رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «سرباز کوچک امام» در فرمول یک

تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «سرباز کوچک امام» زندگی نامه مهدی طحانیان آزاده سرشناس در برنامه «فرمول یک» با اجرای سیدعلی ضیا رونمایی شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی «فرمول یک»، سیدعلی ضیا مجری سرشناس تلویزیون در حالی یکشنبه شب میزبان مهدی طحانیان، آزاده ای که در 14 سالگی به اسارت نیروهای بعثی درآمد و خانواده او در «فرمول یک» بود که اتفاق خجسته ای در این برنامه رخ داد.

طحانیان در بخشی از برنامه گفت: 13 ساله بودم که به جبهه رفتم. شناسنامه هم جعل نکردم چون شناسنامه ام یک سال جلوتر گرفته شده بود و به خاطر فعالیت هایی که در بسیج شروع داشتم؛ مثلا شبانه روز فعالیت می کردم و در تمام اردوها بودم، بنابراین زمان اعزام همه نظرشان این بود که من می توانم از پس کارم بربیایم و نیروی خوبی هستم.

اگر شناسنامه ام را دستکاری می کردم همه می فهمیدند

وی در پاسخ به اینکه آیا دست به جعل شناسنامه اش نزده، توضیح داد: ظاهر من گواه سنم بود و اگر شناسنامه ام را دستکاری می کردم هم مشخص می شد تقلب کرده ام.

این آزاده قهرمان ادامه داد: زمانی که اسیر شدم 14 ساله و زمانی که آزاد شدم 22 ساله بودم اما عقب افتادگی های زیادی داشتم و باید درس می خواندم و خودم را جلو می بردم تا بتوانم به ازدواج فکر کنم، بنابراین 32 ساله بودم که ازدواج کردم.

آیا حاضریم پدر نداشته باشیم اما امکاناتی داشته باشیم؟

در ادامه ضیا به این نکته اشاره کرد: ما حاضر نیستیم یک ثانیه هم سایه پدرمان بالای سرمان نباشد اما امکاناتی به ما بدهند اما متاسفانه برخی در ذهنشان می چرخد که اینگونه نیست. کسانی که رفتند جنگیدند و مبارزه کردند از جان و دلشان برای اعتقادشان رفتند و کسی آن زمان فکر نمی کرد قرار است سهمی به او داده شود. همانطور که ما حاضر نیستیم میلیاردها به ما بدهند اما پدرمان را نداشته باشیم.

طحانیان نیز در این خصوص بیان کرد: در آن شرایط و آن برهه حتی بچه ها از حقوقی که حقشان بود هم فقط به اندازه ای که زندگی شان بگذرد برمی داشتند و کسی دنبال سهم خواهی نبود.

به سختی توانستم مدرک بگیرم و عقب افتادگی ام را جبران کنم

وی افزود: بعد از اسارت به اردستان آمدم. یک ماه بعد از آزادی برای ادامه تحصیل اقدام کردم و با زمینه ای که داشتم با زحمت طاقت فرسایی توانستم مدرک بگیرم. یعنی از 20 نفری که رفتیم فقط 2 نفر مدرک گرفتیم. سال 71 دانشگاه شرکت کردم و سال 72 وارد دانشگاه تهران برای رشته علوم سیاسی شدم. من در وزارت بهداشت و درمان کار می کردم و بعد از قبولی در دانشگاه به تهران آمدم.

این آزاده حماسه آفرین در پاسخ به ضیا درباره نحوه اسارتش گفت: اسارت من در عملیات بین المقدس رخ داد. قبل از این عملیات به ما گفته بودند شرایط دشواری خواهیم داشت و خواستند هرکسی نمی تواند برود. خیلی ها رفتند اما از آنجایی که من به سختی توانسته بودم وارد این فضا شوم ترسیدم دوباره به این سختی ها دچار شدم و برنگشتم.

تصمیم گرفتم بمانم و با دشمن روبرو شوم

این آزاده حماسه آفرین گفت: در مرحله اول و دوم عملیات به خوبی پیش رفتیم و در مرحله سوم آتش دشمن به حدی بود که وقتی آسمان را نگاه می کردیم انگار دهانه آتشفشان فوران می کرد. نیروهای زیادی را در این عملیات از دست دادیم و سرانجام در گرگ و میش صبح، دستور عقب نشینی صادر شد ولی من تصمیم گرفتم جزو افرادی باشم که می مانم و با دشمن مواجه می شوم، 20 دقیقه ای با دشمن روبرو شدیم، صحنه های عجیب و ناراحت کننده ای دیدم اما لطف خدا بود که در آن شرایط زنده ماندم.

طحانیان در ادامه به توصیف صحنه های ناراحت کننده و باورنکردنی از سختی های اسارت در عراق پرداخت و سپس ویدئوی امتناع این آزاده سرافراز از گفتگو با خبرنگار بی حجاب هندی در نوجوانی که اغلب بارها آن را در تلویزیون تماشا کرده ایم پخش شد.

«فرمول یک» موفق شده بود آن خبرنگار هندی را مجددا پیدا کند و طحانیان را این بار در میانسالی کنار او قرار دهد.

برای ازدواج کمتر از یک فرد عادی جلو رفتم

در ادامه برنامه طحانیان درباره ازدواجش نیز گفت: همسرم برای ازدواج شرط خاصی نگذاشت. او می دانست که من کارمند ساده یک وزارتخانه هستم و کمتر از یک فرد عادی جلو رفتیم.

وی در پاسخ به ضیا درباره جسارتی که در نوجوانی مقابل آن خبرنگار نشان داده بود و اینکه آیا امروز هم همان اعتقادات را دارد، اظهار کرد: به برکت حضور امام رزمندگانی دیدیم که در سن کم منحصر به فرد بودند. 34 سال از آن مصاحبه می گذرد و اگر قرار باشد حالا اعتقاد دیگری داشته باشم خسران بزرگی دیده ام.

سپس ضیا اعلام کرد که برای طحانیان و فاطمه دوست کامی نویسنده کتاب «سرباز کوچک امام» هدایایی آماده شده که به آنها داده می شود و این هدایا دو لوح بودند.

رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر زندگی نامه طحانیان با دستخط خود ایشان

تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «سرباز کوچک امام» با دستخط حضرت آیت الله خامنه ای در برنامه «فرمول یک» به طحانیان تقدیم شد

غافلگیرم کردید و انگار این تقریظ را در خواب خوانده بودم

طحانیان در ادامه در حالی که غافلگیر بود و در عین حال اشک شوق می ریخت، تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب زندگی نامه خود را در آن لوح مشاهده کرد، آن را بوسید و بر صورتش گذاشت و خطاب به ضیا گفت: مرا غافلگیر کردید و گرچه از این موضوع خبر داشتم اما این پیام را نخوانده بودم و تصوری از آن نداشتم و آن را انگار در خواب خوانده بودم. اینکه حضرت آقا چه نظر لطفی دارند جای شکر و سپاسگزاری دارد و خوشحالم توانستم قلب ولی زمان خودم را راضی کنم. خودم را لایق صفاتی که حضرت آقا برشمردند نمی دانم اما از خدا توفیق می خواهم همانطوری باشم که باید و وظیفه ای که بر دوشمان باشد را به انجام برسانیم.

ماجرای رساندن کتاب به دست حضرت آقا

این آزاده سرافراز درباره نحوه رساندن کتاب به مقام معظم رهبری توضیح داد: در مراسمی که حضرت آقا تشریف داشتند، یک نسخه از این کتاب را داشتم. ایشان تا کتاب را دیدند از من پرسیدند این خود شما هستید؟ دو بار این سوال را کردند که گفتم بله و کتاب را خدمتشان دادم. خیلی دلم قرص بود که بالاخره اتفاق خوبی می افتد.

وی تاکید کرد: دوستان در انتشارات پیام آزادگان می خواستند این کتاب را به دست مقام معظم رهبری برسانند و در نهایت ماجرا به این لحظه ختم شد که شما ما را غافلگیر کردید.

طحانیان تصریح کرد: ما برای بیان خاطراتمان نه دنبال اسم بودیم نه شهرت اما در وجودم احساس مسئولیت می کردم چون می دیدم ما چه دنیایی را پشت سر گذاشتیم. ما 9 سال با مرگ هم آغوش بودیم و البته آن را عاشقانه در آغوش گرفته بودیم و تجربیات نابی کسب کرده بودیم. خیلی ها سوختند و نابود شدند و من توانستم این تجربیات را به دست بیاورم. خیلی جفا بود که این ها را مطرح نکنم. حسم این بود که به گرانبها ترین گنج دنیا رسیده ام و نمی توانستم آن را از دیگران دریغ کنم. ما این را با تمام وجود درک کردیم و سالیان سال در مقابل دشمن ایستاده ایم و دشمن هیچکاری نتوانست بکند.

تقریظ مقام معظم رهبری بر این کتاب پر پروازی برای ما است

وی در پایان گفت: اگر ما بتوانیم این تجربیات دفاع مقدس و این آزموده هایی را که با تک تک سلول های بدنمان آزموده شده به همگان منتقل کنیم شکست ناپذیرترین ملت دنیا می شویم. ولله قسم که دشمنی بتواند ما را تهدید کند. تقریظ مقام معظم رهبری بر این کتاب پر پروازی برای ما است.

«سرباز کوچک امام» حاصل 150 جلسه گفتگو و 350 ساعت صوت است

فاطمه دوست کامی نویسنده «سرباز کوچک امام» نیز در این برنامه با اشاره به اینکه فعالیت خود را در 16، 17 سالگی با نشریه فکه آغاز کرده و بعدها بنا شده که کتاب زندگی این آزاده بزرگوار را بنویسد، با دریافت لوح تقریظ مقام معظم رهبری، بیان کرد: با تک تک سلولهای بدنم شادم از اینکه دل نائب امام زمان را شاد کردم. ما 150 جلسه با آقای طحانیان و 350 ساعت صوت داشتیم. 3 بار این کار بازنویسی شد تا آنچه مدنظر ما است تولید شود. در جهاد فرهنگی در مسیری که قدم برمیداریم راه درست را می رویم و این تقریظ برای تمام کسانی است که با جان و دل قلم می زنند.

«فرمول یک» به تهیه کنندگی افشین حسین خانی شنبه تا چهارشنبه قبل از اذان مغرب و حوالی ساعت 17 تا 18 روی آنتن می رود.

503

کد خبر: 910848

وب گردی

وب گردی