تلاش‌های خودسرانه تیلرسون برای حفظ برجام دلیل اخراج او بود

روزنامه واشنگتن فری‌بیکن به نقل از منابع آگاه در کاخ سفید دلیل برکناری تیلرسون را «تلاش خودسرانه او برای حفظ توافق هسته‌ای ایران» عنوان کرد.

به گزارش ایسکانیوز ؛ روزنامه واشنگتن فری‌بیکن به نقل از چند منبع آگاه در کاخ سفید دلیل برکناری رکس تیلرسون از وزارت خارجه آمریکا را «تلاش خودسرانه او برای حفظ توافق هسته‌ای ایران» عنوان کرد.

در گزارش واشنگتن فری‌بیکن آمده است: برکناری ناگهانی تیلرسون توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در صبح روز سه شنبه پس از ماه ها تنش میان وزارت امور خارجه آمریکا و کاخ سفید صورت گرفت؛ تنش هایی که به سبب تلاش های تیلرسون برای حفظ توافق هسته ایران و گروه ۱+۵ و نادیده گرفتن خواست ترامپ برای اصلاح و یا لغو کامل آن (خروج آمریکا از این توافق) به وجود آمده بود.

این گزارش می افزاید در هفته های اخیر، تیلرسون در تلاش بود تا موافقت متحدان اروپایی واشنگتن را برای اعمال پاره ای اصلاحات در برجام به دست آورد؛ اصلاحاتی که طرح های ایران در زمینه موشک های بالستیک و ادامه تحقیقات هسته ای توسط این کشور را هدف قرار می داد.

این گزارش به نقل از منابع آگاه کاخ سفید می افزاید در حالی که ترامپ خواستار طیفی (وسیع از) اصلاحات بود، تیلرسون تحت فشار اروپایی‌ها موافقت کرده بود برای کسب رضایت تهران و حفظ توافق هسته ای از برخی خواسته های واشنگتن عدول کند.

متحدان تیلرسون در کاخ سفید به او هشدار داده بودند که تلاش هایش برای حفظ برجام ممکن است به قیمت شغلش تمام شود. این پیش‌بینی روز سه شنبه به واقعیت پیوست و ترامپ در یک پیام توییتری او را برکنار کرد. قرار است مایک پمپئو، رئیس سازمان سیا، جایگزین تیلرسون شود.

کد خبر: 916007

وب گردی

وب گردی