فرانسه  بی جهت ادعایی نکند که از عهده آن برنمی آید

مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب تاکید کرد : موضوع دفاعی ما هیچ ربطی به کشورهای خارجی از جمله فرانسه ندارد که بخواهند بگویند چه نوع موشکی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، علی اکبر ولایتی مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب اسلامی در حاشیه دیدار با تاکه ئو موری معاون وزیر امور خارجه ژاپن در جمع خبرنگاران در خصوص سفر قریب الوقوع وزیر خارجه فرانسه و اظهارات اخیر مقامات آن کشور در خصوص مسائل موشکی ایران اظهار داشت: موضوع دفاعی جمهوری اسلامی ایران ربطی به هیچ کشوری و فرانسه ندارد.

وی گفت: مواضع دولت جمهوری اسلامی ایران را دکتر ظریف و مسوولان اجرایی دولت بیان خواهند کرد و تا آنجایی که مربوط به نظام جمهوری اسلامی ایران می شود همگی بر این متفق القول هستند از جمله آقایان روحانی و ظریف که موضوع دفاعی ما هیچ ربطی به کشورهای خارجی از جمله فرانسه ندارد که بگویند چه نوع موشکی داشته باشیم.

ولایتی ابرازداشت : ایران کشور مستقلی است که می تواند هر گونه که صلاح بداند از خودش دفاع کند با موشک و یا هر وسیله دفاعی دیگر. ایران نمی تواند در برابر تسلیح روزافزون کشورهای منطقه بی تفاوت بماند در حالی که ایران یک کشور بزرگی است و مهمترین کشور منطقه است و با حدود 80 میلیون جمعیت و بیش از هشت هزار کیلومتر مرز زمینی و همسایگی با 15 کشور که خوشبختانه با همگی این کشورها ما در صلح به سر می بریم.

وی افزود: آمادگی دفاعی جزو حقوق اولیه هر ملتی است که هیچ کشور دیگری نمی تواند برای ما و یا کشورهای دیگر تعیین تکلیف کند. بنابراین این که ما چه موشکی داشته باشیم این در اختیار جمهوری اسلامی ایران است و هر گونه صلاح بداند آن کار را می کند.

ولایتی گفت: فرانسه هم بی جهت ادعایی نکند که از عهده آن برنمی آیند. آنها برای این که خودشان را در دنیا موثر نشان دهند یقین بدانید که پاسخ جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با این که چه نوع وسیله دفاعی اعم از موشک یا غیر موشک داشته باشد در حوزه سلاح های کلاسیک این به کسی اجازه نخواهد داد که در این امور دخالت کند و بهره ای از این کار نخواهند برد.

مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب خاطر نشان کرد : اگر سفر وزیر امورخارجه فرانسه برای تحکیم روابط است بهتر است از این موضع گیری های منفی خودداری کند.
ولایتی همچنین در خصوص دیدار امروز خود با تا که ئو موری معاون وزیر خارجه ژاپن گفت: ملاقات بسیار خوب و در عین حال صریح با معاون وزیر خارجه ژاپن داشتیم.

وی افزود: رابطه ایران و ژاپن رابطه ای بسیار طولانی است و به یک قرن قبل برمی گردد و همواره روابط دو کشور، روابطی دوستانه بوده و رفت و آمد دو کشور از بعد انقلاب به دنبال سفیر شینتارو وزیر خارجه فقید ژاپن شروع شد و بنده هم متقابلا پاسخ این سفر را دادم.

ولایتی تصریح کرد : روابط سیاسی و اقتصادی بین دو کشور روابط قابل قبولی است و در این گفت و گوها علاوه بر روابط دو جانبه موضوع همکاری های بین المللی و منطقه ای مورد بحث قرار گرفت .

وی افزود : ژاپن خیلی علاقمند است که در منطقه ما مسائل تنش زا کاهش یابد و در عین حال خیلی حساس به شبه جزیره کره هستند که بنده به سهم خودم از این که باید مساله بین دو کره صلح آمیز حل شود جانبداری کردم.

ولایتی خاطر نشان کرد : آمریکا هم در آنجا نباید دخالت کند چرا که دخالت آن کشور در شبه جزیره کره موجب افزایش تنش می شود.

وی در پایان تاکید کرد : در منطقه هم معاون وزیر خارجه ژاپن از نقش مهم ایران در ایجاد صلح و کاهش تنش و مقابله با تروریسم در منطقه تقدیر کرد.

کد خبر: 912524

وب گردی

وب گردی