زندان ،  تحمیل هزینه های مادی ومعنوی به جامعه/ هزینه نگهداری هرزندانی سالیانه 54 میلیون تومان است

از گذشته های دور تاکنون زندان یکی از اصلی ترین مجازات ها در تمام کشورهای جهان محسوب می شود ؛درحالیکه همین مجازات بی اثرترین کیفرها است.

به گزارش ایسکانیوز دکتر مجید ابهری رفتار شناس در این یادداشت می نویسد : تعدادی از افراد بخاطر ارتکاب جرم وقانون شکنی محبوس می شوند اما متاسفانه درزندان بجای اصلاح رفتار های خود ، تجارب بزهکارانه خود را تکمیل کرده و با مجموعه ای از اندوخته های مجرمانه به جامعه بر می گردند.

بیش از 60 درصد از باند های بزهکاری در جامعه ، هسته های اصلی خودرا در زندان تشکیل می دهند و بارها در اخبار رسانه ها می خوانیم فرد یا افرادی از داخل زندان کلاهبرداری کرده ومی کنند.

درحال حاضر در کشور ما دوبرابر ظرفیت رسمی زندان ها زندانی نگهداری می شود. راحت می خورند ومی خوابند و هیچ حرکت مثبتی به نفع خود یا جامعه انجام نمی دهند. یک حقیقت تلخ را باید بپذیریم وقتی یکنفر به هردلیل زندانی می شود در حقیقت خانواده او زندانی می شوند و مسیر سرنوشت شان عوض می شود؛ از نظر مادی در فشار قرار میگیرند؛ درس ومدرسه رها می شود؛ نگاه های تحقیر آمیز موجب آزارشان می شود ؛ خواستگارها به علت زندانی شدن پدر تردید می کنند ویا اساسا عقب گرد می کنند.

در بسیاری ازکشورها از انرژی انبوه زندانیان به نفع خود وخانواده وجامعه شان حداکثر استفاده را می کنند ؛ صنایع جنب زندان ها کشاورزی و کارهای عمرانی فیزیکی وفکری؛ هم کمک مالی به خانواده هاست وهم تحرک و درآمد برای خودآنها. به عنوان مثال در ایتالیا آقای برلوسکنی نخست وزیر سابق بخاطر بعضی از مسایل به یکسال زندان محکوم شد؛ا ما وی را به مجازات جایگزین وادار کردند؛ یعنی یکسال خدمات اجتماعی مثل نظافت خیابان ها پارکها وجمع آوری برگ ها و غیره را به وی سپردند و واقعا چه مجازات سنگینی برای یک سیاستمدار بد تر از این می تواند باشد ؟

بارها بنده در مقالات ومصاحبه هایم مجازات جایگزین را پیشنهاد داده ام. تنها یک قاضی محترم در دادگاه نوجوانان بجای زندان کیفرهای جایگزین را به افراد زیر 18 سال محکوم می کرد. گرفتن دپیلم؛یاد گرفتن مکانیکی؛ اموزش کامل رایانه نمونه هایی از ارای این قاضی شریف هستند.محکوم شدن به خدمات اجتماعی مثل خدمت دربیمارستان ها؛پارک ها ، مراکز سالمندان(برای کمک به آنها برای حمام یا گردش هفتگی) واستفاده از تجربه وتخصص خود زندانی می توانند بهترین کیفرهای جایگزین باشند.

هزینه نگهداری هرزندانی سالیانه 54 میلیون تومان است. (فقط هزینه های آشکار ومحسوس)در حالیکه مخارج هر دانش آموز سالیانه2 میلیون و700هزار تومان است یعنی هزینه هرزندانی برابر است با مخارج 20 دانش آموز

امروز هزینه نگهداری هرزندانی سالیانه 54 میلیون تومان است. (فقط هزینه های آشکار ومحسوس)در حالیکه مخارج هر دانش آموز سالیانه2 میلیون و700هزار تومان است یعنی هزینه هرزندانی برابر است با مخارج 20 دانش آموز. یکبار دیگر این ارقام را مرور کنید.

زندان وبیمارستان دو مرکزی هستند که نشان دهنده بیماران اجتماع هستند. یکی بیماران جسمی وروحی و زندان محل بیماران تربیتی وفرهنگی است. هرچه این دو مرکز شلوغ تر باشند بیانگر کم کاری در پیشگیری ها و واکسیناسیون ها خواهند بودو باید سازمان ها ونهادهای پیشگیری اقدامات خودرا جدی تر وسریع تر کنند ؛چراکه پیشگیری ارزانتر وموثرتر از درمان بوده و می توانند بارسنگینی را از دوش مردم ودولت بردارد.

والدین ، آموزگاران ، روحانیون و هنرمندان در این مقطع حساس رسالتی حساستر وسنگین تر از دیگران به عهده دارند.

700

کد خبر: 911976

وب گردی

وب گردی