ضرورت توجه به سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی گفت: کشور ما باید گام محسوسی در این راه که منجر به درمان بیماری‌های صعب‌العلاج می‌شود بردارد.

به گزارش ایسکانیوز؛ به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی در سومین سمپوزیوم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در چشم‌پزشکی با تشریح دستاوردهای این ستاد در سه سال اخیر بیان کرد: با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی تعداد مراکز فعال در عرصه سلول‌های بنیادی در سال 1394تا 1396 افزایش قابل‌توجهی یافته و به 45 مرکز و دانشگاه رسیده است.
وی ادامه داد: پررنگ شدن علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی در سطح دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی موجب ایجاد رقابت بین شرکت‌های این حوزه نیز شده است که همین امر موجب افزایش پروژه‌های علمی و ثمره بیشتر این علم خواهد شد.
حمیدیه با اعلام این نکته که نزدیک به 400 پروژه در 3 سال گذشت از سوی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی موردحمایت قرار گرفته است، گفت: این نشان‌دهنده گستردگی ورود به علوم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در میان دانشجویان و محققین کشور است.
وی با اشاره به شکوفا شدن ژن‌درمانی در سال 2017 در جهان، گفت: اگر کشور ما در این زمینه گام‌های محسوسی برندارد سال های بعد وابستگی بسیار شدیدی در کشور ایجاد می‌شود، چرا که درمان بسیاری از بیماری‌هایی که امروز صعب‌العلاج هستند، با تزریق صرفاً سلول‌های دست‌نخورده بدن و بدون دست‌کاری و مهندسی ژنتیکی وجود نخواهد داشت.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی افزود: باید بتوان چنین بیماری‌هایی را با مهندسی سلول‌های معیوب و برطرف کردن آن نواقص درمان کرد. کاری که در کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته دارای زیرساخت‌های مناسبی است ولی هنوز در کشورمان تحقیقات به‌سوی این نوع درمان‌ها انجام نشده است.
سومین سمپوزیوم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در چشم‌پزشکی با انجام سخنرانی‌هایی با عناوین سلول‌های بنیادی، مهندسی بافت، پزشکی بازساختی، چشم‌انداز سلول درمانی بیماری‌های چشم، سلول‌های بنیادی قرنیه، سلول‌های بنیادی لیمبوس، جایگزین‌های درمان‌های کنونی بازسازی سطح چشم، مهندسی بافت ملتحمه، سلول درمانی بیماری‌های دژنراسیون ماکولا، کارآزمایی های بالینی بیماری‌های شبکیه، SVF درترمیم ضایعات اربیتوفاسیال، کاربرد iPSC در بینایی، پیشرفت‌های ژن‌درمانی در چشم‌پزشکی، سلول درمانی و ژن‌درمانی رتینوبلاستوم همراه بود.
این سمپوزیوم در محل سالن همایش‌های رازی به همت دانشگاه علوم پزشکی ایران و با همکاری ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

کد خبر: 910452

وب گردی

وب گردی