حمایت از سوژه ها به صنعت فیلم سازی کمک می کند/تاثیر مستقیم دانشگاه آزاد در افزایش سواد هنری جامعه

کارگردان فیلم «بچه خور»، گفت: از آنجایی که سوژه ها در ساخت یک فیلم اهمیت بسیاری دارند، با حمایت از سوژه های جسورانه و جذاب به صنعت فیلمسازی کمک های بسیاری می شود.

محمد کارت در گفت و با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره چگونگی حمایت از سینما بویژه مستند در سال حمایت از کالای ایرانی، اظهار کرد: حمایت از سوژه ها و مضمون های جسورانه تر در مستندهای اجتماعی و همچنین ساخته شدن فیلم هایی که بتوانند تأمل و کنکاش بیشتری نسبت به موضوعات داشته باشند.

وی ادامه داد: برای تولید فیلم ها بودجه بسیاری صرف می شود که به همین دلیل سوژه ها و مضمون مستندها اهمیت بسیاری دارد.

کارگردان مستند «خون مردگی» با اشاره به اینکه فیلم ها باید بتوانند معبر بروز داشته باشند، گفت: فیلم ها نباید تنها برای حضور در جشنواره های مختلف ساخته شوند، فیلم ها باید توانایی برقراری ارتباط با طیف گسترده ای از مخاطبان را داشته باشد.

کارت افزود: اگر فیلم ها در جریان اصلی اکران قرار گیرند و همچنین به مخاطب به درستی معرفی شوند، زمینه ساز تربیت بیننده می شود.

وی با اشاره به ایجاد شرایط بهتر برای اکران و تبلیغات مستندها، گفت: تبلیغات در فروش فیلم ها تأثیر بسیاری دارد و علاوه بر تربیت مخاطب سبب جذب گسترده تربیننده و در نتیجه فروش بیشتر هم می شود.

** مستندهای جشنواره جهانی فیلم فجر طیف گسترده مخاطبان را دارند

کارگردان و تهیه کننده مستند «آوانتاژ» درباره مستندهای اکران شده در جشنواره جهانی فیلم فجر، اظهار کرد: مستندهای اخیر بویژه فیلم هایی مانند «درجستجوی فریده» که در جشنواره جهانی فیلم فجر هم اکران شد، فیلم های خوبی هستند که طیف گسترده ای از مخاطبان را در برگرفته است.

** مستندها مخاطب محور شده اند

کارت درباره کیفیت مستندسازی در سال های اخیر، گفت: درسال های گذشته فیلمسازی در حیطه مستند تفاوت بسیاری نسبت به گذشته دارد.

وی ادامه داد: در سال های اخیر برخلاف گذشته، مستندها مخاطب محورتر شده اند و تماشاگرمی تواند همزمان با دیدن یک فیلم مستند علاوه بر تعقل، سرگرم هم شوند.

این کارگردان افزود: در سینمای مستند بار سنگین تعقل نسبت به سال های پیش کمتر شده است،درحال حاضر علاوه برحفظ بعد تفکربرانگیز بودن فیلم ها، جذابیت هم دراین مستندها ایجاد شده است.

کارت با اشاره به بیشتر شدن اقبال مستندها درمیان مردم، یادآور شد: فضای فیلم ها در این مدت دراماتیزه شده و به نظر من افزایش اقبال مستند در میان مخاطبان به همین دلیل است.

وی همچنین به وجه فرهیختگی مخاطبان مستند اشاره کرد و گفت: تماشاگر مستند در گذشته فکر می کرد تنها باید وجه فرهیختگی اش را در سالن روشن کند واز فیلم فقط اطلاعات بگیرد اما در حال حاضر با ساخت مستندهای جدید یادگرفته که هم می تواند فرهیخته و هم سرگرم باشد.

کارگردان مستند «سمفونی مرگ» به جذابیت مستندها اشاره کرد و ادامه داد: فیلم های مستند مخاطب محورتر از گذشته شده اند و این تفاوت مستند نسبت به سال های گذشته است.

کارت افزود: زمان های گذشته تعداد معدودتری از مستندها می توانستند با طیف گسترده مردم ارتباط برقرار کنند اما در حال حاضر برخلاف گذشته بیشتر مستندها دامنه وسیعی از مخاطب را به خود جذب می کنند.

** بچه خور با مضمون اجتماعی آخرین فعالیتم است

بازیگر فیلم «عصبانی نیستم» در ادامه درباره آخرین فعالیت های خود، گفت: فیلم «بچه خور» به تهیه کنندگی مازیارهاشمی آخرین مستند داستانی است که ساخته ام که در جشنواره جهانی فیلم فجر اکران شد و جایزه بهترین فیلم کوتاه دربخش آسیایی را دریافت کرد.

کارت ادامه داد: فیلم «بچه خور» مضمونی اجتماعی دارد که موضوع کودکان کار و کودکان بدسرپرست را در بستر قصه کوتاه روایت می کند.

** دانشگاه آزاد بازدهی خوبی در کشور دارد

کارگردان فیلم «بچه خور» درباره تأثیر دانشگاه آزاد اسلامی در ارتقای سطح فرهنگ و هنر در کشور، اظهار کرد: طبیعی است که دانشگاه آزاد اسلامی در افزایش سطح سواد و هنر درجامعه تأثیر داشته باشد.

کارت ادامه داد: تعداد فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی بسیار است به همین دلیل بازدهی خوبی در کشور می تواند داشته باشد.

** تلفیق مستند، سینما و دانشگاه آورده خوبی به همراه دارد

وی درباره تلفیق تحصیلات دانشگاهی و مستندسازی، گفت: در حیطه سینمای مستند و تعریف این حوزه در دانشگاه ها من فکر می کنم مستند یک وجوه خوبی دارد که می تواند برای دانشگاه آورده های مناسبی داشته باشد.

این مستندساز، خاطر نشان کرد: در حوزه مستند دانشجو می تواند هر چیزی که به صورت تئوری تدریس می شود را به صورت مصداق عینی در فیلم پیدا کند.

کارت خاطرنشان کرد: تلفیق سینمای مستند، سینما و دانشگاه می تواند برای دانشجو بازدهی بیشتری داشته باشد و براش از هرچیز تئوری یک مصداق عینی پیدا کند که در نهایت امیدوارم قشر دانشگاهی قدر این قضیه را بیشتر از پیش بداند.

503

کد خبر: 951881

وب گردی

وب گردی