قوانین سختگیرانه رعایت ایمنی در صنعت نفت تدوین می‌شود

قائم مقام وزیر نفت از تدوین برنامه‌ها و قوانین سختگیرانه در صنعت نفت برای رعایت هرچه بیشتر مسائل بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ مرضیه شاهدایی در آیین گشایش کارگاه ایرانی- فرانسوی اچ‌اس‌یی در صنعت نفت اظهار کرد: برپایی کارگاه‌های آموزشی در حوزه اچ‌اس‌یی برای کارشناسان صنعت نفت و گاز ایران در بلندمدت سبب صرفه‌جویی در هزینه‌ها و جلوگیری از سوانح می‌شود.

او با اشاره به این‌که صنعت نفت و گاز، در شمار صنایع پرمخاطره جهان است، افزود: همه لحظات کار در صنعت نفت به دلیل ماهیت آن، با احتمال خطر روبه‌روست، این خطر در صنعت نفت ایران به دلیل فرسودگی تاسیسات بسیار بالاست.

قائم مقام وزیر نفت با تاکید بر این که شرکت‌های مطرح دنیا برای رخداد حوادث در صنعت نفت و گاز به دنبال راه‌حل‌های اثربخشی بوده‌اند و به نتایج سودمندی دست یافته‌اند، گفت: استفاده از دانش و تجربه‌های این شرکت‌ها در قالب برپایی کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی برای کارشناسان و کارکنان صنعت نفت کشور ضروری است.

شاهدایی، استقرار مدیریت ایمنی فرآیند (PSM)، طراحی ذاتا ایمن، ارزیابی ریسک، ایجاد محیط ایمن برای سازمان‌ها و مدیریت دارایی فیزیکی را از مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری از مخاطرات در محل کار برشمرد.

او به بحث صلاحیت حرفه‌ای و آموزش‌های اثربخش کارکنان اشاره کرد و افزود: گذشته از فرسودگی تاسیسات صنعت نفت در کشورمان، در بسیاری از موارد شاهد بودیم که حوادث و مخاطره‌ها تنها به دلیل به‌کارگیری برخی افراد که حائز صلاحیت نبوده‌اند، اتفاق افتاده است، بنابراین به‌کارگیری افراد در مشاغل کلیدی و حادثه‌آفرین باید با احراز صلاحیت حرفه‌ای همراه باشد.

شاهدایی پرداختن به مسئله بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) را بسیار ضروری دانست و تاکید کرد: فناوری‌های روزآمد، بسیاری از آلاینده‌های محیط زیست را هم اکنون کنترل می‌کند؛ چیزی که در گذشته و در تاسیسات قدیمی به هیچ وجه وجود نداشت و ما از هم اکنون باید برای آینده برنامه‌ریزی کنیم تا بتوانیم با هزینه کردن برای استفاده از فناوری‌های روزآمد، در کنار توسعه پایدار و تولید، دوستدار طبیعت باشیم.

قائم مقام وزیر نفت با بیان این که امروزه بهره‌مندی از مدیریت دانش و استفاده از تجربه شرکت‌های پیشرو در زمینه مدیریت بحران در سراسر جهان بسیار مقرون به صرفه است، تصریح کرد: برپایی کارگاه‌های ۲ روزه و کوتاه‌مدت اگرچه مفید است، اما کافی نیست. برای همگانی شدن آموزش اچ‌اس‌یی باید به‌زودی دوره‌های کلان برگزار شود.

کارگاه ایرانی- فرانسوی HSE صبح امروز با حضور قائم مقام وزیر نفت آغاز به کار کرد و فردا (چهارشنبه، ۹ اسفندماه) به کار خود پایان می‌دهد. جایگاه مسائل HSE در طراحی، پیشگیری از خسارت و مدیریت دارایی‌های فیزیکی، تقویت فرهنگ HSE و ایمنی مبتنی بر رفتار، مدیریت ریسک فوران چاه‌های نفت و گاز و مسائل جدید محیط زیست در صنعت نفت از محورهای اصلی این کارگاه آموزشی است.

401

کد خبر: 911347

وب گردی

وب گردی