حیدریان: رها کردن مقوله اکران برای دستیابی به منافع کوتاه مدت اشتباهی استراتژیک  بود

نشست خبری محمدمهدی حیدریان، رییس سازمان سینمایی با حضور مدیران و معاونان این سازمان و اهالی رسانه در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، در ابتدای نشست خبری محمد مهدی حیدریان با اهالی رسانه، با ابراز تاسف از در گذشت برخی هنرمندان به ویژه همایون شهنواز و لوون هفتوان، اظهار کرد: سینما مقوله ای پیچیده و نیازمند برنامه ای منسجم است، از این رو در سالی که گذشت، نشست‎هایی با صنوف مختلف سینما و کارشناسان برگزار و برنامه ای جامع تدوین شد. همچنین براساس تصمیمات اتخاذ شده، مقرر شد که تصدی گری دولت در امور سینمایی کمینه شود.

وی در ادامه رها کردن مقوله اکران برای دستیابی به منافع کوتاه مدت را اشتباهی استراتژیک توصیف کرد و افزود: در پاره ای اوقات به ویژه در بحث اکران آثار سینمایی، صنوف مختلف سینمایی مجبور به گذشتن از بخشی از منافع خود می شوند، در حالی که سینما مقوله ای کوتاه مدت نیست و چنانچه رویکرد کوتاه مدت به مقوله اکران سبب ریزش مخاطب شود، خسارت جبران ناپذیری به بدنه سینما خواهد خورد به همین دلیل تلاش شد تا نظام نامه جدید اکران بر مبنای مخاطب بالقوه و نگاهی بلند مدت در راستای منفعت سینما تدوین شود.

رییس سازمان سینمایی سپس به موضوع افزایش سالن‌های سینمایی و در پی آن افزاش اکران و پیشرفت در صدور پروانه ساخت با در نظر گرفتن امنیت شغلی صنوف سینمایی اشاره و بر صدور پروانه ساخت در ۲ مرحله، اول، صدور پروانه ساخت و دوم استفاده از عوامل حرفه‎ای عضو صنوف سینمایی تاکید کرد.

حیدریان در ادامه به اصلاح نظام تهیه‎کنندگی و افزایش مسئولیت پذیری در این بخش اشاره کرد و گفت: اصلاحات نظام نامه اکران تا اواخر هفته بعد به دست جامعه سینمایی خواهد رسید..

وی همچنین با تاکید بر لزوم احیا و تقویت شورای صیانت، اظهار داشت: تامین سلامت این مجموعه ضرورت دارد و این شورا در خانه سینما به فعالیت خود ادامه خواهد داد چراکه بحث اقتصادی در برنامه جامع سینما پرونده ای جدا دارد و لازم است از سرمایه‎هایی که از بخش های نامعلوم وارد سینما می شود جلوگیری شود.

معون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس به برگزاری نشست با رییس سازمان بورس و تشکیل کارگروه در این زمینه اشاره کرد و گفت: امکان ایجاد سهام سینمایی برنامه‎ای است که برای سال آینده از آن استفاده خواهد شد و بر این اساس، مردم شرکای سینما در تولید فیلم و سالن‎ها خواهند شد.

رییس سازمان سینمایی در ادامه از همکاری سازمان برنامه و بودجه برای تجهیز و ساخت سالن و استفاده بهینه از ظرفیت بنیاد سینمایی فارابی برای تولید اثر در سایر شهرهای کشور خبر داد و گفت: هم اکنون بیش از ۵۰ سالن سینما در مشهد در حال ساخت است و بنیاد فارابی بیش از پیش از تولید فیلم در شهرستان ها حمایت خواهد کرد، همچنین، این بنیاد در سال آینده میزان و سهم وام تولید را افزایش داده و ۶۰ درصد از بودجه فارابی به نیروهای جوان و خلاق ارایه خواهد شد.

حیدریان افزود: همچنین در همین راستا 19 شرکت وی او دی موفق به دریافت مجوز شده اند که از سال آینده برای رسیدن به بازار جدید، توسعه پیدا خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه خانه سینما شعبی در شهرستان ها خواهد داشت، گفت: انجمن سینمای جوان علاوه بر مساله آموزش به تولید نیز توجه بیشتری خواهد کرد، مرکز گسترش سینمای مستند نیز ۱۰ خانه مستند را در ۱۰ استان راه انداز می‎کند.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه به برگزاری همزمان یا با فاصله اندک جشنواره‌های سینمایی در سراسر کشور اشاره کرد و جشنواره فیلم کودک و نوجوان را نمونه موفق این برنامه دانست.

وی در ادامه با اشاره به توفیقات بین المللی سینمای ایران و لزوم ارتقای تکنولوژی در این عرصه گفت: وضعیت تکنولوژی سینما نیازمند ساماندهی است از آن جمله می توان به سی جی ای اشاره کرد. همچنین سازمان سینمایی در سال آینده، بازار خارجی و حضور اقتصادی در هند، چین، آسیا و منطقه را گسترش خواهد داد.

رئیس سازمان سینمایی گفت: سینما می تواند با پرسشگری، رعایت انصاف و شناخت منافع ملی کشور و ارائه آن در قالب آثار سینمایی مایه فخر مخاطب شود.

در ادامه این نشست رییس سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری در پاسخ به سوالی درباره تولید مشترک با کشورهای دیگر و لزوم تولید محتوا اظهار کرد: در برنامه جامع، اقدام جدی در حوزه تولید مشترک پیش‌بینی و برای آن مذاکراتی انجام شده است. همچنین در حوزه تولید محتوا ضعف جدی وجود دارد. ما شروع به فعالیت در این زمینه کرده‌ایم. در این حوزه یک شورای تخصصی بین سازمانی در بنیاد فارابی تشکیل شده است. در حال بحث و تبادل نظر درباره ایده‌ها و سوژه‌ها با سازمان‌ها هستیم تا آن‌ها را به تهیه‌کنندگان و... ارائه دهیم. امیدوارم که خروجی‌های قابل اعتنایی در این زمینه داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تاثیر حضور علیرضا رضاداد در بدنه تصمیم‌گیری سازمان گفت: آقای رضاداد از دوستان و همکاران نزدیک من در صدا و سیما بودند و از ایشان دعوت به همکاری کردم. این همکاری به اوایل سال 81 و 82 باز می‌گردد. به دلیل اینکه آقای رضاداد بازنشسته هستند، امکان استفاده از ایشان در پست‌های مدیریتی وجود ندارد و به این دلیل حکم مشاوره دارند و هرجا که نیاز است ورود می‌کنند. باید توجه کرد که در سازمان سینمایی کارهای متعددی وجود دارد و ما نیاز به همکاری با عزیزان بسیار زیادی داریم. نقش آقای رضاداد در حوزه مشاوره و همچنین انجام مسئولیت‌هایی است که مستقیما به ایشان داده می‌شود.

حیدریان در پاسخ به پرسشی درباره احتمال ممیزی مجدد فیلم‌های جشنواره فجر عنوان کرد: امسال همه فیلم‌ها توسط همه اعضای شورای پروانه نمایش بررسی شده است. از نظر من، نیاز مجددی به بررسی آثار وجود ندارد؛ مگر آنکه تهیه‌کننده بخواهد تغییر جدیدی در فیلم ایجاد کند. البته درباره فیلمی که ممکن است دچار سوء تفاهمی در جشنواره شده باشد، در موارد بسیار بسیار معدود، شاید یک یا دو مورد، ممکن است ملاحظاتی وجود داشته باشد.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره شفاف‌سازی هزینه‌های جشنواره فجر در سامانه دسترسی آزاد بیان کرد: عزم سازمان بر شفاف‌سازی است. درباره اکران و همچنین مسائل دیگر، سوالاتی در حوزه شفاف‌سازی وجود دارد که تا آخر هفته در سامانه دسترسی آزاد پاسخ داده می‌شود. به عنوان مثال درباره شفاف‌سازی جشنواره فجر باید بگویم که آقای داروغه‌زاده عزم جدی بر مدیریت هزینه‌ها داشتند و ما حداکثر 40 درصد بودجه جشنواره 95 را در جشنواره 96 هزینه کردیم.

رییس سازمان امور سینمایی تصریح کرد: آقای رجبی فروتن مسئولیت دسترسی آزاد اطلاعات در سازمان سینمایی را برعهده گرفته‌اند و هر فردی می‌تواند سوالاتش را بدون واسطه از ایشان بپرسد.

حیدریان همچنین درباره تعیین وضعیت جشنواره سال آینده نیز خاطرنشان کرد: در پایان این هفته جلسه‌ای برگزار خواهد شد که به نوعی بررسی جشنواره گذشته و به نوعی شورای سیاست‌گذاری جشنواره سال آتی خواهد بود. همچنین در این جلسه بر ابقا یا تغییر دبیر سال آتی فجر تصمیم گرفته می‌شود که البته بنده نظری در مخالفت برای ابقای ایشان ندارم.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره آخرین وضعیت انجمن سینمای جوان، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مدرسه ملی سینما و شایعه تعطیلی فعالیت‌های بعضی از آن‌ها به دلیل مشکلات مالی گفت: بودجه مساله عمومی ما در تمام بخش‌های سینمایی است اما به طور کلی، درصد بودجه دریافتی سازمان امور سینمایی از سازمان برنامه و بودجه، 74 درصد بوده است. به تناسب نیز، تمامی زیرمجموعه‌ها بودجه‌های خود را دریافت کرده‌اند.

وی تاکید کرد: نه در حوزه انجمن سینمای جوان و نه در مرکز گسترش و... بنایی بر تعطیلی فعالیت‌ها نخواهد بود. درباره بدهی انجمن سینمای جوان به سینماگران نیز باید تاکید کنم که تا آخر سال بدهی‌ای به سینماگران نخواهیم داشت. علاوه بر این، در سال آینده، دفاتر انجمن را به صورت جدی گسترش خواهیم داد.

حیدریان با تاکید بر فعالیت قدرتمند زیرمجموعه‌های سازمان امور سینمایی بیان کرد: ما حتما به انجمن سینمای جوان نیاز داریم. البته در جایی که بخش خصوصی وجود دارد، ما ورود نمی‌کنیم اما انجمن با مرکز رسانه‌های دیجیتال ارشاد تفاهم کرده است که بتواند آموزش فیلمسازی آنلاین را نیز به عنوان یک آموزش عمومی مدنظر قرار دهد.

وی افزود: در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز جلسات خوبی برای برنامه‌های سال آینده برگزار شده است و ما یک جهش معقول را با ایجاد معاونت انیمیشن انتظار داریم. مرکز گسترش باید در حوزه مستندهای سینمایی و انیمیشن تمرکز کند. ما در حوزه انیمیشن پتانسیل ویژه‌ای داریم که باید به سامان برسد و سازمان نیز از این روند حمایت می‌کند.

حیدریان در پاسخ به پرسش مربوط به احتمال تعطیلی مدرسه ملی سینما نیز گفت: بنایی بر تعطیلی مدرسه ملی سینما وجود ندارد اما در اولویت‌های این مجموعه تغییراتی انجام خواهد شد. اکنون خروجی مراکز آموزشی سالیانه دو هزار دانشجوی فیلمسازی است، بنابراین آموزش در مدرسه ملی، اولویت نیست. وظیفه مدرسه ملی سینما دو مورد خواهد بود: اول ارتقای مهارت دانش‌های جدید در حوزه سینماست و دوم نیز ایجاد ارتباط با دانشجویان رشته سینما و هدایت آن‌هاست. در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای با 9 دانشگاه امضا شده است و همکاری‌هایی نیز با خانه سینما انجام خواهد شد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره آخرین وضعیت این گروه در اکران‌های سال آینده گفت: هنر و تجربه از نظر من برای سینمایی که باید فرمول اقتصادی خود را حفظ کند، ضروریست. چرا که اگر فرمول هنر و تجربه را نداشته باشیم، به سرعت دست سینماگران از ابداعات خالی خواهد شد.

وی در عین حال توضیح داد: معنای هنر و تجربه این نیست که یکسری فیلم که نمی‌تواند اکران شود، در آن بخش نمایش داده شود. هنر و تجربه به کار اول و دوم یک فیلمساز ربطی ندارد، بلکه باید کاری نو و ویژه باشد. ما در توافقاتی با 31 استان، حداقل 20 استان را اجبار کردیم که آثار هنر و تجربه را نمایش دهند؛ اما با یک روال منطقی. در سال آینده، هنر و تجربه در سطح وسیع‌تر اما منطقی نمایش داشته باشد.

رییس سازمان امور سینمایی درباره شیوه اعتراض احمد نجفی، گفت: طبیعی است که این روش را نمی‌پسندم چرا که این روش، یک اقدام فرهنگی نیست. ما موضوع اکران را به دقت بررسی می‌کنیم اما نمی‌توانیم یک سالن سینمای 300 نفری را به زور برای فیلمی نگه داریم که به حق یا ناحق دو بلیت فروخته است. مورد دیگر اینکه در نظام‌نامه اکران در حال تلاش هستیم که فیلم‌‌ها که مخاطبین متفاوتی دارند، با شرایط متفاوتی اکران شوند. یکی از اقدامات رده بندی سنی فیلم‌ها، نظارت بر کارگروه اکران و امکان شکایت از روند اکران، گروه هنر و تجربه و... است.

وی افزود: مشاهده کردم که فرد دیگری هم درباره اقدام مشابهی در اعتراض به وضعیت اکران فیلمش سخن گفته بودند. این روند درستی نیست. من به آقای نجفی گفته‌ام که همه فیلم‌ها برای اصحاب رسانه نمایش داده شود تا شما بتوانید به فیلم‌ها کمک کنید که مخاطبان خود را پیدا کنند.

حیدریان درباره جشنواره فیلم اولی‌ها نیز عنوان کرد: ما یک جشنواره حرفه‌ای فیلم فجر برای تولیدات سینمای ایران داریم که بدون تبصره خواهد بود. هرکس متقاضی حضور در این جشنواره است، می‌تواند در آن شرکت کند. باید این قاعده رقابت را بپذیریم. جایزه استعداد درخشان جشنواره، تنها توجه ویژه‌ای است که به فیلمسازان جوان تازه ورود کرده به سینما خواهیم داشت.

رییس شورای سیاس‌گذاری جشنواره فیلم فجر خاطرنشان کرد: درباره جشنواره فیلم اولی‌ها، درحال نظرسنجی و بررسی جدی هستیم. اگر این جشنواره بتواند به بهتر دیده شدن فیلمسازان اول کمک کند، قطعا آن را برگزار می‌کنیم. تا الان نتایج بررسی مثبت بوده است.


ابراهیم داروغه زاده؛ معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، محمدمهدی طباطبایی‎نژاد؛ مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، صادق موسوی؛ مدیرعامل انجمن سینمای جوان از جمله حاضران در این مراسم بودند.

503

کد خبر: 914797

وب گردی

وب گردی