معرفی تبریز به عنوان مرکز جهانی بافت فرش دستباف در سال ۲۰۱۸

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف تبریز و ایران از انتخاب تبریز به عنوان مرکز جهانی بافت فرش دستباف در سال ۲۰۱۸ خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ اسماعیل چمنی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف تبریز و ایران در نشست خبری در اتاق بازرگانی ایران، اظهار کرد: تبریز در سال 2018 به عنوان مرکز جهانی بافت فرش دستباف توسط شورای صنایع دستی جهانی انتخاب شد که این رویداد به عنون افتخاری برای قالیبافان کشور که در واقع سربازان اقتصاد مقاومتی هستند به حساب می آید.

چمنی افزود: به جرات می‌توان گفت فرش دستباف بی‌رقیب‌ترین کالا برای مفهوم اقتصاد مقاومتی است برای اینکه همه عوامل تولید آن داخلی بوده و بدون نیاز به واردات، برترین کالای صادارتی نیز هست.

او درباره خواسته‌های قالیبافان، پرداخت وام کم‌بهره تولید و بیمه را یادآور شد و گفت: 2 میلیون نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در این هنر صنعت مشغول به کار هستند و هزینه ایجاد شغل در این بخش حدود 20 میلیون تومان است.

چمنی تصریح کرد: در سال‌های اخیر همراه به کاهش تولید از میزان صادرات نیز کاسته شده و آلمان که مهمترین مقصد صادراتی فرش دستباف ایران بوده به مانند گذشته رونق ندارد اما با توجه به پراکندگی تولید در کشور نمی‌توان آمار مشخص ارائه داد، اما این امر قابل لمس است.

او در ادامه گفت: به‌منظور معرفی بهتر فرش دستباف ایران به گردشگران خارجی و پیوند ایشان با رویداد 2018 تبریز نخستین نمایشگاه و فروشگاه نفیس‌ترین فرش‌های‌ دستباف ایران و تبریز در تهران راه‌اندازی شد تا بتواند مکانی برای بازدید و سهولت دسترسی گردشگران به دستبافت‌های ایران باشد.

چمنی با اشاره به دعوت صورت گرفته از سفرای کشورهای خارجی حاضر در ایران برای بازدید از این نمایشگاه افزود: از آنجا که فرش دستباف مهمترین سفیر اقتصادی و فرهنگی کشور است، هماهنگی‌های لازم با سفارتخانه‌های کشورهای خارجی در ایران صورت گرفته تا ضمن بازید ایشان از فرش‌های ایرانی، ارتباط موثر ایشان با رویداد 2018 برقرار شود.

او افزود: همچنین برنامه‌ریزی شده تا گردشگران خارجی بتوانند همه مراحل تولید فرش را از نخ تا پرداخت نهایی را در کارگاه نمونه‌ای که به همین منظور تجهیز شده‌، مشاهده نمایند.

منبع: تسنیم

402

کد خبر: 908546

وب گردی

وب گردی