محدوده منطقه آزاد چابهار به ۶۷ هزار هکتار افزایش می‌یابد

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار در جنوب سیستان‌و‌بلوچستان گفت: افزایش محدوده فعلی ۱۴ هزار هکتاری این منطقه به ۶۷ هزار هکتار هفته گذشته توسط هیات دولت به تصویب رسیده است و پس از نهایی شدن در مجلس شورای اسلامی ابلاغ خواهد شد.

به گپزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ عبدالرحیم کردی اظهار داشت: افزایش محدوده منطقه آزاد چابهار به منظور انجام بهتر فعالیت‌ها، وظایف و ماموریت‌های محوله برای توسعه و آبادانی سواحل مکران و جنوب شرق کشور است.

وی تصریح کرد: منطقه آزاد تجاری – صنعتی چابهار در زمینی به مساحت ۱۴ هزار هکتار و ۹ پیکره در اردیبهشت سال ۱۳۷۰ با مصوبه هیات وزیران رسمیت یافت و در ۲۲ بهمن ماه سال ۱۳۷۱ همزمان با کیش و قشم توسط مرحوم آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی ریاست جمهوری وقت رسما افتتاح شد.

وی بیان کرد: پیکره یکم با کاربری تجاری، توریستی، خدماتی، پیکره دوم به منظور ایجاد سردخانه، کارگاه‌های غیرآلاینده، پیکره سوم مسکونی، پیکره چهارم فضای سبز، پیکره پنجم شامل روستای تیس و اراضی کشاورزی، پیکره ششم توریستی – تفریحی، پیکره هفتم قطب صنعتی، پیکره هشتم فرودگاه، پالایشگاه، صنایع سنگین و پیکره نهم صنایع دریایی و تجهیزات آب شیرین کن است.

وی ادامه داد: منطقه آزاد چابهار در جنوب شرق ایران نقش مهمی در طول ۲۴ سال گذشته در زمینه ایجاد اشتغال و تولید داشته به طوری که بیش از سه هزار و ۲۰۰ شرکت داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری، تولید و اشتغال در آن ثبت شده است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: این شهرستان با توجه به موقعیت راهبردی در منطقه متصل کننده جمعیت ۸۰۰ میلیونی آسیای میانه به جمعیت ۲ میلیارد نفری حاشیه اقیانوس هند است.

کردی بیان کرد: چابهار خارج محدوده پر تنش و ناامن خلیج فارس واقع شده است و سرمایه‌گذاران کشورهای مختلف دنیا می‌توانند با حضور در این منطقه با خیالی آسوده به سرمایه گذاری بپردازند.

وی به امضا تفاهم نامه همکاری میان سازمان منطقه آزاد چابهار و شرکت جی جی سی چین و مجتمع پتروشیمی نگین مکران با نظارت فدراسیون صنعت شیمی و پتروشیمی چین و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد اشاره کرد و افزود: چابهار بهترین موقعیت برای استقرار و صادرات صنایع مختلف نظیر پتروشیمی، فولاد، معادن و خودروسازی را دارد.

وی تصریح کرد: براساس این تفاهم نامه بزودی سرمایه‌گذاران کشور چین پارک پتروشیمی را در چابهار احداث می‌کنند که این امر تحولات عظیمی را در حوزه تولید و صادرات محصولات پتروشیمی شکل می‌دهد.

وی با بیان اینکه چابهار سه مزیت بسیار مهم انرژی، بازار و مسافت کوتاه حمل و نقل را داراست، خاطرنشان کرد: چابهار با توجه به متصل بودن به آب‌های اقیانوسی بهترین موقعیت برای کشورهای آسیای میانه و حاشیه اقیانوس هند برای صادرات و ترانزیت کالاست.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: در افق چشم انداز ۲۰ ساله منطقه آزاد چابهار به عنوان یک منطقه راهبردی کانون توسعه محور شرق و سواحل مکران، عامل فعال سازی مسیرهای ترانزیتی شمال – جنوب و شرق – غرب، محلی برای ورود فناوری مدرن، عاملی برای توسعه ملی و منطقه‌ای و پلی مستحکم در روابط تجاری و اقتصادی میان جمهوری اسلامی ایران و جهان خواهد بود.

کردی افزود: از مهمترین مزیت‌های اختصاصی منطقه آزاد چابهار می‌توان به موقعیت جغرافیایی راهبردی در کنار آبراه‌های بین‌المللی و نزدیک به خطوط بین‌المللی کشتیرانی، نزدیک‌ترین بندر به بازارهای آسیای میانه و افغانستان، نقطه اتصال کریدور شرق ایران به آبهای آزاد، دسترسی آسان به سوخت‌های فسیلی و مصالح ساختمانی، دسترسی آسان به مواد معدنی گوناگون در شرق ایران، ارتباط چند وجهی حمل و نقل از طریق هوا، زمین و دریا، تسهیلات فروش و اجاره بلند مدت برای سرمایه گذاران خارجی، نزدیکی به کشورهای پرجمعیت در حال رشد در جنوب آسیا (هند و پاکستان) و نزدیکی به بزرگترین منابع انرژی جهان در خلیج فارس نام برد.

وی تسهیلات و مزایای قانونی برای سرمایه گذاران در منطقه آزاد چابهار را امکان تملک ۱۰۰ درصد سهام شرکت‌های اتباع خارجی، ضمانت سرمایه گذاری‌ها مطابق با قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی در ایران، معافیت مالیاتی ۱۰۰ درصدی بر درآمد و دارایی به مدت ۲۰ سال و قابل تمدید، امکان سرمایه گذاری نامحدود برای اتباع ایرانی و خارجی به هر میزان را عنوان کرد.

کردی امکان صدور محصولات تولید شده حاصل از مواد اولیه خارجی به میزان درصد مجاز تعیین شده از سوی کمیسیون ارزش افزوده، آزاد بودن صادرات محصولات تولیدی در منطقه از مقررات عمومی صادرات و واردات، امکان انتقال ۱۰۰ درصد سرمایه و سود حاصل از فعالیت اشخاص ثبت شده خارجی به خارج از کشور، معافیت ورود ماشین آلات و مواد اولیه مصرفی واحدهای تولیدی از عوارض ورودی گمرکی را از دیگر مزیت‌های منطقه آزاد چابهار عنوان کرد.

شهرستان چابهار از شرق با کشور پاکستان، از جنوب با دریای عمان (مکران)، از غرب با بندر کنارک و از شمال به شهرستانهای دیگر سیستان و بلوچستان متصل است.

بندر و منطقه آزاد چابهار در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.

منبع: ایرنا

400

کد خبر: 935199

وب گردی

وب گردی