برخی مخازن سدهای لرستان خالی شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: حجم مخزن برخی سدهای استان ازجمله کزنار و خان‌آباد الیگودرز تقریباً خالی است.

به گزارش ایسکانیوز، رضا میرزایی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کل سطح پوشش برف استان با استفاده از تصاویر ماهواره طی سال آبی 97-96 تا فروردین امسال حدود 104 هزار و 241 کیلومترمربع بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 18 درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه سال گذشته سطح برف استان 127 هزار و 323 کیلومترمربع بوده است، افزود: سطح پوشش در فصل زمستان سال آبی 97-96 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 25 درصد کاهش داشته است که کاهش پوشش برف باعث کم شدن تغذیه منابع آب زیرزمینی و به‌تبع آن دبی پایه رودخانه‌ها و چشمه‌ها می‌شود.

میرزایی بیان کرد: براساس پیش‌بینی‌ سازمان هواشناسی، میزان بارش‌ها در ماه‌های باقی‌مانده از سال آبی، نسبت به دوره مشابه سال قبل روندی کاهشی دارد که با توجه به کاهش پوشش برف، افزایش دما و میزان تبخیر، قطعاً دبی پایه رودخانه‌ها، چشمه‌ها، قنوات، چاه‌ها و سفره‌های زیرزمینی کاهش چشمگیری داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی‌های کارشناسی انجام‌شده و بازدیدهای میدانی، پیش‌بینی می‌شود در برخی از حوضه‌های آبریز مانند رودخانه کشکان و سرشاخه‌های آن بحران، شدیدتر از سایر نقاط استان است به‌طوری‌که خشک شدن رودخانه کشکان و مادیان رود که از سرشاخه‌های مهم کشکان محسوب می‌شود، در مرداد و شهریور سال جاری محتمل است.

وی گفت: بر اساس جلسات کارشناسی که با شرکت‌های آبفا و آبفار استان داشتیم پیش‌بینی می‌شود با حداقل 40 میلیون مترمکعب آب شرب کمبود داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان اظهار کرد: در سال 94 جهت جلوگیری از خشک شدن رودخانه کشکان در پایین‌دست، اقدام به رهاسازی آب مخزن سد ایوشان به میزان 6 مترمکعب در ثانیه کردیم. با توجه به اینکه در حال حاضر حدود 56 درصد از حجم مخزن سد ایوشان خالی است و آبی جهت رهاسازی بخش کشاورزی وجود ندارد، حجم موجود را جهت مصرف شرب در صورت کمبود آب شرب شهر خرم‌آباد نگه داشته‌ایم.

901/900

کد خبر: 920594

وب گردی

وب گردی