باید در صنعت کشاورزی تجدید نظر کنیم

استاندار خوزستان گفت: باید در صنعت کشاورزی تجدید نظر کنیم و سیستم‌ها و روش‌هایی را به کار بگیریم تا بهره‌وری بالاتر رود.

به گزارش ایسکانیوز، غلامرضا شریعتی در دیدار سفیر هلند و هیات همراه و سفیر ایران در هلند با وی که امروز دوشنبه (۱۰ اردیهشت) در اهواز انجام شد، اظهار کرد: ما از مواضع هلند در حمایت از برحام تشکر می‌کنیم و امیدواریم موانع برجام برداشته شود. با توجه به پیشینه روابط تجاری ایران و هلند، امیدواریم این روابط با گستردگی بیشتری ادامه پیدا کند و روابط با خوزستان نیز بیشتر شود.

وی افزود: اولین اقدام رسمی ورود هلندی‌ها برای توسعه ایران از خوزستان آغاز شد. بیشترین آب‌های شیرین جاری و بیش از ۱۵ درصد تولید محصولات کشاورزی کشور در خوزستان است. با توجه به خشکسالی‌های اخیر در ایران و گسترش روش‌های مدرن و سنتی، خوزستان با مشکل کم آبی مواجه است. باید در صنعت کشاورزی تجدید نظر کنیم و سیستم‌ها و روش‌هایی را به کار بگیریم تا بهره‌وری بالاتر رود.

استاندار خوزستان با بیان اینکه هلند از کشور‌هایی است که بیشترین پیشرفت را در این زمینه داشته است، گفت: مُصر هستیم که از تجربیات شما استفاده کنیم و روش‌های نوین را در کشاورزی به کار بگیریم و از تجربیات دانشگاه‌های هلند بهره ببریم. باتوجه به سفر بی‌نتیجه‌ دانشگاه واخنینگن هلند به ایران و علاقه نه‌چندان آن‌ها به همکاری، خواهشمندیم رضایت آن‌‌ها برای بازدید از خوزستان جلب شود و پیرامون یک تفاهم‌نامه برای یک طرح جامع (master plan) برای آب، کشاورزی، محیط زیست، ریزگردها و ... خوزستان صحبت شود تا به عنوان نقشه راه طی چند سال در خوزستان در دستور کار قرار گیرد.

شریعتی ادامه داد: ما برای عوض کردن شرایط و طرح جدیدی برای آب، کشاورزی و محیط زیست جدی هستیم. مسایل دیگری که مورد مذاکره قرار گرفته است، مسایل آب شرب، آب شیرین‌کن‌ها، تصفیه‌خانه‌ها، سدهای لاستیکی روی رودخانه‌ کارون و گردشگری است. ما جدی هستیم که ارتباطات ما با هلند جنبه اجرایی و عملیاتی بگیرد.

وی بیان کرد: ما قصد داریم یک مرکز تحقیقات شورورزی برای استفاده از زهاب‌های کشاورزی در استان دایر کنیم. در خوزستان حدود سه میلیارد متر مکعب زهاب داریم که سایر کشورها از این آب‌ها برای کشاورزی و آبزی‌پروری استفاده می‌کنند اما در اینجا هدر می‌رود یا موجب شوری زمین می‌شود.

استاندار خوزستان تصریح کرد: خوزستان پس از تهران بیشترین نقش را در تولید ناخالص ملی کشور دارد و روزانه ۲.۷ میلیون بشکه نفت از خوزستان استخراج می‌شود. در چهار سال گذشته یک و نیم میلیارد دلار برای احیای اراضی کشاورزی صرف شده است اما اکنون به دنبال روش‌های نوین و بهره‌وری بیشتر هستیم. ما می‌خواهیم با کمک هلند خود را با شرایط کم‌آبی سازگار کنیم و هم، تولید و کشاورزی را داشته باشیم و هم کم شدن آب را تحمل کنیم.

کد خبر: 936310

وب گردی

وب گردی