دستگاه پرو مجازی ۳ بعدی لباس طراحی و ساخته شد

تعدادی از فارغ التحصیلان جوان کشورمان بعد ۲ سال زحمات شبانه روزی برای اولین بار در خاورمیانه موفق به ساخت و طراحی دستگاه «آینه (اتاق) پرو مجازی ۳ بعدی لباس» شدند.

به گزارش ایسکانیوز، تعدادی از فارغ التحصیلان جوان کشورمان بعد 2 سال زحمات شبانه روزی برای اولین بار در خاورمیانه موفق به ساخت و طراحی دستگاه «آینه (اتاق) پرو مجازی ۳ بعدی لباس» شده اند.

علی رفیعی یکی از محققان این پروژه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری گفت: «آینه پرو مجازی سه بعدی لباس» در واقع محصولی جهت تعویض و مشاهده انواع لباس بدون نیاز به پوشیدن آن ها می باشد. این دستگاه برای نخستین بار در خاورمیانه توسط شرکت رونیا طراحی و تولید شده است و به عقیده بسیاری از کارشناسان حوزه فناوری و پوشاک در آینده ای نزدیک سبب انقلابی در عرصه مد و لباس خواهد شد و تاثیر شگرفی بر نحوه تعامل و عرضه محصولات در فروشگاه های لباس ایجاد خواهد شد. از این رو در سال های اخیر تلاش جدی و رقابتی طاقت فرسا جهت تولید و عرضه این محصول در سطح بین المللی صورت گرفته است.

تکنولوژی‌های به کار رفته در این دستگاه

رفیعی با اشاره به استفاده از جدیدترن تکنولوژی های روز دنیا در این محصول گفت: محصولی که ما طراحی کرده ایم یک محصول دانش محور است که از تلفیق چند فناوری مختلف تشکیل شده است این فناوری ها بیشتر در حوزه بینایی و یادگیری ماشین و بازنشانی الگو کاربرد دارد. در این دستگاه برای یادگیری و آموزش آن از تکنولوژی های روز دنیا به نام یادگیری ماشین (Machine learning) استفاده کرده ایم. یادگیری ماشین به عنوان یکی از شاخه‌های وسیع و پرکاربرد هوش مصنوعی است که به تنظیم و اکتشاف شیوه‌ها و الگوریتم‌هایی می‌پردازد که بر اساس آنها رایانه‌ها و سامانه‌ها توانایی تعلٌم و یادگیری پیدا می‌کنند. وی افزود: هدف استفاده از تکنولوژی یادگیری ماشین این است که سیستم بتواند به تدریج و با افزایش داده‌ها کارایی بهتری در انجام وظیفه مورد نظر پیدا کند. به عبارت دیگر سیستم می تواند با دیدن هر چهره جدید و تشخیص خودکار چهره، اطلاعات خود را تکمیل نماید و دیگر احتیاجی به آموزش سیستم توسط کاربر نیست.

نحوه عملکرد آینه

رفیعی در مورد نحوه عملکرد این آینه گفت: وظیفه این سیستم در مرحله اول این نکته است که آیا تصویری که در آینه دیده می شود انسان است یا نه، یا به عبار دیگر با قرار گرفتن هر شی در مقابل این آینه جادویی، سیستم های هوشمندی که در این آینه به کار رفته است در ابتدا انسان بودن آن را مورد بررسی قرار می دهند. در مرحله دوم ابعاد بدن فرد، توسط سنسورهای پیشرفته سه بعدی اسکن خواهد شد و نقشه سه بعدی بدن تهیه می گردد به عبارت دیگر موقعیت دست، صورت، پا و ... در تصویر مشخص می شود. در مرحله سوم چون تصویر فرد از ویدئو( به صورت زنده) دریافت می شود بعد از شناسایی فرد و اعضای بدن آن، شروع به دنبال کردن فرد در تصویر می نماید و سپس تصویر فرد را از پس زمینه جدا می نماید و در پایان اطلاعات بدست آمده توسط فرآیندهای پیچیده ای مورد تحلیل قرار می گیرد و امکان قرارگیری مدل های سه بعدی لباس بر روی بدن میسر خواهد شد. برای معرفی لباس ها به سیستم نیز در ابتدا از نرم افزار های سه بعدی ابتدا تصویر لباس به صورت سه بعدی تهیه می گردد سپس وارد سیستم می شود.

وی در ادامه گفت: در حین کار کردن با دستگاه، سیستم های دنبالگر طراحی شده به طور مداوم موقعیت فرد را ارزیابی می کنند و بدین ترتیب امکان جابه جایی در هر سه محور سه بعدی فراهم می گردد. بنابراین با جابه جایی و چرخیدن فرد، لباس مدل شده نیز به طور همزمان تغییرات لازم را انجام خواهد داد و استفاده کننده قادر به مشاهده تمام زوایای لباس خواهد بود. کلیه این موارد به صورت زمان واقعی و بر روی لباس موجود بر روی بدن انجام می گیرد، بنابراین به هیچ عنوان نیازی به درآوردن لباس نخواهد بود. خرید این دستگاه ضمن در اختیار گذاشتن تجربه فناورانه لذتبخش، موجب صرفجویی فراوان در زمان و امکان پرو همزمان طیف وسیعی از مدل ها خواهد شد.

ویژگی های منحصربه فرد دستگاه

رفیعی با تاکید بر اینکه محصول اکنون ساخته شده و آماده ورود به بازار رقابت است، گفت: از این دستگاه نه تنها برای اولین بار است که درایران ساخته می شود بلکه در خاورمیانه نیز اولین شرکتی هستیم که موفق به ساخت این دستگاه شده ایم و از مهمترین ویژگی های این دستگاه نسبت به نمونه خارجی خود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- کاهش زمان تأخیر ((Dellay :

در نمونه خارجی معمولا تصویر به صورت هم زمان پوشش داده نمی شود و تصویر نمایش داده شده دارای تأخیر می باشد که ما موفق شده ایم نسبت به نمونه خارجی این زمان تأخیر را حذف کنیم و تصویر هم زمان پوشش داده می شود.

2- طراحی منحصر به فرد:

ما در این دستگاه از روش خاص خود برای طراحی استفاده کرده ایم به صورتی که در یک فروشگاه کمترین فضا و بیشترین بازده را دارد.

3- ارزان بودن:

هم اکنون نمونه خارجی این دستگاه با قیمت های ببسیار بالا به فروش می رسد ولی ما موفق به ساخت دستگاه خود با یک پنجم قیمت نمونه خارجی شده ایم .

4- کاهش هزینه مدل سازی:

در نمونه خارجی برای مدل سازی هر لباس، فروشگاه مصرف کننده باید 600 دلار هزینه پرداخت نماید اما ما موفق شده ایم با روش خاص خود هزینه این طراحی را به یک دهم این قیمت کاهش دهیم.

کاربرد دستگاه

رفیعی با اشاره به این نکته که هیچ محدودیتی برای استفاده از این دستگاه در صنعت پوشاک وجود ندارد گفت: از این دستگاه می توان در پاساژ ها و فروشگاه های عرضه پوشاک معمولا در شعب و محل فروش، شرکت های توزیع کننده عمده پوشاک، شرکت های غیرمرتبط با صنعت پوشاک در زمان برپایی نمایشگاه جهت بهره گیری از جاذبه های سرگرم کننده و جذب مخاطب، باشگاه ها ورزشی نظیر فوتبال در تمامی رویداد های مرتبط با هواداران خود نظیر برگزاری مسابقات، گردهمایی ها، دربی ها و سایر مواقع، مراکز فرهنگی و مذهبی جهت فرهنگسازی نوع پوشش، مراکز تفریحی و سرگرمی نظیر شهربازی ها استفاده کرد.

در پایان حسین پناهی دیگر محقق این پروژه در مورد انتظارات دست اندرکاران این پروژه از مسئولین گفت: این وسیله برای اولین بار است که در خاورمیانه ساخته شده است و انتظار ما هم از مسئولین مربوطه نه حمایت مالی بلکه کمک به معرفی این وسیله به شرکت ها و نهاد های داخلی و خارجی می باشد و با توجه به نامگذاری امسال به نام حمایت از تولید ملی، با کمک به معرفی این دستگاه می توانیم باعث ارز آوری برای کشور و ایجاد اشتغال مضاعف برای نیروهای جوان این شرکت شد.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری

کد خبر: 936467

وب گردی

وب گردی