کارگردان سرشناس فرانسوی درگذشت

«پی‌یر ریسی» کارگردان و تهیه‌کننده سرشناس فرانسوی یک روز مانده به آغاز جشنواره کن درگذشت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از هالیوود ریپورتر، «پی‌یر ریسی» کارگردان و تهیه‌کننده سرشناس فرانسوی و حامی کارگردان‌هایی همچون مارتین اسکورسیزی، کلینت ایستوود و جِین کمپیون در 81 سالگی درگذشت.

او از تاثیرگذارترین چهره‌های پشت پرده فستیوال‌های بین‌المللی در 50 سال اخیر است که به فیلمسازان متعددی کمک کرد تا دیده شوند.

ریسی قرار بود در جشنواره کن هفتاد و یکم که فردا آغاز می‌شود فیلمی بازسازی شده از خود در عرصه کارگردانی با عنوان «پنج و پوست» محصول سال 1982 در بخش کلاسیک‌های کن به نمایش بگذارد.

او در جشنواره‌های بین‌المللی چهره‌های مهم آینده را شناسایی و به آنها کمک می‌کرد تا در جشنواره‌ها بیشتر دیده شوند. «سیدنی پولاک»، «مایکل لی»، «عباس کیارستمی»، «شارل برنت»، «هو هسیائو» و «عباس کیارستمی» از جمله این چهره‌ها بودند.

ریسی که متولد پاریس بود از جوانی شیفته سینما شد و به سرعت با نویسندگان و کارگردان‌هایی که در لیست سیاه جای داشتند مانند ژوزف لوسی، جان بری، سی اندفیلد، آبراهام پولانسکی و دالتون ترومنو همکاری کرد. در آن زمان چندین فیلم کوتاه نوشت و کارگردانی کرد و بعد به عنوان دستیار ژان لوک گدار در فیلم «از نفس افتاده» در سال 1960 کار کرد.

میل شدید ریسی به جلو رفتن وی را به برتران تاورنیه رساند و آنها چند سال به نمایش فیلم‌های قدیمی در سینماها پرداختند. در اواخر دهه 1960 وی به سینمای آسیا علاقه‌مند شد و فیلم «نشانی از ذن» کینگ هو را سال 1971 به کن آورد. وی سال 1976 نخستین فیلم بلند خودش با عنوان «یک شب ایستاده» را با بازی ریچارد جوردن در هنگ کنگ ساخت.

در دهه 1990 ریسی به شرکت تولید فیلم «CB 2000» پیوست و بر خلق فیلم «پیانو» در سال 1993 نظارت کرد. این فیلم نخستین فیلم یک کارگردان زن شد که موفق شد تا نخل طلای کن را به خانه ببرد. در این دوره او همراه فیلم‌هایی از لی و کیارستمی نیز بود که در این استودیو تولید یا توزیع می‌شد. وی چهره‌ای بود که موجب شد ایستوود با چندین فیلمش در کن حضور یابد.

500

کد خبر: 947652

وب گردی

وب گردی