دکتر ولایتی: فرهنگ پایه آموزش است / کشورهای غربی قصد دارند فرهنگ خود را به ما تحمیل کنند

گردهمایی دوروزه معاونین دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد صبح امروز در تالار مرحوم دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد آغاز به کار کرد.


به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ دکتر علی اکبر ولایتی در اولین گردهمایی معاونین فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دکتر کلانتری تحولی در عرصه فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی به وجود آورده است که موضوع فرهنگ در همه جای دنیا پایه ی آموزشی است لیکن کشورهای غربی فرهنگ خود را دارند و سعی می کنند فرهنگ غرب را به ایران تحمیل کنند.

وی افزود: در زمینه های فرهنگی علم و دانش رشد می کند و تمدن، تبلور فرهنگ است که وقتی می گوییم باید به فرهنگ اهمیت دهیم منظور توجه به فرهنگ ایرانی و اسلامی است.
رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: کتاب غرب زدگی مرحوم آل احمد فریادی است بر افرادی که فرهنگ غرب را ترویج می کنند و امام خمینی در بت شکنی فرهنگ غربی نقش اساسی داشت.
دکتر ولایتی خاطر نشان کرد: قضیه فرهنگی جدی است و دار زدن شیخ فضل الله نوری به منزله ی استیلای فرهنگ غرب زدگی بر بام کشور است چون او پیشگام مشروطه بود و فرمان لغو تحریم ها توسط شیخ فضل الله که از علمای بزرگ عصر خود بود، صادر شد.
وی افزود: کسانی که پلوی سفارت انگلیس را خوردند جلوی مجلس تحصن کرده و مشروطه را به آن روز انداختند که با مجلس شورای اسلامی مخالفت کردند و نام آن را به مجلس شورای ملی تغییر دادند پس دعوا بر سر فرهنگ است و امکان ندارد که سیستم آموزشی در بستر فرهنگی و تفکر نباشد در تاریخ اسلام نیز مسجد محل آموزش بود و مدارسی که تاسیس شد، درس دین می دادند.
رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: افرادی چون سعدی، احمد غزالی و محمد غزالی در مدارس حوزه ی علمیه درس خواندند که اساس آن اسلامی بود و قرآن پایه ی کار به حساب می آمد که بعد از دارالفنون ملاک ما فرهنگ غربی شد و امروز جدا کردن جامع شناسی و تربیت دینی، از فرهنگ غربی کار دشواری است چون تار و پود بر فرهنگ غرب بناشده است.
دکتر ولایتی ادامه داد: اگر علوم انسانی رشد و توسعه یابد پایه ی تئوریک فرهنگی در دانشگاه آزاد و دزگر دانشگاه ها تشکیل می شود هم چنین تا زمانی که در روانشناسی از فروید و در تکامل از داروین استفادا کنیم جایی برای پایه ریزی فرهنگ اسلامی وجود ندارد و فرهنگ ما تحت تاثیر است.
وی با بیان اینکه در حوزه های علمیه جایی برای نفوذ فرهنگ بیگانه وجود ندارد اظهار کرد: اگر هم قصد نفوذ به حوزه های علمیه به خصوص در زمینه فرهنگی انجام شده باشد، به لطف بزرگان دینی طرد شده است.
دکتر ولایتی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برخی اعتقاد دارند پزشکی و مهندسی در همه جا و همه فرهنگ ها یکسان است افزود: عده ای پزشکی و مهندسی اسلامی را نمی شناسند و اعتقاد دارند پزشکی اسلامی نداریم در صورتی که هندسه، فیزیک، پزشکی، حساب و دیگر علوم اسلامی با غیر اسلامی متفاوت است چون جهان بینی اسلامی تعاوت دارد و ما همه چیز را خلقت خدا می دانیم یعنی بر طبق اعتقادات ما آنچه در زمین و زمان است با حساب و کتاب شکل گرفته و تصادفی نیست که تفاوت جهان بینی الهی و مادی در همین است.

رئیس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: غرب جهان بینی را مبنی بر تصادف می داند که بر اساس جاذبه چیزی ساخته شده است و تفاوت ها به ریشه ها بر می گردد هم چنین بین بزرگان تاریخ اسلامی حتی یک نفر وجود ندارد که بی خدا یا به تعابیر امروزی متریالیسم باشد و همه به جهان بینی الهی اعتقاد دارند حتی در خصوص زکریای رازی باید گفت برخی مخالفین او همچون ناصر خسرو علیه زکریای رازی تبلیغ کردند و کتاب نوشتند که عقاید رازی را بد جلوه دهند.
دکتر ولایتی گفت: تمدن اسلامی مبتنی بر فرهنگ اسلامی است و به فرموده ی حضرت امام خمینی مرکز تمام الهام ها قرآن است که اگر بر فرهنگ اسلامی جهان بینی الهی حاکم نباشد آن چیزی که هدف است تحقق نمی یابد.
او با بیان اینکه در گذشته نسبت به مسائل فرهنگی در این دانشگاه کم توجهی می شده است خاطر نشان کرد: فرهنگ آن است که، معرفت افزایی کند و با لهو و لعب کسی آدم حسابی نمی شود هم چنین کسی با موسیقی مخالف نیست بلکه لهو و لعب همواره نفی شده است و موسیقی فارابی که پایه ی علمی دارد، اساس موسیقی اروپایی است و اگر موازین علم موسیقی بر قرآن طنین انداز شود؛ دلنشین خواهد شد که سفارش شده است قرآن را با صوت خوش بخوانید.
دکتر ولایتی تصریح کرد: اگر از لحاظ فرهنگی، فکر ما درست نباشد از آن ابداع به وجود نمی آید و تفکر دانشجو زمانی تغییر می کند که فرهنگ اصیلی به او آموزش داده شود هم چنین امروز بیش از ۲۰۰ کتاب مختلف در حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی در اختیار داریم و انشا الله فرهنگ ایرانی اسلامی را با قدرت تدریس خواهیم کرد و بنای دانشگاه آزاد بر این است که به فرهنگ توجه شایسته شود.

کد خبر: 911554

وب گردی

وب گردی