تلاش غرب  برای افروختن جنگ اقتصادی  در کاراکاس

نیکولاس مادورو در شرایطی سکان ریاست جمهوری ونزوئلا را برای 6 سال دیگر در دست گرفته است که این کشورآمریکای جنوبی علی رغم صادرات نفت ، از لحاظ اقتصادی در شرایط بحرانی به سر می برد. در این اثناء آمریکا و اروپا هم با اعمال تحریم بر این کشور سعی بر وارد کردن فشارهای بیشتر به رییس جمهور منتخب مردم ونزوئلا دارند.

به گزارش ایسکانیوز، "نیکولاس مادورو" برای یک دوره 6 ساله دوباره به عنوان رییس جمهور ونزوئلا انتخاب شد.

این درحالی است که مخالفان سیاسی و آمریکایی ها اعلام کرده اند که نتایج این انتخابات را قبول ندارند.

آن ها اظهار داشته اند که مشارکت اندک مردم حاکی از آن است که رای دهندگان به درخواست آن ها برای خودداری از رای دادن توجه کرده اند. 'هنری فالکون' رقیب اصلی “مادورو” در این انتخابات مدعی شد که تخلفات گسترده ای در انتخابات صورت گرفته و این رای گیری را غیرقانونی خواند.

ازسوی دیگر، رییس جمهوری منتخب ونزوئلا بعد از پیروزی در میان هوادارانش حاضر شد و نتیجه انتخابات را رکوردی تاریخی خواند و خطاب به مردمش اعلام کرد که"شما به من اعتماد کرده اید و من جواب این اعتماد را خواهم داد."

اما از طرف دیگر آمریکا و اروپایی ها، این پیروزی به مذاقشان خوش نیامد و این نتایج را برنتافته اند.

مادرو قبل از انتخابات نیز اعلام کرده بود که مبارزه شدیدی توسط دولت دونالد ترامپ برای از بین بردن نتایح انتخابات عراق صورت گرفته است ولی آن ها نمی توانند به خواسته های خود در این مورد برسند.

وی اعلام کرده بود در صورتی که ایالات متحده بخواهند بدون دخالت و رفتارهای یکجانبه در مورد مسائل ونزوئلا گفت و گو کند آمادگی این امر را داریم.

جان سالیوان معاون وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن فعالانه در حال بررسی اعمال تحریم های نفتی علیه ونزوئلاست و قرار است در نشست روز دوشنبه گروه 20 در بوئنوس آیرس پاسخ به نتیجه انتخابات ونزوئلا مورد بحث قرار بگیرد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، آمریکا پیش از این نیز با دخالت در انتخابات این کشور سعی کرده با وارد کردن فشار به "“مادورو” " زمینه های کنار زدن او و انتصاب نامزد مورد نظر خود بعد از "هوگو چاوز" را فراهم کند.

برای مثال آمریکا در اولین واکنش به رای گیری انتخابات مجلس مؤسسان قانون اساسی ونزوئلا در سال 2017، “مادورو” را مورد تحریم قرار داد و آن را یک انتخابات قلابی خواند.

از طرفی ونزوئلا به عنوان مهمترین صادرکنندهٔ نفت در آمریکای جنوبی به حساب می رود و آمریکا به بهانه های مختلف سعی در فروپاشی اقتصادی این کشور دارد.

هم اکنون نیز این کشور با بحران های شدید اقتصادی رو به رو است که تورم شدید، زندگی را برای مردم به شدت سخت تر کرده است و افزایش فشارها وتحریم هایی که از سوی آمریکا نیز وعده داده شده است کار این رییس جمهور را با دشواری مواجه خواهد کرد.

“مادورو” تاکید کرده که وی در حال نبرد با ' امپریالیسمی' است که به دنبال نابود کردن ونزوئلا سوسیالیست بوده و اینکه کشورش با یک جنگ اقتصادی تحت هدایت آمریکا مواجه است.

از زمان تشدید بحران در ونزوئلا، “مادورو” و مقامات ارشد این کشور تلاش کردند تا تدابیر جدیدی برای مقابله با چالش های داخلی و تحریم ها به اجرا درآورند، از جمله این اقدامات ایجاد واحد پولی مجازی برای مقابله با تحریم ها و همچنین کنار گذاشتن دلار از تبادلات نفتی بوده است. “مادورو” همچنین تلاش کرده روابط کاراکاس با هم پیمانش بین الملی اش از جمله روسیه و چین را نیز تقویت کند.

اکنون و با شایط فعلی “مادورو” به خوبی آگاه است که راه سختی در پیش دارد هم از لحاظ نارضایتی مردم از اوضاع نا بسامان در این کشور و هم اینکه مخالفان و آمریکا سعی در این دارند که وی را مسبب همه مشکلات این کشور نشان دهند.

فصل جدید ریاست جمهوری “مادورو” قطعا آبستن تحولات مختلفی در این کشور خواهد بود.

کد خبر: 950914

وب گردی

وب گردی