تعهد 20 کلانشهر جهان برای شهر بدون دوده

20 کلانشهر جهان همسو با ایران برای رسیدن به شهر بدون دوده متعهد شده اند. برنامه مشارکت جهانی بر روی ناوگان اتوبوسرانی پاک و بدون دوده اقدامی است که با حمایت چند سازمان پیشتاز از جمله گروه رهبری آب و هوای کلانشهرها (C40)، اتحادیه اقلیم و هوای پاک (CCAC)، شورای بین الملی حمل و نقل پاک (ICCT)، برنامه محیط زیستی سازمان ملل متحد و مرکز ماریو مولینا شیلی (Centro Mario Molina Chile) راه اندازی شده است.

به گزارش ایسکانیوز ،کشور ما نیز همسو با این اقدام از سال 1394 قانونی مبنی بر تولید خودروهای دیزلی یورو 4 به همراه فیلتر دوده در کشور تصویب کرده است. البته این مصوبه‌ با وجود تأثیر چشمگیر در کاهش آلایندگی هوا، تاکنون در اجرا موفقیت چندانی نداشته و تنها در شهر تهران حدود 50 اتوبوس شهری به فیلتر دوده مجهز شده‌اند.

حسین شهبازی مدیر واحد پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره گفت: در این تعهد شهرهای با جمعیت بیشتر از 3میلیون نفر از جمله آبیدان، آکرا، آدیس آبابا، بانکوک، بوگوتا، بوئنوس آیرس، کازابلانکا، دارالسلام، داکا، استانبول، جاکارتا، ژوهانسبورگ، لاگوس، لیما، مانیل، مکزیکو سیتی، نایروبی، سانتیاگو، سائو پائولو و سیدنی متعهد شدهاند تا با استفاده از تکنولوژی‌های کاهش دوده، به سمت شهری بدون دوده پیش بروند. به گفته شهبازی، منظور از تکنولوژی کاهش دوده هر نوع تکنولوژی است که حدود مجاز استاندارد اروپایی یورو 6 و یا استاندار آمریکایی 2010 EPA را رعایت کند. هرگونه موتور دیزلی با فیلتر دوده، موتور گازسوز و یا موتورهای الکتریکی نیز جزو این تکنولوژی محسوب می شود. در کنار این مسأله، استفاده از تکنولوژی های کاهش دوده منجر به کاهش اثرات سوء بر تغییر اقلیم و گرمایش زمین نیز خواهد شد. در این تعهد، شهرها براساس زیر ساخت های موجود در 3 دسته‌بندی قرار گرفته‌اند:

شهرهای دسته اول: شهرهایی که تا سه سال آینده به سوختهای با کیفیت دسترسی خواهند داشت که امکان تحول سریع به استفاده از موتورهای بدون دوده را برایشان میسر میسازد.

شهرهای دسته دوم: شهرهایی که تا سه سال آینده به سوختهای مناسب برای استانداردهای آلایندگی یورو 4 دسترسی خواهند داشت (مانند سوخت دیزلی با محتوای گوگرد کمتر از ppm 50) و متعهد هستند تا سه سال آینده امکان خرید اتوبوسهای جدید با موتور یورو 3، موتور یورو 4 و موتور یورو 5 با فیلتر دوده را فراهم نمایند و برای دستیابی به مرحله شهرهای دسته اول و استفاده از تکنولوژی کاهش دوده برنامه زمانبندی هدفمندی تنظیم نمایند.

شهرهای دسته سوم: شهرهایی که تا 3 سال آینده انتظار نمیرود به وضعیت شهرهای دسته دوم دست یابند (مانند شهرهایی با سوخت دیزلی با محتوای گوگرد بیشتر از ppm 50) و متعهد هستند تا 3 سال آینده برنامه زمانبندی برای رسیدن به مرحله شهرهای دسته اول را تنظیم نمایند.

مدیر واحد پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه تصریح کرد: کمتر از 20درصد اتوبوس هایی که در سراسر دنیا به فروش می رسند در دسته بندی خودروهای بدون دوده قرار می گیرند و سایر اتوبوس ها مجهز به موتور دیزلی بدون فیلتر دوده هستند. تکنولوژی قدیمی مربوط به موتور دیزلی مقادیر بسیار قابل توجهی از کربن سیاه یا دوده را منتشر می کند که جزو خطرناکترین آلاینده ها به شمار میرود و حاوی اثرات زیان بار بسیاری بر سلامت انسان است. همچنین کربن سیاه یکی از عوامل بسیار تأثیرگذار در تغییرات اقلیمی کره زمین و گرمایش جهانی به شمار می آید. بهترین اتوبوسها با فن آوری موتور بدون دوده امروزه قادر به کاهش انتشارات دوده تا بیش از 99درصد هستند.

سیر تحول کنترل انتشار کربن سیاه برای ناوگان اتوبوس شهری در اروپا

شهبازی در ادامه گفت: 4 شرکت از بزرگترین تولیدکنندگان اتوبوس و موتور جهان به منظور مقابله با تغییرات اقلیم و آلودگی هوا در سپتامبر سال 2017 متعهد شدند تا امکانات خرید اتوبوس های مجهز به تکنولوژی های کم انتشار را در شهرهای با جمعیت بالا فراهم کنند. شرکت های ولوو (Volvo)، اسکانیا (Scania)، کامینز (Cummins) و بی وایدی (BYD) تضمین کردند که امکانات خرید اتوبوس ها با تکنولوژی کاهش دوده در 20 کلانشهر از ابتدای سال 2018 عرضه خواهند شد. هرکدام از سازندگان مشخصات کامل مربوط به نمونه کارهای با تکنولوژی کاهش دوده در دسترس در هر کدام از شهرهای درنظر گرفته شده را در وبسایت خود قرار خواهند داد و تعداد اتوبوس با فن آوری کاهش دوده که در هر سال به فروش می رسد را برای اطلاع عموم گزارش خواهند کرد. به گفته فرماندار سانتیاگو، "در این شهر طی 3 دهه گذشته، آلودگی هوا یکی از چالش برانگیزترین مسائل زیست محیطی بوده است و اتوبوس ها منبع اصلی تولید ذرات معلق و اکسیدهای نیتروژن در سطح شهر محسوب می شوند. سانتیاگو اولین شهر در کل کشور است که به استفاده از تکنولوژی کاهش دوده در ناوگان اتوبوسرانی متعهد شده است. ولی موفقیت در دستیابی به هوای پاک تنها زمانی صورت می پذیرد که بخش خصوصی با ما در تحقق این هدف همکاری نماید. من از دیدن تعهدات مربوط به صنعت جهانی اتوبوس برای عرضه اتوبوسهای پاکتر با فن آوری های جدیدتر به شهرمان بسیار خوشحالم و مطمئن هستم اجرای این تعهدات در کنار عملکرد ما برای کاهش انتشار کربن، در آیندهای بسیار نزدیک به تردد اتوبوسهای بسیار آلوده در خیابان‌های مان پایان خواهد داد." به گفته معاون اجرایی C40، مارک واتز، "من از تعهد سازندگان برجسته اتوبوس برای ترویج فنآوری موتورهای پاکتر و ایمن برای میلیونها نفر از شهروندان به ویژه در کشورهای نیمکره جنوبی استقبال می کنم. این یکی دیگر از نمونههایی است که مقامات شهری و بخش خصوصی با هم در مقابله با یکی از ضروری ترین چالش ها که با آن مواجه هستیم همکاری میکنند. به گفته اریک سلهیم، معاون اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد: آلودگی هوا یکی از بحث برانگیزترین مسائل زیست محیطی است که سلامتی میلیون ها نفر از مردم را به ویژه ساکنین شهرهای در حال رشد را تحت تأثیر قرار می دهد. این توافق بین برخی از سازندگان پیشتاز اتوبوس در دنیا و بزرگترین شهرها در جهان نمونه ای از رویکرد پیشرونده در همکاریهای بخش خصوص و دولتی است. سرمایه گذاری در تکنولوژی و تولیداتی که بر زندگی مردم و محیط زیست تأثیرات سازندهای داشته باشند، نه تنها برای سیاره زمین بلکه برای تجارت نیز تأثیرات مثبتی در برخواهد داشت.

706

کد خبر: 905824

وب گردی

وب گردی