خاستگاه علوم انسانی در دوران بعد از رنسانس است

امام جمعه موقت شیراز با تشکر از دانشگاه آزاد فارس برای برپایی مراسم به نام این آیت الله حائری شیرازی گفت: این عالم ربانی یک نظریه پرداز بود و همواره می خواست علوم را کابردی کند و در دوران حیات خودشاگردان زیادی را تربیت کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ سیدابوفاضل رضوی اردکانی امام جمعه موقت شیراز در گردهمایی سراسری استادان معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برخی از ابعاد شخصیتی مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی گفت: این شخصیت بزرگ علمی همواره بر گرفتن علوم انسانی از کتاب و سنت تاکید می کرد.

حجت الاسلام ابافاضل رضوی اردکانی با تشکر از دانشگاه آزاد فارس برای برپایی این مراسم به نام این آیت الله حائری شیرازی ادامه داد: این عالم ربانی یک نظریه پرداز بود و همواره می خواست علوم را کابردی کند و در دوران حیات خودشاگردان زیادی را تربیت کرد.

وی افزود: آیت‌الله حائری عارف ،سخن شناس و ادیب‌شناس بزرگی بود و معتقد بود تمام سخنان سعدی بر اساس احادیث و روایات است و مردم باید کتاب این شعر و نویسنده شیرازی را در خانه داشته باشند.
امام‌جمعه موقت شیراز آیت‌الله حائری را مردی زاهد و بدون ریا و شجاع خواند و نظریات علمی متفاوت و نویی داشت.
رضوی اردکانی با بیان اینکه مرحوم حائری یکی از راه های جلوگیری از خشکسالی را، درخت کاری از جمله زیتون در کوه ها می دانست گفت: کارهای وی سبب شد مردم با آن آشنا شوند ، امروز فارس قطب تولید این محصول در کشور شود.

در ادامه ی مراسم آیت‌الله سید شرف‌الدین ملک حسینی، عضو مجلس خبرگان رهبری در استان کهکیلویه و بویراحمد درباره نگاه آیت الله حائری به مسئله تحول علوم انسانی گفت: این عالم بزرگ معتقد بود این حوزه نیازمند تحول است و اعتقاد داشت بدبختی علوم انسانی زمانی رخ داد که انسان از دست دین خارج به دستان فیلسوفان سپرده شد.

آیت‌الله سید شرف‌الدین ملک حسینی افزود: آیت الله حائری شیرازی معتقد بود برای تحول علوم انسانی باید انسان از دست فیلسوفان گرفته شود و به دین سپرده شود البته این کار زمان بر است.
به گفته وی مرحوم حائری پیش از مطرح کردن تحول علوم انسانی توسط مقام معظم رهبری آن را گفته بود.
وی افزود: مرحوم حائری با چالش علوم انسانی غربی معتقد به تحول در 5 حوزه هستیم و بین علوم انسانی موردنظر اسلام و بین علوم انسانی غربی 5 تفاوت وجود دارد.ملک حسینی اضافه کرد : این تفاوت ها از دیدگاه نفس انسان، علم مضاف به انسان، مبانی بحث علوم انسانی، مقاصد و خاستگاه علوم انسانی در دوران بعد از رنسانس است.
ملک حسینی با اشاره به برخی از نظریات مرحوم حائری در مورد علوم انسانی تصریح کرد: هدف اصلی ایشان تبیین صحیح انسان بود و انسان را موجودی متفکر، فطرت‌گرا و خداجو بود و معتقد بود تحول نباید به سمت فیلسوفان یا همان فلسفه مضاف شکل گیرد و آدمی را از دو بعد طبیعی و فطری بررسی می کرد. ملک حسینی ادامه داد: آیت الله حائری هیچ گاه نظریه حیوان ناطق ،حیوان متعهد و..را قبل نداشت و اعلام می کرد انسان ، موجودی متفکر، فطرت گرا و خداجوست .

وی ادامه داد: این دیدگاه ها به خوبی نشان می دهد که چرا علم انسانی نباید به دست فیلسوفان بیفتد.

202

کد خبر: 902945

وب گردی

وب گردی