مراجعه بیش از ۱۳۰۰ نفر به ایستگاه‌های قرآنی در شهرستان زنجان

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان زنجان از مراجعه بیش از هزار و ۳۰۰ نفر به ایستگاه‌های قرآنی مستقر در این شهرستان در طول ایام نوروز امسال خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، فیروز علی خسروی با اشاره به اینکه این اداره در ایام اعتکاف برنامه‌های مختلفی را در حال اجرا دارد، از اجرای طرح «با قرآن در زلال اعتکاف» به‌عنوان یکی از برنامه‌های جدی در این ایام به میزبانی ۱۱ مسجد در شهر زنجان یاد کرد و گفت: در قالب این طرح، برای هر مسجد یک مربی توانمند قرآنی با توافق مسئولان اجرایی اعتکاف و بخش قرآنی اداره تبلیغات اسلامی معرفی شد.

وی با یادآوری اینکه فعالیت‌های مختلفی برای این مربی تعریف‌شده است، تصریح کرد: یک از وظایف این مربی، تصحیح صحت قرائت نماز است که این مربی روز اول، حروف ده‌گانه را در مسجد تدریس کرده و در روزهای بعد، قرائت نماز در نزد این مربی انجام می‌شود تا رفع اشکال شود.

خسروی، دومین مسئولیت این مربی را اجرای زنده تلاوت قرآن عنوان کرد و گفت: این مربی قبل از اوقات شرعی در مسجد اقدام به تلاوت قرآن می‌کند. سومین مسئولیت این مربی نیز برگزاری مسابقه فرهنگی طرح «با قرآن در زلال اعتکاف» است که این سؤالات برگرفته از نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و دعای مکارم اخلاق و سوره مبارکه لقمان مشتمل بر ۴۰ سؤال است که شرکت‌کنندگان با پاسخ‌گویی به ۳۵ سؤال می‌توانند در قرعه‌کشی این طرح شرکت کنند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان زنجان ادامه داد: چهارمین وظیفه این مربی نیز تلاوت ترتیل است که بعد از نماز صبح و نماز ظهر یک صفحه قرآن که امسال سوره مبارکه لقمان تعیین‌شده است، توسط این مربی تلاوت می‌شود.

خسروی، از طرح ختم قرآن به‌عنوان یکی دیگر از برنامه‌های اداره تبلیغات اسلامی در این ایام عنوان کرد و افزود: در این برنامه از اعضای معتکف به قرائت قرآن می‌پردازند. همچنین برنامه اعمال ام داوود، از دیگر برنامه‌های این ایام به شمار می‌رود که در این برنامه حدود پنج جزء قرآن با ترتیل خوانده می‌شود.

وی با یادآوری اینکه یکی از طرح‌هایی که از اول تا ۱۲ فروردین‌ماه امسال در سطح استان به اجرا درآمد، ایستگاه‌های قرآنی بود، اظهار کرد: این پایگاه‌ها فقط در شهرستان زنجان مستقر بوده و خدمات و اقداماتی که در این ایستگاه انجام می‌شود تصحیح قرائت قرآن است. همچنین طرح «قرآن بخوانید و عیدی بگیرید» که ویژه کودکان و خردسالان است، شرکت‌کنندگان با قرائت چند جزء یا چند سوره قرآن جایزه می‌گیرند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان زنجان بابیان اینکه در سطح استان بیش از ۵۰ موسسه قرآنی داریم که در سطح شهرستان زنجان ۳۸ موسسه قرآنی به ثبت رسیده است، یادآور شد: همچنین در شهرستان زنجان ۴۹ مورد خانه قرآنی شهری و ۱۹ مورد نیز خانه قرآنی روستایی به همراه ۱۹ هیئت‌های قرآنی داریم که در کنار این‌ها مجالس سنتی قرآنی نیز برگزار می‌شود.

خسروی یکی از دغدغه‌های فعالیت‌های قرآنی را نبود اعتبارات کافی برای پیشبرد برنامه‌ها در این حوزه عنوان و خاطرنشان کرد: هر حرکتی در هر زمینه‌ای نیاز به حداقل اعتبار دارد و متأسفانه به لحاظ اعتبارات در مضیقه هستیم.

منبع: مهر

901

کد خبر: 918766

وب گردی

وب گردی