لزوم ارتقای جایگاه دانشگاهها به جای توسعه کمی رشته ها

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: به جای توسعه کمیّ دانشگاه ها و افزایش رشته ها و دانشکده ها باید برای ارتقای عمودی یعنی افزایش جایگاه علمی دانشگاه ها در سطح جهان برنامه ریزی کنیم.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر منصور غلامی در نشست شورای دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر تاکید کرد: آنچه دانشگاه ها را به عنوان یک مرجع تخصصی در دنیا مطرح می کند، تمرکز بر رشته های خاص و آموزش و پژوهش در زمینه های تعریف شده است و ما باید در این راستا حرکت کنیم.

وی افزود: باید از پراکنده کاری و تفرق واحدهای آموزش عالی کشورکم کنیم و برای همگرایی و هم افزایی دانشگاه ها برنامه ریزی کنیم که در این راستا طرح «ساماندهی آموزش عالی در قالب آمایش» مبنای عمل وزارت علوم است.

وزیر علوم تصریح کرد: تخصصی شدن دانشگاه ها قطعاً به ارتقای جایگاه علمی آنها درجهان می انجامد و حتی می تواند به پذیرش دانشجویان خارجی نیز بسیار کمک کند.

دکتر غلامی اظهار داشت: دیپلماسی علمی و ارتباطات بین دانشگاهی می تواند در نزدیکی ملت ها به یکدیگر و افزایش جایگاه بین المللی کشور موثر باشد و ما هم از این رو از همکاری های علمی بین المللی دانشگاه ها حمایت می کنیم.

وزیر علوم با تاکید بر ضرورت افزایش بودجه پژوهشی دانشگاه ها از سوی سازمان برنامه و بودجه در زمان تدوین لایحه بودجه گفت: تاسیس آزمایشگاه مرکزی می تواند در سطح دانشگاه نیاز همه دانشکده ها را تامین کند و در سطح استان نیز باید دانشگاه ها با کمک یک دیگر آزمایشگاه منطقه ای ایجاد کنند و تجهیزات آزمایشگاهی به اشتراک گذاشته شود.

وی افزود: در زمینه اصلاح آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی با هدف توجه به نیازهای کشور، پیشنهادهای مختلفی از سوی دانشگاهیان به وزارت علوم ارسال شده است و در آینده نزدیک، بازنگری این آیین نامه آغاز می شود.

دکتر غلامی در پایان سخنان خود تاکید کرد: دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر باید در حوزه علوم دریایی به قدری قوی فعالیت کند که به عنوان یک دانشگاه ملی در این زمینه مطرح شود و در آن صورت جذب منابع مالی و حمایت های مختلف برای این دانشگاه آسان تر خواهد شد.

پیش از سخنان وزیر علوم تحقیقات و فناوری، دکتر لطف الله خواجه پور رئیس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر به بیان تاریخچه؛ وضعیت آموزشی و پژوهشی و برخی مشکلات این دانشگاه پرداخت و اعضای شورای دانشگاه نیز دیدگاه های خود در زمینه «ضرورت اختصاص یک بودجه خاص پژوهشی و خرید تجهیزات آزمایشگاهی به این دانشگاه برای فعالیت تخصصی در حوزه دریا»، «ضرورت افزایش بودجه عمرانی این دانشگاه به علت شرایط خاص مناطق ساحلی» و «پرهیز وزارت علوم از اعطای مجوز تاسیس رشته های علوم دریایی در مناطق غیر ساحلی» بیان کردند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری در بدو ورود به دانشگاه علوم و فنون در یایی خرمشهر در محل یادمان شهدای گمنام این دانشگاه حضوریافت و پس از قرائت فاتحه و ادای احترام، بازدید خود را از پروژه های عمرانی این دانشگاه اغاز کرد.

دکتر غلامی پس از نشست شورای دانشگاه علوم و فنون در یایی خرمشهر، در محل مسجد این دانشگاه با تعدادی از دانشجویان دیدار کرد و در جریان دیدگاه های آنان در خصوص مسائل دانشجویی قرار گرفت.

وزیر علوم صبح امروز با هدف بازدید از دانشگاههای استان خوزستان و افتتاح چند پروژه عمرانی، با استقبال استاندار این استان وارد فرودگاه آبادان شد.

204

کد خبر: 910983

وب گردی

وب گردی