اقتصاد برق ساماندهی شود/  توسعه هوشمندسازی شبکه برق و پررنگ کردن آن توسط بخش خصوصی

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: توسعه هوشمندسازی شبکه برق و پررنگ کردن آن توسط بخش خصوصی در این راستا است، در همین زمینه وزارت نیرو نیز طرحی را ارائه دادند که بر اساس آن ارتباط دانشگاه و صنعت گسترش می یابد .  

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ همایون حائری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در همایش مدیران ارشد صنعت برق کشور با مرور برنامه های اردکانیان برای وزارت نیرو در دولت دوازدهم گفت: این برنامه در ۹ بخش و سه دوره زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت طراحی شده است.

همایون حائری امروز در اولین دیدار رسمی برق کشور با تاکید بر لزوم انطباق با برنامه به ورژن اول این برنامه اشاره کرد و گفت: اولین کار بهره برداری از ۲۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی و افزایش راندمان با تمرکز در تابستان است.

او تصریح کرد: دومین بخش، افزایش ظرفیت تولید تجدیدپذیر تا چهارهزار مگاوات تا پایان دولت دوازدهم است، تا پایان سال جاری ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر به ۵۰۰ مگاوات می رسد و این توان باید تا سال ۱۴۰۰ به ۴.۵ درصد از کل ظرفیت برسد.

معاونت وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: برنامه دیگر، توسعه و بهره برداری از شبکه فوق انتقال و اتصال به شبکه برق روسیه است. باید کشور واسطه اتصال برق ایران و روسیه را راضی کنیم و تا سال ۹۸ خطوط برق دو کشور متصل شود.

حائری با اشاره به اینکه علیرضا علی آبادی در مپنا با وجود محدودیت های مالی تا کنون همراهی خوبی داشته است، گفت: تا پایان کار این دولت به راندمان ۴۰ درصد نیروگاهی می رسیم، انتظار می رود مجلس کمک کند تا مشکل مالی رفع شود.

او افزود: همچنین ظرف سه سال ۵۷۰۰ مگاوات ظرفیت سیکل ترکیبی و ۴۵۰۰ مگاوات واحد نیروگاهی کلاس F اجرا می شود.

معاون وزیر نیرو اظهار کرد: برنامه دیگر پیش رو، هزینه خلاقانه و رفع مشکل مالی صنعت برق است. در این راستا مجددا صادرات خدمات فنی و مهندسی را باید احیا کنیم و با بخش خصوصی در این زمینه همکاری هایی خواهیم داشت.

حائری تصریح کرد: هفتمین برنامه ما ایجاد شرایطی است که خاموشی ناشی از کمبود تولید نداشته باشیم. سازگاری زیست محیطی و ارتقای ایمنی در فعالیت های صنعت برق، دیگر برنامه ما است. باید سال به سال سهم سوخت فسیلی را کمتر کنیم.

او ادامه داد: توسعه هوشمندسازی شبکه برق و پررنگ کردن بخش خصوصی در این راستا است. وزیر نیرو نیز طرحی دارند که بر اساس آن ارتباط دانشگاه و صنعت بیشتر می شود.

حائری با تاکید بر اینکه عملکرد ما در این ۹ برنامه باید قابل تقلید باشد، گفت: کافی است کمی در بخش سرمایی و روشنایی مدیریت شود تا در تابستان مشکل نداشته باشیم. با توجه به کمبود آب نیز استفاده از نیروگاه های برق آبی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

معاون وزیر نیرو همچنین از تشکیل شورای عالی مدیریت تقاضا، خبر داد.

401

کد خبر: 899957

وب گردی

وب گردی