جامعه سنجی قابل تامل آلمان از جوانان مسلمان

اخیراً در آلمان تحقیقی بحث برانگیز درباره دانش آموزان مسلمان مهاجر انجام شد. این موسسه با طرح سوالاتی، به تجزیه و تحلیل طرز تفکر آنان را نسبت به فرهنگ و مذهب خود و همچنین کشور و مردم آلمان پرداخته است.

به گزارش ایسکانیوز اخیراً در آلمان تحقیقی بحث برانگیز درباره دانش آموزان مسلمان مهاجر انجام شده است. طی این تحقیق میزان وابستگی آنها به مذهب و فرهنگ خود هدف ارزیابی قرار گرفته است. این موسسه با طرح سوالاتی، به تجزیه و تحلیل طرز تفکر آنان را نسبت به فرهنگ و مذهب خود و همچنین کشور و مردم آلمان پرداخته است. نتیجه این تحقیق حتی به مناظرات انتخاباتی پیرامون سیاست های مورد نظر در مورد آینده پناهندگان در آلمان نیز راه پیدا کرد و در آنجا مورد بحث واقع شد. همچنین نتیجه این تحقیق به وزارت مربوط به امور خانواده ارایه شد تا در خصوص یک پیش فرض برای تصمیم گیری های آینده مورد بهره برداری واقع شود.
نکات مهم تحقیق مورد اشاره، به شرح زیر است:
• در این تحقیق از هر دانش آموز مسلمان شرکت کننده این سوال پرسیده شد که "آیا دین های دیگر ارزش پایین تری در مقابل دین اسلام دارند؟" در پاسخ به این پرسش فقط ٣٦.٦ درصد جوانان معتقد بوده اند که ادیان دیگربه نسبت ارزش در رده های ارزش پایینتری از اسلام قرار دارند.
• تنها ٢٩.٩ درصد دانش آموزان با بیان واضح در پاسخ به میزان ارزشمندی اسلام در نظر آنها، به این موضوع اشاره کرده اند که جان خود در راه اسلام می دهند و حاضرند زندگی خود را فدا کنند.
• تنها ٢٧.٤ درصد از دانش آموزان اعتقاد داشته اند که قوانین شریعت اسلام خیلی بهتر از قوانین کشور آلمان می باشد.
• فقط ١٩.٩ درصد از دانش آموزان مسلمان شرکت کننده در این تحقیق عقیده داشته اند که مسلمین جهان همواره تحت فشار ابر قدرت ها بوده و سرکوب می شوند، بنابراین آنان باید از خود دفاع کنند.
• تقریباً حدود ٣.٨ درصد از دانش آموزان مسلمان حتی خود را مجاز به اقداماتی مانند حملات، در رسیدن به اهداف خود می دانند.
پیش تر نیز طی یک نظرسنجی دیگر که در سال ٢٠١٥ از حدود ١١.٠٠٠ دانش آموز ٩ ساله در مدارس به عمل آمد ،در پاسخ به سوال که " آیا ایمان کامل به اسلام دارند یا خیر" تنها حدود ٥٠٠ نفر از این دانش آموزان به این سوال بدون تردید پاسخ مثبت داده اند. همچنین ٢٨٠ نفر از این دانش آموزان هم بر پایبندی به اعتقادات مذهبی و فرهنگی خود در مقایسه با تمایل به فرهنگ اروپایی تاکید بیشتری داشته اند.
در آلمان روانشناسان و محققین وابسته به مراکز آماری، این توجه را دارند که تنها با کار کارشناسی و ثبت آمار دقیق می توانند به داده های جدید با محتوایی کارآمد دست یابند و شناختی واقعی از شرایط موجود در جامعه داشته باشند. بر این اساس با تدوین آمارهای دقیق و ارایه آن به مراکز تصمیم گیری مریوطه کوشیده می شود تصمیم های موثرتری برای ایجاد شرایط سالم از نگاه دولت فدرال در جامعه آلمان ایجاد شود. بدیهی است زمانی که جامعه با پدیده ای جدید در آلمان مواجه می شود میزان این نوع تحقیق ها و ثبت پژوهش های میدانی فزونی خواهند داشت.
محققان پس از جمع آوری آمارها نکاتی را نیز در خصوص آنان به مراکز تصمیم گیری متذکر می شوند. گاهی اوقات دیده می شود که نتایج آماری عجیبی از تحقیقات حاصل می شود. مانند نمونه فوق: تمایل به اعمال خشونت برای حل مشکل خود توسط جوانان مسلمان. با این همه کارشناسان و روانشناسان آلمانی بر این باورند که گاهی میزان ابراز این گونه خشونت ها در تحقیقات آماری برآمده از شرایط سخت محیطی مانند مهاجرت، تغییر سبک زندگی به صورت اجبار محیطی و نیز برخی مشکلات فرهنگی بوده که در ادامه روند ادغام اجتماعی فرو کاسته می شود.
کارشناسانی که این آمارگیری را به عمل آورده اند از مقامات تصمیم گیرنده تقاضا دارند پس از مطالعه این گونه آمارها با در نظر گرفتن شرایط پرسش شونده، سعی بر گرفتن تصمیمات مناسب تری داشته باشند و این گونه آمارها تنها به عنوان یک پیش فرض و سندی که می توان با کمک آن به کلیت شرایط موجود پی برد، مورد استفاده قرار گیرند. به رغم این درخواست، برخی نهادهای امنیتی در آلمان زمانی که این گونه آمارها را رصد می کنند، اغلب تحلیل های روانشناختی را نادیده گرفته و بودجه های بسیاری را نیز برای تصمیم گیری های هرچند نادرست اختصاص می دهند. در آلمان بودجه ای در حدود ٣٥ میلیون یورو برای مبارزه با افراطگرایی در این کشور هزینه می شود اما برخی سازمان های تحقیقاتی همچنان در تلاش برای ایجاد سیستم های دقیق جمع آوری اطلاعات درست و یک پارچه هستند.

ملاحظات:
1. به فرض صحت انتشار ارقام واقعی، آن گونه که مشاهده می شود، روند سیاست های فرهنگی جامعه پذیرنده توانسته است تاثیری مهم را بر مسیر همگرایی جوانان مسلمان مهاجر برجای گذاشته که این امر خود به یقین بر سبک زندگی و رابطه آنها با اسلام و هویت فرهنگی ایشان تاثیری عمیق را بر جای خواهد نهاد.
2. سرعت انطباق جوانان مهاجر در سال های اخیر با ارزش های اروپایی به میزان قابل ملاحظه ای در قیاس با نسل های گذشته مهاجران مسلمان، شتابی محیرالعقول گرفته است؛ امری که باید در برنامه ریزی های فرهنگی به دقت مورد توجه نهادهای فعال فرهنگی در خارج از کشور خاصه برای جوامع ایرانیان و شیعیان مقیم واقع شود.
3. به نظر می رسد برای اجتناب از فاصله ایجاد شده در رویکرد گزینشی جوانان مهاجر مسلمان تازه وارد، لازم است درک سلایق تحول یافته این جوامع را نهادهای فرهنگی فعال باید به دقت مورد بررسی قرار داده و با توجه بدانها شکل اجرایی برنامه ها را تدوین و پیشنهاد نمایند.

کد خبر: 912574

وب گردی

وب گردی