نباید به آب یارانه تعلق گیرد

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده در «نشست آموزشی خانواده و مدیریت مصرف» که از سوی آبفای استان تهران برگزار شد گفت: نباید به آب که کالای سرمایه‌ای است یارانه تعلق گیرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ معصومه ابتکار با بیان اینکه کسی مخالف دادن یارانه نیست، تاکید کرد: یارانه نباید در قالب کالای بسیار باارزشی چون آب داده شود، چون آب صرفا یک کالای مصرفی نیست.

ابتکار یکی از دلایل مصرف نادرست آب را یارانه آن عنوان کرد و گفت: برای تولید آبی که مشترک مصرف می‌کند چندین برابر آنچه که بابت آن پرداخت می‌کند، هزینه می‌شود که دولت در قالب یارانه این هزینه را از مشترک دریافت نمی‌کند و متاسفانه به دلیل این‌که پول کمی بابت آن پرداخت می‌کنیم به آن به چشم یک کالای بی‌ارزش که جایی در سبد هزینه خانوار ندارد، نگریسته می‌شود.

او افزود: اگر در مسیر اصلاح الگوی مصرف آب حرکت نکنیم باید منتظر پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی و غیره در کشور باشیم.
ابتکار تاکید کرد: متاسفانه یک انگاره نادرست که در مصرف آب اثر گذاشته این است که بخش عظیمی از آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود؛ در حالی که باید توجه داشت که اتفاقا صرفه‌جویی در بخش خانگی به دلیل هزینه‌های بالایی که برای تامین و تصفیه آن می‌شود بسیار اثرگذار است.

او گفت: در حال حاضر در بسیاری از نقاط کشور آب با کیفیت و استاندارهای جهانی در اختیار است و این تصور غلطی است که چون کالایی در اختیار است پس ارزش چندانی در حفظ و استفاده درست از آن نکنیم.

ابتکار افزود: در مقابل مشکلی مانند الگوی نادرست مصرف آب که کشور را به مخاطره می‌اندازد باید نگاه خانواده‌ها را به آب تغییر دهیم که در این زمینه می‌توان از توان سازمان‌های مردم‌نهاد در قالب پویش‌های اجتماعی بهره برد.

او با بیان اینکه متاسفانه الگوهای نادرست مصرف در حوزه مواد غذایی هم وجود دارد گفت: حدود یک‌سوم فراورده‌های غذایی هدر می‌رود که به معنای هدرروی ۲۸ میلیارد مترمکعب (یک‌سوم) آبی است که در بخش کشاورزی صرف تولید مواد غذایی می‌شود و همچنین هزینه‌های گزافی را برای مدیریت پسماند به شهرداری‌‌ها تحمیل می‌کند.

ابتکار افزود: اگر در نشست امروز « خانواده و مدیریت مصرف» به راهکارهای عملی اصلاح الگوی مصرف آب برسیم می‌توانیم مشارکت خانواده‌ها و به ویژه زنان و جوانان را برای پویشی اجتماعی در این زمینه جلب کنیم.

402

کد خبر: 910555

وب گردی

وب گردی