اعلام شروط 12 گانه آمریکا برای سرنگونی نظام حاکم در ایران

عبدالباری عطوان تحلیلگر عرب در روزنامه رای الیوم نوشت شروط 12 گانه اعلام شده توسط مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا از استراتژی جدید آمریکا برای سرنگونی نظام حاکم در ایران حکایت می کند.

به گزارش گروه بین الملل اسکانیوز عبدالباری عطوان تحلیلگر عرب در روزنامه رای الیوم نوشت: سخنرانی مایک پمپئو وزیر امور خارجه جدید آمریکا که بر ضرورت پایبندی ایران به ۱۲ شرط مشخص شده از سوی آمریکا برای رهایی از تحریم های تاریخی علیه این کشور تاکید کرد از عزم آمریکا برای مقابله با تهدید ایران حکایت می کند که مقدمه آن تحریم ‌های بی‌سابقه ای است که شاید به جنگی تمام عیار نیز تبدیل شود.

در این سخنرانی پمپئو استراتژی جدید آمریکا را مشخص کرد که از هفت محور اصلی برای چگونگی تعامل با ایران تشکیل می شود که همه آنها در راستای یک هدف اصلی یعنی تغییر نظام در ایران است و مانند همان طرحی است که در عراق و لیبی اجرا شد و البته این بار شاید در زمانی سریع تر از آنچه بسیاری پیش‌بینی می کنند انجام شود.

۱۲ شرط اساسی تعین شده از سوی پمپئو را می توان در چهار محور اساسی خلاصه کرد:

۱- پایان یافتن برنامه های موشک های بالستیک به عنوان مرحله اول و پس از آن از میان بردن مخازن موشکی ایران.

۲- توقف حمایت ایران از تروریسم یعنی توقف حمایت از بازوهای مسلح وابسته به ایران و تامین مالی آنها که در اینجا به طور آشکار مقصود حزب الله در لبنان، جهاد اسلامی و حماس در فلسطین و حشد الشعبی در عراق است.

۳- توقف دخالت های ایران در درگیری های خاورمیانه که فلسطین در درجه اول و لبنان و سوریه و عراق در درجه دوم قرار دارند.

۴- عقب‌ نشینی کامل ایران از سوریه و پایان یافتن حضور نظامی آن در اراضی این کشور.

همه این شروط اسرائیلی بوده و در خدمت تسلط اسرائیل بر منطقه و رفع تهدید ایران از اسرائیل است و کاملاً مشخص است که پمپئو از زبان تنانیاهو و لیبرمن سخن می‌گوید.

مضمون پیام تهدید آمیز آمریکا که در سخنان پمپئو در این زمان ارائه شد تنها برای ایران و هم‌پیمانان آن بیان شده است و آن اینکه تحریم های تاریخی که دولت آمریکا علیه ایران وضع می کند مانند همان تحریم‌ هایی است که هم اکنون برای کره شمالی و پیش از این علیه عراق اجرا شده بود زیرا دولت ترامپ نمی‌ خواهد اشتباه ترامپ را که با نرمی با دیگران رفتار می کرد یعنی منظور کره شمالی تکرار شود که به آن اجازه داده شد به قدرت بازدارندگی اتمی و توسعه موشک‌ های بالستیک خود تا عمق خاک آمریکا دست یابد.

پمپئو هنگامی که گفت: به کار با متحدین خود برای مقابله با فعالیت های بی ثبات کننده ایران در منطقه ادامه خواهیم داد و مانع تامین مالی تروریسم توسط این کشور می شویم و با انتشار موشک‌ های ایران مقابله خواهیم کرد چرا که پایبندی به توافق هسته ای با ایران برای استقرار و بی ثباتی در منطقه برای آمریکا، اروپا و خاورمیانه و تمام جهان توافقی بد است»، در واقع او در این قسمت از سخنرانی آتشین خود به اروپا و شرکای بزرگ خود اجازه هیچ گونه حرکتی برای تعامل تجاری با ایران در آینده نمی دهد.

تهدیدات آمریکا علیه شرکت های بزرگ اروپایی که تعاملات تجاری با ایران را آغاز کرده و سرمایه ‌گذاری ‌هایی را در ایران آغاز نموده اند راه را برای تحقق آرزوهای ایران در آینده در مورد فروش نفت و گاز به اروپا، تعاملات بانکی و گشایش حریم هوایی و بنادر به روی هواپیماها و کشتی‌ های ایرانی مسدود خواهد کرد. شرکت نفتی بزرگ فرانسوی انجی اعلام کرد برنامه های خود در ایران را در نوامبر آینده متوقف خواهد کرد و شرکت نفتی بزرگ توتال فرانسه نیز در موضعی هماهنگ اعلام کرد هرگز پروژه خود در بخش گاز و نفت را بدون حصول اطمینان کامل از رفع تحریم ‌های آمریکا اجرا نخواهد کرد.

واکنش های اروپایی، روسی، چینی و ایرانی در مقابل این اقدام تشنج آمیز آمریکا علیه ایران مشخص نیست، بیش از ۷۰ درصد از صادرات نفتی ایران به چین روانه می‌شود و حجم تبادل تجاری چین با ایران به ۶۰ میلیارد دلار در سال می رسد، آیا این کشورها سکوت اختیار خواهند کرد و اجازه خواهند داد که به منافع تجاری آنها خسارت وارد شود؟

اما در خصوص روسیه هنوز واکنش این کشور مبهم است و طرح مسئله خروج همه نیروهای بیگانه از اراضی سوریه در نشست مشترک اسد و پوتین در سوچی در هفته گذشته بدون استثنا کردن نیروهای ایرانی و عدم اجرای کامل قرار قرار داد موشک های اس ۳۰۰ و تحویل کامل آنها به ایران تاکنون و عدم تحویل آنها به سوریه در پاسخ به درخواست اسرائیل بر ابهام این پاسخ می افزاید.

ایرانی ها تهدید آمریکا را پیش‌بینی می‌کردند همچنان که پیوستن اتحادیه اروپا به تحریم های واشنگتن را پیش بینی می کنند، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران از نگرانی های کشورش در کنفرانس مطبوعاتی با نماینده اروپایی آژانس بین المللی انرژی اتمی در تهران سخن می گوید و اعلام می کند تعهدات اروپا برای حفظ توافق هسته ای کافی نیست باید گام ‌های بیشتری برداشته شود و تنها حمایت‌ های سیاسی کفایت نمی‌کند.

کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به طور قطع در خصوص تغییر نظام در ایران با آمریکا همراهی خواهند کرد و همه آنها تحریم های آمریکا ضد سید حسن نصرالله و 9 نفر دیگر از رهبران این حزب را تایید کردند که نقطه شروعی برای تحریم ها و فراهم نمودن میدانی برای جنگ است مانند همان نقشی که در جنگ عراق و سوریه ایفا کردند.

واکنش ایران به تهدیدات خطرناک بی ‌سابقه در تاریخ روابط این کشور با آمریکا نیز مشخص نیست، آیا رهبران ایران به غنی سازی فوری اورانیوم اقدام خواهند کرد؟ و یا اینکه منتظر اتخاذ موضوع از سوی همپیمانان خود در روسیه و چین و برخی از کشورهای اروپایی خواهند ماند؟

نمی توان به این سوال پاسخی فوری داد اما مشخص است که سخنرانی پمپئو اعلان جنگ بوده و به مقاصد دولت ترامپ برای تغییر نظام در ایران اشاره کامل و واضح دارد.

نسیم هرج و مرج در حال وزیدن است که در آینده به طوفان جنگی خانمان سوز تبدیل خواهد شد که طبل آن را رئیس جمهور آمریکا، جان بولتون، جیمز متیس و پمپئو می نوازند و همه آنها نژاد پرستانی هستند که از اسلام و مسلمین و عرب نفرت دارند، فراموش نکنیم که حاکم فعلی کاخ سفید در این روزها نتانیاهو می باشد.

کد خبر: 950953

وب گردی

وب گردی