برگزاری کارگاه ادبی در نمایشگاه کتاب ایلام

کارگاه ادبی نگاهی به ادبیات معاصر ایران در حاشیه برگزاری یازدهمین نمایشگاه کتاب در استان ایلام برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز از موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران، قاسمعلی فراست در این نشست ضمن تقدیر و تشکر از بانیان نمایشگاه و حضور فعال ناشران معتبر کشوری توضیحاتی درمورد اوضاع فعلی ادبیات کشور و سپس اهمیت داستان نویسی و رمان نویسی در زندگی اجتماعی و فردی مردم پرداخت.

وی گفت: رمان نویسی بیشترین تاثیر را در بین آثار ادبی بر افکار و رفتار مردم دارد.

مقایسه وضعیت ادبیات ایران در قبل و بعد از انقلاب از دیگر صحبت های فراست در این نشست بود که در چندین جهت موضوع را بررسی کردند و در نهایت با بیان دلایلی چون :
1. سیر تکاملی ادبیات کودک و نوجوان پس از انقلاب و تعداد بی شمار نویسندگان در این حوزه در حالیکه قبل از انقلاب تعداد این نویسندگان انگشت شمار بود
2. دستیابی به ژانر تخصصی بنام ادبیات کودک و نوجوان از دیگر بخش های ادبی که فقط کشورهای اندکی با رتبه ادبی اول ، ادبیات کودک و نوجوان دارند.
3. افزایش تعداد سوژه ها مانند انقلاب ،جنگ ، نگاه نو به جایگاه زنان و... پس از انقلاب
4. افزایش تعداد نویسندگان که قبلا قابل شمارش و الان بی شمار هستند
5. افزایش تعداد کتب وآثار ادبی
6. تغییر نوع مطالعه و افزایش خوانندگان آثار ادبی از طریق فضای مجازی و تکنولوژی های جدید
از بهبود اوضاع ادبیات کشور پس از انقلاب .

فراست در بخش دیگری از این نشست به سوالات حضار پاسخ داد. از سوالات مهم در این جلسه می توان به پرسش درمورد علت علاقه مردم به آثار ترجمه و عدم از استقبال از ایرانی خوانی ، سکوت نویسندگان در مقابل تحریف تاریخ و عدم ورود به سوژه های تاریخی گذشته ایران در مبحث رمان نویسی ، علت عدم ترجمه آثار ایرانی به زبان های دیگر و... اشاره کرد .

فراست در پایان صحبت های خود گفت: نویسنده باید به خود و اعتماد مردم پایبند باشد و با اشاره به جمله معروف جلال آل احمد :《نانم را میفروشم اما قلمم را نه! 》 از همه نویسندگان و افراد صاحب قلم خواستند که جز حقیقت چیزی را ننویسند.

502

کد خبر: 905559

وب گردی

وب گردی