهم دیگر توجه به گستره و شمول علوم انسانی است.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ارائه گزارش دانشگاه آزاد اسلامی پیرامون اقدامات و برنامه‌های این دانشگاه در زمینه برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره بود که توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر کلانتری معاون فرهنگی این دانشگاه ارائه شد.

دکتر کلانتری در خصوص ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه کرسی‌های تخصصی و ترویجی گفت:

دانشگاه آزاد بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است که نزدیک به سی هزار نفر عضو هیئت علمی دارد و این یک ظرفیت بزرگ است و پیش‌بینی ما این است که پس از این مباحث گفتمانی و آشناسازی اساتید با حوزه کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره دانشگاه آزاد به موفق‌ترین و فعال‌ترین دانشگاه تبدیل شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در دوره های قبلی از نظر کمی رشد بسیار خوبی داشته است که در دوره مدیریت فعلی تلاش داریم بحث کیفی مباحث آموزشی و پژوهشی را بصورت جدی دنبال کنیم که کرسی های نظریه پردازی نیز در این راستاست.

بعد از ارائه این گزارش، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد نیز طی سخنانی گفت: امیدواریم در دانشگاه محقق اردبیلی با توجه به نام این دانشگاه که مسمی به نام یکی از عقل‌گراترین فقهای شیعه است روند فعالیت‌های علمی و عقلانی در این دانشگاه استمرار یافته و تقویت شود.

وی افزود: با توجه به عضویت بیش از 30 هزار عضو هیئت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی، توقع داریم کرسی‌های نظریه‌پردازی در این دانشگاه فعال‌تر باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مقالات منتشر شده در مجلات علمی پژوهشی منتشر شده در دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند منبع خوبی برای استخراج نظریات جدید باشد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: این طرح در مرحله بعد می‌تواند در تمامی دانشگاه‌های کشور اجرا شود.

وی افزود: در طرح رصد و بررسی نظریات علمی آنچه که باید مورد توجه باشد صرفاً روش علمی آن نظریه است و نباید به نتیجه به‌دست‌آمده چندان توجهی شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اقدامات کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره باید بیشتر در رسانه‌ها انعکاس پیدا کند.

پس از سخنان آیت‌الله رشاد، دکتر سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی هم طی سخنانی گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی اماکن آموزشی صرفاً به کارکرد آموزشی اختصاص دارند و پژوهش در آنجا کمتر به چشم می‌خورد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر کلانتری، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی هم طی سخنانی گفت: در دوره مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی، تکیه بر ارتقاء کیفیت است.

وی افزود: در زمینه کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره باید احساس نیاز به نظریه‌پردازی در بدنه علمی ایجاد شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر خسروپناه هم در این زمینه گفت: خوشبختانه تا کنون 36 کرسی نظریه‌پردازی در دانشگاه‌های کشور برگزار شده است.

وی افزود: توقع می‌رود حمایت‌های بنیاد ملی نخبگان از کرسی‌ها به صورت جدی‌تر اعمال شود.جلسه 121مجمع هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیت‌الله علی‌اکبر رشاد در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه گزارش دانشگاه محقق اردبیلی، پیرامون اقدامات انجام شده و برنامه‌های پیش روز در زمینه برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی ارائه شد.

در این گزارش با اشاره به برگزاری کارگاه‌های توجیهی و تخصصی و تدوین برنامه جامع حمایت از برخی از سرفصل‌ها و عناوین کرسی‌های ارائه شده نیز تشریح شد.

دکتر گودرز صادقی، رئیس دانشگاه محقق اردبیلی، در باره برگزاری کرسی‌های نظریه پردازی در این دانشگاه گفت: بحث کرسی های نظریه پردازی یکی از مباحث مهمی است که در دانشگاه پیگیر رونق آن هستیم و به این منظور اقدامات متعددی از جمله تعیین اعضای کمیته و برگزاری منظم جلسات، طراحی کامل سایت کمیته جهت ارایه کلیه آیین نامه ها، فرم ها، بخشنامه ها، شناخت نامه آثار و نشریات تخصصی، راه اندازی و تجهیز دبیرخانه، برگزاری جلسات هماهنگی و برنامه ریزی، برگزاری کارگاه توجیهی-آموزشی برای اعضای هیات علمی، برگزاری گردهمایی هم اندیشی اساتید علوم انسانی، هنر، معماری و علوم رفتاری، حضور فعال کلیه اعضا در همایش منطقه ای در تبریز از جمله این اقدامات است.

وی افزود: مشوق ها و بسته های حمایتی مصوب نیز برای مشارکت کنندگان در امر کرسی ها در نظر گرفته شده است که ارایه مشوق نقدی از محل گرنت پژوهشی، معادل سازی هر کرسی با یک الی دو مقاله علمی-پژوهشی، معادل سازی دو کرسی با یک مقاله JCR،، اثربخشی در تبدیل وضعیت اساتید و همچنین ارتقا از جمله مهمترین این موارد هستند.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی گفت: برنامه های جدیدی نیز در دستور کار قرار داده ایم که م‌یتوان به برگزاری کارگاه های توجیهی-تخصصی در سطح دانشگاه و دانشگاه های استان، نشست تخصصی منطقه ای باحضور اعضای محترم دبیرخانه مرکزی هیات حمایت، تدوین برنامه جامع جهت حمایت از نظریه ها و نحوه تشویق اعضای هیات علمی، تصویب و پیگیری و انجام مکاتبات لازم در زمینه برگزاری "اولین کنگره بین المللی نقد، نوآوری و نظریه پردازی در علوم رفتاری" و تلاش درجهت اخذ مجور و راه اندازی مجله انلگیسی زبان تخصصی در حوزه نظریه پردازی با عنوان «Journal of Criticism and Theorizing in Behavioral Sciences (JCTBS)». اشاره کرد.

پس از ارائه این گزارش، اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند؛ که اهم آن به شرح ذیل است: تفکیک بین کار پژوهشی و نظریه‌پردازی و تلاش برای تولید نظریات بومی.

پس از ارائه نظرات اعضاء، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر خسروپناه نیز طی سخنانی گفت: عده‌ای از محققان فلسفه معتقدند که نظریه و نظر با یکدیگر تفاوت دارند و آنچه در علوم انسانی مطرح است، نظر است نه نظریه.

وی افزود: موضوع مهم دیگر توجه به گستره و شمول علوم انسانی است.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ارائه گزارش دانشگاه آزاد اسلامی پیرامون اقدامات و برنامه‌های این دانشگاه در زمینه برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره بود که توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر کلانتری معاون فرهنگی این دانشگاه ارائه شد.

دکتر کلانتری در خصوص ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه کرسی‌های تخصصی و ترویجی گفت: دانشگاه آزاد بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است که نزدیک به سی هزار نفر عضو هیئت علمی دارد و این یک ظرفیت بزرگ است و پیش‌بینی ما این است که پس از این مباحث گفتمانی و آشناسازی اساتید با حوزه کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره دانشگاه آزاد به موفق‌ترین و فعال‌ترین دانشگاه تبدیل شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در دوره های قبلی از نظر کمی رشد بسیار خوبی داشته است که در دوره مدیریت فعلی تلاش داریم بحث کیفی مباحث آموزشی و پژوهشی را بصورت جدی دنبال کنیم که کرسی های نظریه پردازی نیز در این راستاست.

بعد از ارائه این گزارش، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد نیز طی سخنانی گفت: امیدواریم در دانشگاه محقق اردبیلی با توجه به نام این دانشگاه که مسمی به نام یکی از عقل‌گراترین فقهای شیعه است روند فعالیت‌های علمی و عقلانی در این دانشگاه استمرار یافته و تقویت شود.

وی افزود: با توجه به عضویت بیش از 30 هزار عضو هیئت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی، توقع داریم کرسی‌های نظریه‌پردازی در این دانشگاه فعال‌تر باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مقالات منتشر شده در مجلات علمی پژوهشی منتشر شده در دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند منبع خوبی برای استخراج نظریات جدید باشد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: این طرح در مرحله بعد می‌تواند در تمامی دانشگاه‌های کشور اجرا شود.

وی افزود: در طرح رصد و بررسی نظریات علمی آنچه که باید مورد توجه باشد صرفاً روش علمی آن نظریه است و نباید به نتیجه به‌دست‌آمده چندان توجهی شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اقدامات کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره باید بیشتر در رسانه‌ها انعکاس پیدا کند.

پس از سخنان آیت‌الله رشاد، دکتر سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی هم طی سخنانی گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی اماکن آموزشی صرفاً به کارکرد آموزشی اختصاص دارند و پژوهش در آنجا کمتر به چشم می‌خورد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر کلانتری، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی هم طی سخنانی گفت: در دوره مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی، تکیه بر ارتقاء کیفیت است.

وی افزود: در زمینه کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره باید احساس نیاز به نظریه‌پردازی در بدنه علمی ایجاد شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر خسروپناه هم در این زمینه گفت: خوشبختانه تا کنون 36 کرسی نظریه‌پردازی در دانشگاه‌های کشور برگزار شده است.

وی افزود: توقع می‌رود حمایت‌های بنیاد ملی نخبگان از کرسی‌ها به صورت جدی‌تر اعمال شود.

کد خبر: 894005

وب گردی

وب گردی