خاطرات خسروشاهی درباره امام موسی صدر خواندنی شد

کتاب «خاطرات سید هادی خسروشاهی درباره امام موسی صدر» از سوی انتشارات کلبه شروق منتشر شد.

به گزارش ایسکانیوز براساس خبر دریافتی، کتاب «خاطرات استاد سید هادی خسروشاهی درباره امام موسی صدر» جلد نهم از مجموعه «حدیث روزگار» است.

این اثر از چهار بخش، خاطرات مستند درباره امام موسی صدر؛ گفتگوی استاد خسروشاهی با گروه تاریخ شفاهی مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر،امام موسی صدر و گفتمان مشترک ادیان (متن سخنرانی استاد خسروشاهی به مناسبت چهلمین سال ایراد سخنرانی امام موسی صدر در موعظه روزه مسیحیان در بیروت، امام موسی صدر نیاز امروز جامعه ما (گفتگوی استاد خسروشاهی با ماهنامه «نسیم بیداری»، آذر 1390) ، وضعیت تبلیغ دینی ما (متن سخنرانی امام موسی صدر در مؤسسه دارالتبلیغ اسلامی قم ـ مهرماه 1344)، اسناد و تصاویر تشکیل شده است.

امام موسی صدر؛ از پیشگامان جریان روشنفکری حوزه

خسروشاهی در این کتاب می نویسد: امام موسی صدر از ارکان اصلی و پیشگامان جریان روشنفکری حوزه بود. به ­ویژه که از لحاظ سابقه درخشان خانوادگی و رتبه تحصیلی حوزوی، یک فرد شاخص بود و به طور طبیعی و در عمل، در طلیعه این جریان قرار داشت و البته اقدامات بعدی ایشان، نشان­ دهنده عمق ریشه فکری این جریان در ذهن و اندیشه ایشان بود.(ص20)

امام موسی صدر در واقع همیشه جلوتر از زمان خود بود. اگر در دوران ایشان تحصیل در دانشگاه و نشر مجله و سپس، سخنرانی در کلیسا و محافل مذهبی دیگران از طرف عده­ ای متحجّر قابل قبول نبود، در عصر ما کاملاً روشن شده که راه اصلی اصلاحات اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و حتی نظامی، مسلّح شدن به همه ابزارهای زمان است.(ص81)

رابطه شهید بهشتی و امام موسی صدر

خسروشاهی درباره دوستان و رفقای امام موسی صدر می ­نویسد: تا آن­جا که من یادم هست ایشان اغلب با آیات بزرگوار حاج سید موسی شبیری زنجانی، ناصر مکارم شیرازی، حاج سید مهدی روحانی، عبدالکریم موسوی اردبیلی، علی احمدی میانجی و شهید بهشتی مأنوس بودند و ظاهراً با این آقایان هم­ مباحثه نیز بوده­اند. البته این رفاقت و دوستی بعدها هم ادامه یافت تا آن­جا که شهید بهشتی از آلمان برای دیدار امام موسی صدر به لبنان سفر می ­کرد و امام موسی صدر هم از لبنان به همین منظور به آلمان می­ رفت. امام موسی صدر از هوش و ذکاوت و روشن ­بینی شهید بهشتی تعریف می ­کرد. البته در همان دوران اقامت شهید بهشتی در آلمان هم همواره با ایشان در تبادل فکری و مکاتبه بودند...(ص30)

سرّ موفقیت و محبوبیت امام موسی صدر از منظر استاد خسروشاهی

خسروشاهی درباره سرّ محبوبیت و موفقیت امام موسی صدر در لبنان می­گوید: در مورد محبوبیت امام موسی صدر در میان مردم لبنان، اعم از مسلمان و مسیحی که زبانزد خاص و عام است، علت را باید در روش پیامبرگونه ایشان در برخورد با مردم جستجو کرد. امام موسی صدر دچار ضیق خناق نبود. در یک جامعه­ ای هم زندگی می­کرد که مرکب از طوایف و مذاهب مختلفی بود و نمی­شد که انسان در چنین جامعه­ ای پیشرفت کند و به اهداف خود برسد یا تبلیغ کند، در حالی که آن اخلاق لازم را نداشته باشد. در این قبیل موارد، با خشونت یا اخلاق تکسونگر نمی ­توان در دل مردم و آحاد غیر شیعه نفوذ کرد.(ص113)

روابط امام موسی صدر و جلال الدین فارسی

استاد خسروشاهی درباره فعالیت های جلال الدین فارسی در پیش از انقلاب اسلامی می نویسد: ایشان به قم زیاد می آمد و با مراجع و علمای معروف در راستای اهداف و برنامه های اسلامی ملاقات می کرد ولی کم کم آقای فارسی رادیکال شد و هیچ کس را جز خودش، قبول نداشت... در دوران هجرت به لبنان، متأسفانه با امام موسی صدر و مجلس اعلای شیعیان و حرکت اصلاحی ایشان، زاویه تندی پیدا کرد و به طور ناجوانمردانه ای اتهامات عجیب و غریبی را علیه امام موسی صدر شایع کرد و در واقع، یکی از اقدامات اساسی وی در لبنان، مخالفت با امام صدر و یاران وی مانند شهید مصطفی چمران بود و همه را جاسوس و مزدور رژیم صهیونیستی می دانست. این روش غیراخلاقی باعث شد که دوستان صمیمی خود را از دست بدهد و از لحاظ اجتماعی هم دیگر منشأ اثر نبود... البته خودشیفتگی یک نوع بیماری روانی است که متأسفانه بعضی ها به آن مبتلا می شوند.(صص103و104)

این کتاب، در 308 صفحه، قطع رقعی، تیراژ 1000 نسخه و قیمت 12 هزار تومان عرضه شده است.

علاقمندان برای تهیه این کتاب و سایر مجموعه خاطرات مستند خسروشاهی می ‌توانند به قم انتشارات کلبه شروق واقع در ابتدای خیابان صفاییه و در تهران به فروشگاه کتاب موسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران مراجعه کنند.

502

کد خبر: 905984

وب گردی

وب گردی