بار دیگر سیاست نخ نمای آمریکا در سوریه شکست خورد

نیروهای آمریکایی به همراه متحدانشان صبح شنبه حملاتی را علیه مواضع سوریه انجام دادند. با توجه به مواضع اتخاذ شده در روزهای پایانی قبل از عملیات به نظر می رسید که آمریکا مرتکب اشتباهی به این نوع نخواهد شد اما بار دیگر با این اقدام، افتضاح نظامی دیگری برای آمریکا به بار آمد.

با توجه به حملات اخیر نیروهای آمریکایی _ غربی به برخی از نقاط حمص، حماه و دمشق و رخدادهای اخیر پیش آمده در سوریه، سرویس بین الملل ایسکانیوز گفت و گویی داشت با اصغر زارعی کارشناس مسائل خاورمیانه تا به نحوی تاثیرات حملات اخیر در سوریه، روابط مسکو _ واشنگتن و شکست این ترفند آمریکا برای مقابله با ایران در سوریه را مورد بررسی قرار دهد.

اخیرا غرب و آمریکا حملات هوایی در سوریه انجام دادند؛ به نظر شما این حملات تا چه حد سوریه را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

تحرکات اخیر آمریکا و متحدینش در هفته های اخیر و نهایتا طی روزهای جاری، در شورای امنیت برای اخذ مجوز حمله به سوریه، بهانه ای بود که با مقاومت و مجادلات لفظی در شورای امنیت روبرو شد و پس از آن یکی پس از دیگری طرف های مقابل، خصوصا روسیه آن را وتو کردند؛ به این ترتیب، آمریکایی ها نتوانستند به طور قانونی برای این اقدام جنایتکارانه مجوز اخذ کنند.

سخنان بشار الجعفری نماینده دائم سوریه در شورای امنیت بیانگر واقعیتی بود که آمریکایی ها یکبار دیگر با استفاده از سناریو های نخ نمایی که در مورد عراق و لیبی استفاده کردند، در مورد سوریه نیز شکست خورده اند.

آن ها در این تلاشند تا برای تروریست های شکست خورده در سوریه شرایطی ایجاد کنند که بتوانند بار دیگر به اهداف براندازانه و نامیمون نظام سلطه، به رهبری آمریکا برسند.

باتوجه به مواضع و ایستادگی محکمی که روس ها در قبال آمریکایی ها انجام دادند احساس می شد، آمریکایی ها دچار عقلانیت شده باشند و دست از این اقدام جنایتکارانه بردارند حتی مواضع روزهای پایانی ««روزهای 5 شنبه و جمعه»» حاکی از این بود که آمریکایی ها در حال عقب نشینی هستند اما این عمل، اقدامی فریبکارانه و غافلگیرانه بود که نهایتا حملات غرب به رهبری آمریکا، صبح شنبه به برخی از اهداف در شهرهای استراتژیک حمص، حماه و دمشق آغاز شد. از مجموع 110 موشک شلیک شده تعداد زیادی از آن توسط نیروهای سوری و به وسیله سامانه های قدیمی که از شوروی سابق در اختیار آن ها قرار داده بود رهگیری و در هوا منهدم شد.

باتوجه به پیش بینی ها و پیشگیری هایی که توسط نیروهای سوری و متحدین آن ها انجام شده بود، اغلب اهدافی که مورد اصابت قرار گرفتند، خالی از امکانات و نیرو بودند و بنابر اخبار منتشره، چیزی حدود 10 نفر مصدوم و مجروح شدند.

این امر نشان داد عملیات پر سر و صدایی که آمریکایی ها آن را در بوق و کرنا کرده بودند، هیچ ارزش عملیاتی و راهبردی نداشته و تنها یک آبروریزی دیگر برای آمریکا و متحدینش در این اقدام یکجانبه گرایانه و غیر قانونی، بدون اخذ مجوزهای لازم از طرف نهادهای مربوط، به خصوص شورای امنیت بود.

این اقدام، بار دیگر یک افتضاح نظامی را برای سران آمریکا و متحدانش به بار آورد که با واکنش گسترده شهروندان اتحادیه اروپا و حتی در داخل خود این کشورها روبرو شد.

آمریکایی ها با دنبال کردن این حملات، در پی وارد کردن فشارهایی به دولت سوریه بوده و سعی داشتند با استفاده از اطلاعاتی که از طریق رژیم صهیونیستی و سرویس های جاسوسی خود به دست آورده اند، بخشی از توان دفاعی و نظامی سوریه و متحدینش را مورد اصابت قرار دهند تا با این اقدام باعث روحیه بخشی به گروه تروریستی فعال در سوریه شوند هرجند که این خیالات با برخورد به موقع سوریه خنثی شد.

به عبارت دیگر می توان گفت که این حمله هیچ گونه ارزش نظامی و عملیاتی نداشته است و حتی مردم سوریه با تجمعات گسترده در شهر دمشق، حمایت خود را از دولت قانونی و متحدین آن نشان دادند.

این حضور مردمی نشان دهنده پیروزی دولت سوریه در این معادله نظامی بود و می توان گفت که آمریکا نه تنها دستاورد قابل ملاحظه ای به دست تیاوردند، بلکه حتی نتوانستند کمترین اثر را در معادله قدرت در صحنه میدانی سوریه داشته باشند.

ایالات متحده با این حمله فقط هزینه های جدیدی را به ملت های منطقه تحمیل کرد که بخش اعظم آن از جیب رهبران سعودی به جیب آمریکا و غرب سرازیر شده بود.

روابط مسکو _ واشنگتن بعد از این عملیات به چه سمتی خواهد رفت؟

آمریکایی ها در مواضعی که بعد از این حملات اتخاذ کردند، به ایران و روسیه هشدار دادند که باید هزینه های همکاری با دولت سوریه را بپردازند.

در این شرایط نماینده دائم روسیه در شورای امنیت در پاسخ به مجادلاتی که از طرف مقامات آمریکایی، فرانسوی و انگلیسی انجام شد، آن ها را ناقض منشور سازمان ملل متحد و برخلاف اخلاق و هنجارهای بین المللی و تجاوزکارانه دانست و اعلام کرد که روسیه در برابر هرگونه اقدامی از جانب آن ها واکنش لازم را نشان خواهد داد.

مسکو اعلام کرد که این اقدام آمریکا را با استقرار سامانه های اس-300 در سوریه جبران خواهد کرد.

بیشتر موشک های شلیک شده نیز به وسیله پدافند هوایی منهدم شد که توسط شوروی سابق در اختیار سوریه قرار گرفته بود که با این اتفاق روس ها توانایی خود را در سامانه های هوایی به رخ آمریکایی ها کشیدند.

این ترفند آمریکا برای مقابله با ایران در سوریه تا چه حد کارساز بوده است؟

آمریکا و متحدانش، بخصوص آل سعود، بخش اعظم توانایی هایی که امروز مقاومت در منطقه در اختیار دارد را متاثر از نفوذ و حضور جمهوری اسلامی ایران می دانند. در واقع تنها کشور منطقه که توانست در برابر هجمه 7 ساله چندین کشور اروپایی و آمریکایی با همکاری مقاومت در سوریه ایستادگی کند، ایران بود.

جمهوری اسلامی ایران، توانست اقدامات گروه های تروریستی که دارای پشتوانه های فرامنطقه ای و منطقه ای بودند، را خنثی سازد و قدرت مقاومت را به رخ همه بکشد.

همکاری بین ایران و روسیه در واقع یک گام مثبت و راهبردی بود که این روزها توانسته مقاومت را به عنوان اهرم اثر گذار و قدرتمند در منطقه قرار دهد.

کد خبر: 932034

وب گردی

وب گردی