تلاش برای بازگرداندن بعثی‌ها به صحنه سیاسی عراق

منابع رسانه ای و نمایندگان پارلمان و شخصیت های عراقی طی روزهای اخیر از فشارهای شدید آمریکا برای آزادی برخی مسئولان رژیم بعث از زندان ناصریه خبر دادند.

سرویس بین الملل ایسکانیوز: برخی رسانه های حامی حزب بعث طی این روزها تلاش دارند با طرح مساله بیماری 14 مسئول سابق این رژیم، آزادی آنها را در بین افکار عمومی مشروع جلوه داده و به عنوان بازوی رسانه ای فشارهای آمریکا عمل کنند.
سایت کنانه نیوز روز سه شنبه 24 آوریل (چهارم اردیبهشت) نوشت: وضعیت سلامتی «سلطان هاشم» وزیر دفاع صدام حسین در زندان وخیم گزارش شده است.
در این گزارش آمده: از بین زندانیان می توان به «سلطان هاشم» وزیر دفاع سابق و «عبدالباقی کریم» از مهم ترین رهبران حزب بعث اشاره کرد. همچنین در بین زندانی ها «جمال مصطفی عبدالله سلطان» داماد صدام نیز حضور دارد که از سال 2003 بدون محاکمه در زندان قرار دارد.
از سوی دیگر، پایگاه خبری کردستان 24، با انتشار همین خبر در پایان گزارش خود آورده است: همچنان 5 نفر از معاونان صدام فراری هستند که مهمترین آنها «عزت الدوری» رئیس شورای رهبری حزب بعث است که بارها خبر مرگش منتشر شده اما در روز هفتم آوریل تصاویر ویدیویی جدیدی از وی به مناسبت سالگرد تاسیس حزب بعث منتشر شد!
«بدیع عارف» وکیل مدافع صدام و از اعضای ارشد حزب بعث نیز در گفتگو با رسانه ها، از وضعیت نامناسب جسمانی همه مقامات بعثی در زندان الناصریه در جنوب عراق خبر داد و خواستار آزادی آنها شد. پیش از این طارق عزیز وزیرخارجه رژیم بعث در سال 2015 در زندان، فوت کرد.
پایگاه خبری صوت العراق نیز امروز چهارشنبه (25 فوریه) گزارش داد: به احتمال فراوان «فشارهای خارجی» طی روزهای آتی باعث آزادی مقامات بارزی از رژیم صدام می شود.
در این گزارش به سخنان بدیع عارف اشاره شده که نزدیک بودن آزادی مقامات رژیم بعث از زندان ناصریه خبر داده است.
وی افزود: اطلاعاتی موثقی داریم که بازداشت شدگان رژیم سابق با توجه به فشارهای خارجی از زندان آزاد می شوند.

تعداد بازداشتی ها 20 نفر است که «فاضل حمود» از رهبران حزب بعث نیز در بین آنها قرار دارد.


اما سوال اصلی این است که چرا در برهه کنونی بحث آزادی مقامات رژیم بعث مطرح شده است؟

«نادر السامرائی» تحلیلگر سیاسی عراقی در اینباره می گوید: در شرایطی که تنها کمتر از 20 روز تا انتخابات عراق باقی مانده است، بحث آزادی «سلطان هاشم» و دیگر مقامات بعثی اهدافی سیاسی دارد و به برخی تشکل های انتخاباتی در عراق کمک خواهد کرد.
«محمد الصهیود» نماینده عراقی از ائتلاف دولت قانون نیز با اشاره به وجود فشارهای آمریکا برای آزادی برخی مسئولان رژیم صدام، این فشارها را در راستای پروژه آمریکا برای تغییر معادله سیاسی در عراق در جریان انتخابات پیشرو توصیف کرد.

کد خبر: 935832

وب گردی

وب گردی