نگاهی به روابط دوجانبه رژیم صهیونیستی و غنا

روابط بین رژیم صهیونیستی و غنا فراز و نشیب های زیادی را داشته و در برهه هایی از زمان به سردی گراییده است. این رژیم در این سال ها با اجرای پروژه های مختلف در این کشور سعی در نفوذ به قاره سیاه را دارد.

به گزارش ایسکانیوز، پس از استقلال غنا (1957) از سال 1958 آغاز شد. قبل از این تاریخ، این رژیم در همکاری با استعمار انگلیس دارای کنسولگری در شهر آکرا (نوامبر1956) بود که فعالیت آن تا 1957 ادامه داشت. سفرای رژیم صهیونیستی و غنا طی مدت 1958 لغایت 1973 و به مدت پانزده سال از روابط نزدیکی برخوردار بودند.

پس از آن دو دهه این روابط به سردی گرایید و روابط دیپلماتیک قطع شد. در سال 1973 سازمان وحدت آفریقا ( اتحادیه آفریقا) تصمیم بر قطع روابط دیپلماتیک کشورهای آفریقایی (غنا) را با این رژیم گرفت. در دوره ای که قطع روابط بود رژیم صهیونیستی از طریق سفارت سوئیس در آکرا و تا سال 1990 در این کشور فعالیت هایی داشت.
در13 دسامبر 1993 غنا مجدداً روابط سیاسی خود را با این رژیم از سر گرفت. در نهم آگوست 1994، غنا و رژیم صهیونیستی با امضای تفاهم نامه ای رسماً روابط سیاسی خود را عملاً ادامه دادند. در اکتبر و نوامبر 1994 هیات اسرائیلی با به غنا سفر کرد و بعدها غنا سفارت خود را به تاریخ 1996 در اسرائیل افتتاح نمود. رژیم صهیونیستی نیز در سپتامبر 2011 سفارت خود را در آکرا افتتاح کرد. در زمینه سازی این اقدام وزیر خارجه رژیم اشغالگر در سال 2009 به غنا ماموریت داشت. در این دوره این رژیم تمام تلاش خود را جهت نفوذ به کشورهای آفریقایی به انجام رساند.
طی سال های 1956 الی 1966، وزیر امور خارجه این رژیم تلاش فراوانی را برای توسعه روابط با کشورهای آفریقایی نمود. در سال 1958 وی به چند کشور آفریقایی و ازجمله غنا ماموریت داشت. اهداف روابط رژیم صهیونیستی با غنا شامل : بخش های اقتصاد،کشاورزی، آموزش، امور نظامی، بهداشت، کشتیرانی، ساختمان سازی، آموزش فنی و حرفه ای ، گزشکی، مسائل امنیتی و هم چنین روابط فرهنگی می شود.


نیروی هوایی غنا
یکی از اقدامات نیروی هوایی رژیم اشغالگر آموزش نیروی هوایی غنا بود. در آوریل 1959 و با کمک کشور هند، تشکیلات جدید نیروی هوایی غنا شکل گرفت. خلبانان اسرائیلی ضمن استقرار در آکرا به خلبانان غنایی آموزش می دادند.
در سال 1994 یعنی 21 سال پس از قطع روابط دیپلماتیک، رابین در دوره ریاست جمهوری رالینگز، تلاش زیادی برای توسعه روابط با غنا از خود نشان داد. رابین در آن سال به غنا صفر کرد و با رالینگز رئیس جمهور وقت ملاقات نمود تا بتواند مقدمات بازگشایی سفارت را در سال 2011 در آکرا موجب شود.
در سال 2014،شامیر وزیر سابق کشاورزی رژیم اشغالگر به همراه هیاتی تجاری وارد آکرا شد و در جون 2014، لیبرمن وزیر سابق خارجه این رژیم بار دیگر به آکرا ماموریت یافت. در جولای 2012، پادشاه وقت آشانتی از غنا دیداری از اسرائیل داشت. در 2015، وزیر سابق کشاورزی غنا از نمایشگاه تجاری در تل آویو بازدید نمود.
در سال 2016، وزیر خارجه سابق غنا از اسرائیل دیدار و با نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر ملاقات کرد. در 2017، رئیس مجلس غنا در راس هیاتی در کنفرانس بین المجالس آفریقایی به دعوت همتای خود شرکت نمود. این رژیم اخیراً و در اجلاس کشورهای غرب آفریقا (اکوآس) در جون 2017 در لیبریا تلاش بسیاری را برای توسعه روابط با آفریقا و به خصوص کشورهای منطقه غرب آفریقا نمود. در همین زمان بود که نخست وزیر رژیم اشغالگر در آن اجلاس اعلام کرد که : اسرائیل به آفریقا بازگشت و آفریقا نیز به سوی ما برگشت.
موسسه بین المللی توسعه همکاری های ماشاو (MASHAV) در اواخر سال 1957 توسط وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی آغاز به فعالیت کرد. اهداف این موسسه فعالیت های اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی با کشورهای در حال توسعه می باشد اما مهمترین هدف آن کاهش فقر، حمایت از فعالیت زنان و کمک درمان و نیز خدمات آموزشی است. یکی از نمونه کارهای این موسسه Darko Farms (مزرعه های دارکو) در غنا نام دارد که پیشینه فعالیتش به اواخر دهه 1950 می رسد.
آموزش پیش دبستانی کودکان غنایی دیگر فعالیت این موسسه است که در مدارس کوماسی دارای فعالیت می باشد.تجربه این آموزش بعدها در شهرهای آکرا و تماله نیز عملی گردید.روش آموزشی این موسسه بر مبنای این نظریه قرار دارد که آموزش کودکان پیش دبستانی در غنا باید از طریق بازی ، ذهنیت ، و نیز تجربه صورت گیرد.به همین منظور گروهی از معلمین مدارس کوماسی در سال 2011 جهت طی دوره آموزشی این روش به اسرائیل سفر کردند.آن ها پس از بازگشت به غنا توانستند این تجربیات را فقط در یک مرحله به صد نفر از معلمین مدارس کوماسی انتقال داده و با همکاری یونیسف تعداد بیشتری از معلمین و مراکز آموزش پیش دبستانی شمال غنا را تحت پوشش قرار دادند و این سیاست آموزشی هنوز به کار خود ادامه می دهد.


طرح واحدهای نوزادان

دیگر پروژه فعالیت رژیم صهیونیستی در غنا تاسیس واحدهای نگهداری از نوزادان در منطقه کوماسی می باشد. در سال 2009، یکی از اساتید دانشگاهی این رژیم با همکاری آمریکا و غنا اقدام به تاسیس دو واحد فوق در دو بیمارستان شهر کوماسی نمود. در مارس 2018، یک هیات رژیم اشغالگر کمک های زیادی را به دو واحد نگهداری نوزادان در دو بیمارستان در کوماسی نمود.
- سفارت رژیم اشغالگر هم چنین برنامه های مختلفی را نظیر کمک به برگزاری همایش های زنان و ارتباط با مراکز مسیحیت دارد. اجرای برنامه های موسیقی و نمایشگاه نیز جزو دیگر فعالیت های آنها می باشد . در سال 2016، نیز کمیسیون تجاری غنا و رژیم صهیونیستی آغاز به کار نمود.

کد خبر: 934231

وب گردی

وب گردی