میزان هدررفت آب در شبکه توزیع تهران 10درصد است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران اعلام کرد: میزان هدررفت آب در شبکه توزیع تهران 10درصد است و روند تغییرات «آب بدون درآمد» از سال 90 تا 96 بیانگر کاهش 6 ‌درصدی آن است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمد پرورش گفت: هم اکنون میزان آب بدون درآمد 23 درصد است که 10 درصد مربوط به هدررفت فیزیکی (واقعی) شامل شبکه توزیع، انشعاب‌ها، خطوط انتقال و مخازن است.

او دلیل این هدر رفت آب را فرسودگی شبکه‌های قدیمی، خطوط انتقال و انشعاب‌های آب ذکر کرد و گفت: بر اساس برنامه‌های مدون و بر اساس توان تامین بودجه مورد نیاز سالانه این شبکه‌ها تعویض و اصلاح می‌شوند؛ به گونه‌ای که در پنج سال گذشته بیش از یک هزار و 500 کیلومتر بازسازی شبکه توزیع آب در استان تهران انجام شده است.

او اضافه کرد: مقدار 9 درصد از کل آب بدون درآمد نیز مربوط به هدررفت غیرفیزیکی (ظاهری) است که شامل انشعاب‌های غیرمجاز آب و خطای قرائت کنتورهای مشترکان است.

پرورش افزود: مقدار چهار درصد هم شامل مصارف مجاز بدون درآمد است که 1.5 درصد مربوط به برداشت آب از 21 هزار شیر آتش‌نشانی بدون کنتور مربوط به شهرداری تهران است و باقی 2.5 درصد نیز مصارف آب برای فرایند تصفیه آب در تاسیسات شرکت مانند شست‌وشوی صافی‌ها و خطوط انتقال و شبکه توزیع و مخازن را شامل می‌شود.

مدیرعامل آبفای استان تهران در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت خاص زمین در شهر تهران و اختلاف ارتفاع 800 متری میان جنوب و شمال شهر این مقدار هدررفت آب به استانداردهای جهانی نزدیک است و در حد قابل قبول و خوبی قرار دارد؛ با وجود این، شرکت آب و فاضلاب استان تهران به‌رغم محدودیت‌های شدید مالی و پایین‌بودن تعرفه آب‌بها و اختلاف معنادار آن با قیمت تمام‌شده یک متر مکعب آب تحویلی همچنان در تلاش است که این میزان را کاهش دهد.

402

کد خبر: 913153

وب گردی

وب گردی