آغاز کنفرانس سران عرب با محوریت ایران

موضع گیری عربستان در ابتدای نشست سران عرب در ظهران ،حکایت از جریان سازی این کشور به عنوان رئیس دوره ای این اتحادیه علیه ایران در این نشست دارد.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز، کنفرانس سران عرب امروز در شهر ظهران عربستان سعودی با محوریت ایران، یمن و آینده قدس آغاز شد.

عربستان ریاست این نشست را از اردن تحویل گرفت و شرکت کنندگان و کارشناسان را به اتخاذ موضعی قوی و متحد در قبال ایران فرا خواند.

این نشست تنها چند ساعت پس از حمله آمریکا به سوریه برگزارشد.

اتحادیه عرب در سال 2011 به بهانه مسئولیت مستقیم دولت سوریه در اوضاع موجود این کشور، عضویت سوریه در این اتحادیه را لغو کرد.

نشست سران عرب در ظهران عربستان که تنها 200 کیلومتر از سواحل ایران فاصله دارد، برگزار می شود.

ناظران و کارشناسان معتقدند عربستان تلاش می کند در این دوره از نشست سران عرب، موضع ضد ایرانی خود را افزایش دهد چرا که عربستان مدعی است ایران از حوثی های یمن حمایت می کند که البته ایران این مساله را انکار کرده است.

از دیگر مسائل مطرح در این نشست، آینده قدس خواهد بود که در دستور کار آن قرار دارد و این در حالی است که آمریکا آماده انتقال سفارت خود از تل آویو به قدس و به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت اسرائیل است.

احتمال می رود در این نشست . تنها یک ماه قبل از انتقال سفارت آمریکا به قدس سران عرب، این اقدام آمریکا را محکوم نمایند.

بن سلمان در ماه گذشته اظهاراتی داشته که از نزدیکی مواضع این کشور با اسرائیل به ویژه در مساله مقابله با ایران به عنوان دشمن مشترک حکایت داشته است.

در مجموع 18 موضوع در دستور کار نشست سران عرب قرار دارد که از جمله آنها مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و دیگر مسائل است. همچنین در این نشست به مسائلی چون تسلط ایران بر جزایر سه گانه، دخالت های ایران در امور داخلی کشورهای عربی و اتخاذ موضع در قبال آن، نقض حاکمیت عراق توسط نیروهای ترکیه، حفظ امنیت ملی عربی و مبارزه با تروریسم، مساله فلسطین و نزاع عربی - اسرائیلی و تجاوزات رژیم صهیونیستی در شهر قدس اشغالی، پیگیری تحولات سیاسی مساله فلسطین و فعال کردن طرح صلح، حمایت از کشور فلسطین، بلندی های جولان اشغالی و حمایت از لبنان پرداخته خواهد شد.

کد خبر: 932002

وب گردی

وب گردی