عبدخدایی:  نامگذاری خیابانی به نام مصدق بر خلاف نظر امام (ره) است / نام کسانی را بر خیابان‌ها می‌گذاریم که نقشی در انقلاب نداشتند /  آیا این انقلاب ناسیونالیستی است؟

عبدخدایی گفت: نامگذاری خیابانی به نام مصدق بر خلاف نظر امام است. گفته های امام مبانی داشت. امام یک فقیه، فیلسوف و سیاستمدار بزرگ بود و اسلام با همه وجودش در وجود امام تبلور پیدا کرده بود. اگر بخواهند نام مصدق را بر خیابانی بگذارند که مخالف نظر امام است در حقیقت مخالف نظریات انقلاب است.

محمدمهدی عبدخدایی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، در واکنش به تصمیم شورای شهر تهران مبنی بر تغییر نام خیابان نفت تهران به نام دکتر مصدق، گفت: اوایل انقلاب خیابان ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را می خواستند به نام مصدق نامگذاری کنند. باید ببینیم آیا بنیان‌گذار این انقلاب با این نامگذاری موافق است یا نه؟ وقتی رهبر فقید انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) جبهه ملی را مرتد اعلام کردند و فرمودند مصدق مسلم نبود آیا شایسته است در انقلابی که او رهبری کرده نام کسی را بر خیابانی ثبت کنند که در اسلامیت او شک وجود دارد.

وی افزود: شاید عده ای از نمایندگان شورای شهر در آن روزها نبودند. من این جریانات را دیدم و ناظر بودم. مسلم و مشخص است. نامگذاری خیابانی به نام مصدق بر خلاف نظر امام است. گفته های امام مبانی داشت. امام یک فقیه، فیلسوف و سیاستمدار بزرگ بود و اسلام با همه وجودش در وجود امام تبلور پیدا کرده بود. اگر بخواهند نام مصدق را بر خیابانی بگذارند که مخالف نظر امام است در حقیقت مخالف نظریات انقلاب است.

عبدخدایی ادامه داد: آیا این انقلاب ناسیونالیستی است؟ انترناسیونالیستی است؟ سوسیالیستی است؟ شیعی است؟ تشخیص دهیم چرا انقلاب شده و چگونه شده و چه کسانی باعث به وجود آمدن انقلاب شدند و برای به ثمر رسیدن انقلاب تلاش کردند. آیا یک نفر از جبهه ملی در راه انقلاب کشته شده است؟ نشده. پس وقتی می گویند انقلاب فرزندان خودش را گاهی می بلعد، اینجاست که نام کسانی را بر خیابان ها می گذاریم که نقشی در انقلاب نداشتند، نه خودشان، نه دوستانشان و نه همفکرانشان.

وی با اشاره به سخنرانی آیت‌الله طالقانی در سال 1357 در جوار مقبره مصدق، گفت: آیت‌الله طالقانی با صراحت در این سخنرانی که سران جبهه ملی و نهضت آزادی پای سخنان ایشان بودند، می گوید فداییان اسلام دو اقدام انقلابی انجام دادند. یک اقدام انقلابی کردند و وکلای مردم به مجلس رفتند. اقدام دوم فداییان اسلام ملی کردن صنعت نفت بود. چه کسی بهتر از آیت الله طالقانی ملی شدن نفت را تحلیل می کند؟ کسی که در آن زمان حضور داشت و تحولات را زیر نظر می گرفت.خود آیت الله طالقانی نیز از جمله کسانی است که تحول آفرین بوده است.

عبد خدایی ترور رزم آرا را یکی از دلایل ملی شدن صنعت نفت عنوان کرد و گفت: اگر رزم آرا ترور نمی شد صنعت نفت ملی نمی شد. چطور می شود همان مجلسی که به آقای علی رزم آرا 91 رای اعتماد داده، 8 روز بعد از مرگ رزم آرا تصویب کرد که نفت ملی شود و مجلس سنا در 29 اسفند تصویب آن را تصویب کرد.

وی افزود: در مجلس شورای ملی هفدهم ماده واحده ای به مجلس بردند که چون خیانت رزم آرا به ملت ایران مسلم است، چنانچه قاتل او خلیل طهماسبی باشد به موجب این ماده واحده مورد عفو قرار می گیرد. وقایع تاریخی را نمی شود انکار کرد تاریخ را هم نمی شود با نوشتن زیر و رو کرد. امام حسین علیه السلام را یزید شهید کرد. همه مورخین که آن روز سردمدار تاریخ نگاری بودند خواستند بگویند حسین بن علی علیه السلام با شمشیر جدش کشته شد. سالها گذشت مظلومیت حسین بن علی اثبات شد.

عبدخدایی در ادامه گفت: امروز هم اگر اثبات نشود، در آینده اثبات می شود که چه کسانی در ملی شدن صنعت نفت نقش داشتند. حقایق تاریخی را نمی شود انکار کرد. تاریخ داور خوبی است. اگر هژیر کشته نمی شد آقای مصدق و اعضای جبهه ملی به مجلس راه پیدا نمی کردند و اگر رزم آرا کشته نمی شد صنعت نفت ملی نمی شد.

وی اظهار داشت: من در زمان بیان تاریخ سعی می‌کنم بی غرض بگویم. تاریخ را نمی شود عوض کرد. فرزاندان مان که در آینده تحقیق کنند قطعا تاریخ را آنگونه که بوده می نگارند، لذا اگر آقایان بگویند مصدق قهرمان ملی بوده و یا نبوده هیچ چیزی در تاریخ عوض نمی شود. آینده خود نشان خواهد داد چه کسانی مذهبی بودند و ملیت را یک مسئله عاطفی می دانستند نه ایدئولوژیک.

عبدخدایی با اشاره به هشت سال دفاع مقدس گفت: در جنگ تحمیلی هم ناظر بودیم کسانی که شهید شدند با شوق کربلا شهید شدند. با شوق حسین بن علی شهید شدند. تمام این شهدای بزرگی که امروز توسط مردم بدرقه می شوند هیچکدام ناسیونالیست و ملی گرا نبوده اند. لذا امام در سخنرانی خود می گوید ملی گرایی کفر است و اسلام از ملی گرایی سیلی خورده است. آیا وقتی رهبر انقلاب اسلامی ایران و کسی که سلطنت 2500 ساله را در ایران دگرگون کرده با این صراحت تبیین می کنند باز هم قابل بحث است این جریان؟ فکر نمی‌کنم.

وی تصریح کرد: اگر امروز حقایق تاریخی مظلوم واقع شود، فردایی خواهد آمد که محققین با تحقیق در تاریخ اثبات خواهند که که چه کسانی در ملی کردن صنعت نفت قهرمان ملی بودند و به خاطر اعتقادات مذهبی قدم در راه گذاشتند و شهید شدند. نواب صفوی، خلیل طهماسبی، سیدعبدالحسین واحدی، سیدمحمد واحدی و سید حسین امامی همه اینها شهید شدند. وقتی آقای دکتر مصدق می خواست متحصن شود در دربار زیر بغل او را شهید سید حسین امامی گرفته بود اینها حقایق تاریخ است.

عبدخدایی با اشاره به سخنی از دکتر یزدی دبیر کل نهضت آزادی، گفت: دکتر یزدی بعد از فوت مهندس بازرگان در صحبت هایش می گوید آقای دکتر مصدق اعتماد زیادی به آمریکا داشت. گمان می کرد به وسیله آمریکا می شود انگلیسی ها را بیرون کرد. اما بعدها در سفری که به واشنگتن داشت بعد از شرکت در دادگاه لاهه این جمله را گفت «خوب است بر سردر وزارت خارجه آمریکا نوشته شود اینجا کنسولگری انگلیس است.»

عبدخدایی اشتباهات مصدق را در عدم اطلاع وی و مطالات کمش دانست و گفت: مصدق متوجه نبود با طرح مارشال و پیمان ناتو با سرمایه آمریکایی 85 درصد صنایع انگلستان بازسازی شد. مصدق شاید مطالعات کمی در این مورد داشت. اگر نخواهیم بگوییم سازش پذیر بود باید بگوییم اطلاع کافی نداشت. عدم اطلاع مصدق بود که 25 سال تمام شد تا انقلاب پیروز شد و مردم ضربه های زیادی در حکومت پهلوی از نزدیکی این حکومت با آمریکا خوردند. همه اینها را حمل بر جهل آقای مصدق می دانند. معتقدم وی شخصی بود که وابسته نبود و دلش می خواست به ملت خدمت کند، اما اشتباه بزرگی انجام داد که قربانی این اشتباه مردم ایران بودند. اولین قربانی آن نواب صفوی و یارانش بودند که در زمان آقای مصدق 20 ماه زندان بودند.

وی به اسناد منتشر شده سازمان سیا در خصوص متهم کردن آیت الله کاشانی در کودتای 28 مرداد اشاره کرد و گفت: چون در ایران روحانیت شیعه حاکمیت پیدا کرده و با حاکمیت روحانیت شیعه تمام منافع آمریکا در ایران و منطقه خاورمیانه به خطر افتاده، آمریکا سعی دارد به نوعی چهره روحانیت شیعه را مخدوش کند. من سخنی از دکتر شریعتی می گویم که گفت هیچ قرارداد استعماری را نمی بینید که امضای یک روحانی پای آن باشد. امروز به نام شیعه و به نام روحانیت شیعه منطقه خاورمیانه که قبلا در اختیار آمریکا بود از در تسلط حکومت شیعی قرار گرفته و به دست روحانیت هدایت می شود. با انتشار این اسناد جعلی قصد دارند مردم را مایوس کنند. هرجایی که منافعشان ایجاب کند به نفع همان جریان سند جعل می کنند، جعل سند هم کاری ندارد. آیت الله کاشانی را بعد از صد سال متهم کردند مردی که در سال 1324 دستگیر و به سربازان آمریکایی تحویل می شود و در عراق علیه انگلیسی ها می جنگد. حالا بعد از چندین سال منافع آمریکا ایجاب می کند که متهمش کند. به اسناد سیا نمی شود اعتماد کرد.

این مبارز انقلابی با بیان برخی وارونگی ها در تاریخ نوشته شده، اظهار داشت: از پیش از انقلاب، قلم، به دست روشنفکران بود. روزنامه ها با آنها بودند. قلم چون در دست این عده بود در کتب درسی و آموزش و پرورش هم نفوذ کرده و در وارونه جلوه دادن واقعیت های تاریخی نقش عظیمی ایفا کردند. ما مظلومانه به اینها نگاه می کنیم چرا که پول و امکانات آنها را نداریم. آمادگی دارم با رهبران جبهه ملی، با رهبران حزب توده و با رهبران طرفداری از پهلوی مناظره کنم. حرف هایمان را بزنیم و در تاریخ ثبت شود. تلاش کردیم مناظره کنیم اما نشده و از این به بعد هم نمی شود چون از برملا شدن واقعیت های تاریخ وحشت دارند.

عبدخدایی در پایان گفت: چند وقت دیگر... ناگهان بانگی برآمد خواجه مرد. من هم بمیرم دیگر کسی نیست از آن نهضتی که رهبرانش نفت را ملی کردند و اجرای مو به موی احکام اسلام بود دفاع کند. ما در یک مظلومیت و غربت تاریخی از دنیا خواهیم رفت.

خبرنگار: محمد توحیدی‌راد

کد خبر: 916013

وب گردی

وب گردی