خروج آمریکا از برجام تهدیدی برای امنیت آمریکا و اسرائیل

برنی سندرز عضو مجلس سنای آمریکا تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته ای با ایران را محکوم کرده و آن را تهدیدی برای امنیت آمریکا و اسرائیل و عامل انزوای این کشور نزد متحدین اروپایی خود دانست.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، برنی سندرز سناتور آمریکایی امروز (سه شنبه) به تصمیم ترامپ در خصوص خروج از توافق هسته ای با ایران شدیداً انتقاد نمود و گفت: این اقدام، امنیت آمریکا و اسرائیل را به خطر انداخت.

سندرز در پیامی که حساب شخصی خود در توییتر نوشت گفت: تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته ای با ایران امنیت ما را به خطر انداخته است.

این عضو مجلس سنای آمریکا ادامه داد: این توافق تنها با آمریکا نبود بلکه توافقی بود که طرف های جامعه بین الملل امضا کرده بودند یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین، روسیه و شورای امنیت.

وی افزود: تصمیم ترامپ آمریکا را نزد متحدین استراتژیک اروپایی خود منزوی کرد که هنوز از این توافق حمایت می کنند و آن را حامی امنیت ملی کشورهای خود می دانند.

سندرز گفت: رئیس جمهور آمریکا نسبت به دیدگاه هایی که باقی ماندن در توافق هسته ای را به نفع آمریکا و اسرائیل می‌دانست بی‌توجهی کرد.

این نماینده مجلس سنای آمریکا در ادامه افزود: طی ماه گذشته ۲۶ نفر از کارشناسان نظامی و امنیتی اسرائیل در پیامی آمریکا را به ادامه حضور در توافق هسته ای دعوت کردند و بر وجود نتایجی در این حضور تاکید نمودند و در مقابل خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران را نه تنها تهدیدی برای امنیت آمریکا بلکه تهدیدی برای امنیت اسرائیل اعلام کردند.

وی تاکید کرد: خروج از توافق هسته ای با ایران تنها این کشور را از محدودیت های برنامه هسته ای رها نکرده بلکه قدرت آمریکا برای گفت و گو و مذاکره در خصوص آینده توافقات در خصوص سلاح هسته ای را محدود کرد از جمله مذاکره با کره شمالی.

سندرز در سخنان خود در همین رابطه گفت: چگونه ممکن است برای یک کشوری با آمریکا توافقی را امضا نموده و تعهدات خود را اجرا نماید اما چند سال بعد یک رئیس‌جمهور جسور بیاید و آن را ملغی کند.

وی ادامه داد: اگر ما در خصوص رفتارهای ایران در منطقه نگران هستیم خروج از توافق هسته ای اقدام بدتر بوده و مشکلات سخت دیگری را ایجاد خواهد کرد.

سندرز با اشاره به اهمیت ایجاد روابط بهتر با مردم ایران افزود: رئیس‌جمهور آمریکا دستیابی به این هدف با مشکلات فراوانی مواجه کرد.

ترامپ روز گذشته (سه شنبه) به صورت رسمی خروج آمریکا از توافق هسته ای را اعلام کرد و بلافاصله تحریم های جدیدی را علیه ایران امضا نمود.

ترامپ گفت: این توافق مانع توسعه موشک‌ های بالستیک ایران که قادر به حمل کلاهک هسته ای است نشده، وی تاکید کرد این یک توافق بسیار بد است و به نظام ایران که به حمایت از تروریسم مشغول است میلیاردها دلار پول داد.

توافق هسته ای امضا شده میان ایران و شش کشور دیگر محدودیت هایی را به مدت 10 سال بر پروژه هسته ای ایران اعمال می کند تا از ادعای برخی کشورها برای دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری نماید.

کد خبر: 948151

وب گردی

وب گردی