پایتخت نشینان بیشترین قربانیان قاتل خاموش/کدام استان ها تلفات نداشتند؟

بررسی ها نشان داده است بیشترین مرگ میر ناشی از گازگرفتگی در 11 ماه نخست سال گذشته مربوط به استان تهران بوده است که میزان قربانیان در این استان در مجموع 176 نفر بوده که 133 مرد و باقی زن بوده اند.این در حالی است که در استان های ایلام، بوشهر و هرمزگان هیچ مورد فوتی ناشی از مسمومیت با گاز کربن منواکسید مشاهده نشده است.

نیوشا یعقوبی -خبرنگار ایسکانیوز، کم نبودند اخبار ناگوار سال 96، کشتی سانچی، سقوط هواپیما،حمله تروریستی به مجلس و... در سال گذشته در کشور اتفاق افتاد، چه خانواده هایی که به داغ فرزندانشان نشستند، چه کودکانی که نام پدر حسرت همیشگی زندگیشان شد،چه زن هایی که به سوگ همسرانشان هنوز هم رخت سیاه بر تن دارند.

اصلا نمی خواهم حال اردیبهشتیان را خراب کنم، اما اگر خبرنگار باشی آن هم از نوع اجتماعی اش یاد می گیری که اخبار ناگوار هم جزئی از کار و زندگی هستند. زمانی که به اتفاقات ناگوار سال گذشته فکر می کنم به یاد حادثه هایی می افتم که شاید به اندازه سایر اتفاقات به آن پرداخته نشد، تصادفات ، گاز گرفتگی، غرق شدگی، سوختگی و... افراد بسیاری که در تصادفات جان باختند، در دریا غرق شدند، در خواب طعمه قاتل خاموش شدند و...

تمامی این موارد را گفتیم که هم یادی کنیم از قربانیان حوادثی که در سال گذشت و هم در سلسله گزارش های مختلف به بررسی قربانیان حوادثی بپردازیم که کمتر رسانه ای شده و راهکارهایی برای کاهش آن ها ارائه دهیم.

بررسی میزان قربانیان مرگ خاموش در یازده ماه سال گذشته نشان می دهد 681 نفر در 11 ماه اول سال گذشته جان خود را از دست داده اند.

نمودار زیر بیانگر قربانیان گاز گرفتگی در 11 ماه نخست سال گذشته در استان های مختلف است:

نمودار بالا نشان می دهد بیشترین مرگ میر ناشی از گازگرفتگی در 11 ماه نخست سال گذشته مربوط به استان تهران بوده است که میزان قربانیان در این استان در مجموع 176 نفر بوده که 133 مرد و باقی زن بوده اند.این در حالی است که در استان های ایلام، بوشهر و هرمزگان هیچ مورد فوتی ناشی از مسمومیت با گاز کربن منواکسید مشاهده نشده است.

بیش ترین قربانیان قاتل خاموش زنان بودند یا مردان؟

نمودار زیر میزان تلفات ناشی از مسمویت با گاز منواکسید کربن به تفکیک جنسیت طی 11 ماه نخست سال را نشان می دهد:

از بررسی نمودار می توان دریافت استان تهران چه در زنان و در زنان بیش ترین میزان تلفات را داشته است.اگر حتی یک نگاه ساده به نمودار هم بیاندازیم در مردان بیش تر از زنان قربانی قاتل خاموش شده اند.

برای دانستن نکات ایمنی هنوز هم دیر نشده!

سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی در زمینه خرید وسیله گرمایشی و گازسوز اعلام کرد:در گام نخست باید وسایل گرمایشی و گاز سوز باید استاندارد تهیه شود و برای نصب وسایل جدید بهتر است از نمایندگی مجاز خواسته شود تا این اقدام را انجام دهد.
وی افزود: اگر قصد استفاده از وسایل سال های گذشته را داشته باشید، باید قبل از نصب آن ها از نظر ظاهری و سلامت کامل دستگاه چک شوند و اقداماتی در راستای تعویض یا مرمت برخی قطعات و قسمت ها نیز صورت گیرد. در این خصوص شیشه بخاری ها بسیار حائز اهمیت است. اگر آنها شکسته یا ترک برداشته است حتماً نسبت به تعویض آن اقدام شود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی گفت: در صورتی که از وسایل شعله دار استفاده می شود نباید تمام راه های ورودی هوا را بست ، به همین منظوز باید مسیر مناسبی را برای ورود اکسیژن و هوای تازه به محیط در نظر گرفته شود. نیازی نیست که تمام در و پنجره ها را باز باشد، بخشی از پنجره یا زیر در واحد کافی است. هرچه مسیر ورود هوا به وسیله گرمایشی نزدیک تر باشد، بهتر است.
وی در زمینه احتمال حطرات سایر وسایل گرمایشی اعلام کرد: شومینه از وسایلی است که بیشتر از سایر وسایل می تواند حادثه ساز شود. این وسیله علاوه بر اینکه گرمای زیادی را به هدر می دهد، مقدار بیشتری گاز را نیز وارد منزل می کند البته جنبه تزئیناتی این وسیله بیشتر از گرمایشی آن است. اگر از پکیج استفاده می کنید بهتر است از انواع فن دار باشد که به وسیله آن، آلاینده ها را به خارج هدایت می کند.باید توجه داشت پکیج و آبگرمکن دیواری مقدار زیادی اکسیژن مصرف می کند و درصورت تامین نشدن هوای مناسب، به سرعت محیط را با کاهش اکسیژن مواجه می کند. پس بهتر است این وسیله در خارج از محیط منزل مثلا در بالکن یا محلی که مستقیم به فضای آزاد راه دارد نصب شود.همچنین نقص در سیستم دودکش ها از مهم ترین عوامل تولید و انتشار این گاز کشنده است، پس توصیه های ایمنی مربوط به نصب اصولی آن ها باید رعایت شود.

ملکی بیان کرد: خطر نشت گاز و انفجار وآتش سوزی در نصب و راه اندازی وسایل گرمایشی، خطر دیگری در این زمینه همواره هموطنان را تهدید می کند که فقط مخصوص وسایل گازسوز نیست و هر وسیله گرمایشی یا حتی غیرگرمایشی که به نوعی شعله ای در آن وجود دارد و اکسیژن محیط را مصرف می کند عامل بروز این خطر بوده و آن، خطر مسمومیت با گاز کشنده مونوکسید کربن (CarbonMonoxide )است. انواع بخاری های گازی، نفتی، شومینه، پکیج، آبگرمکن و ... از جمله این وسایل است، حتی خودرویی که به مدت طولانی در محیط بسته روشن بماند می تواند باعث تولید این گاز کشنده شود. همان گازی که از آن به عنوان قاتل خاموش یا مرگ خاموش یاد می شود.

وی اضافه کرد: این گاز به دلیل کاهش اکسیژن در محیط به وجود می آید. یعنی اگر در محیطی که یک وسیله شعله دار وجود دارد و راه مناسبی برای ورود هوا نباشد به زودی در آن محل گاز مونوکسید کربن تولید و منتشر می شود. اگر تمام عناصر تشکیل دهنده آتش (حرارت، ماده سوختنی و اکسیژن) به نسبت مناسب و کافی کنار هم وجود داشته باشد، مشکل خاصی ایجاد نمی شود اما خطر واقعی زمانی است که به هر دلیلی اکسیژن محیط کاهش پیدا کرده و گاز مونوکسید کربن (CO) تولید و منتشر می شود. اگر اکسیژن به طور کامل قطع شود باعث خاموش شدن سریع شعله آتش شده و خطری ندارد اما کاهش اکسیژن خطرات زیادی دربر دارد.

ملکی بیان کرد: در برخورد با افراد آسیب دیده با این گاز ضمن تماس فوری با نیروهای امدادی (آتش نشانی و اورژانس) به سرعت فرد مسموم را از محل خارج کرده و به فضای باز منتقل کنید و اگر شدت مسمومیت بالاست آنان را به مراکز درمانی منتقل شوند. سپس در و پنجره ها را باز کرده و تمام منابع گازسوز و شعله دار محیط را خاموش کنید و حتما توسط افراد متخصص مسئله را بررسی و منبع تولید و انتشار این گاز را بیابید و نسبت به رفع آن اقدام کنید تا از تکرار آن جلوگیری شود.

وی اظهار کرد: در پایان اینکه همیشه با کمی احتیاط و صرف اندکی هزینه بیشتر می توان جلوی بسیاری از این حوادث را گرفت. بیشتر مردم برای خرید منزل جدید به همه مسایل اهمیت می دهند اما به مسایل ایمنی ساختمان که از مهم ترین و حیاتی ترین مسایل زندگی ماست توجهی نمی کنند. بسیاری افراد صدها هزار تومان برای خرید یک دستگاه بخاری و یا چند میلیون تومان برای ساخت یک شومینه زیبا هزینه می کنند اما از هزینه چند هزار تومان برای تجهیز و نصب آن (شیلنگ، بست و دودکش مناسب) امتناع می کنند و آسیب می بینند. باید به این باور برسیم که نتیجه رعایت یا عدم رعایت اصول ایمنی متوجه خود ماست پس باید در اجرای این اصول کوشا باشیم.

701

کد خبر: 935931

وب گردی

وب گردی