تجربیات  وزیر مغول در کشورداری  خواندنی شد

کتاب «درباره خود، درباره امپراتوری»  تالیف راجیو کینرا، درباره زندگی و حرفه یکی از مهمترین وزرای مغولان هندوستان منتشر شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، انتشارات دانشگاه کالیفورنیا، کتاب «درباره خود، درباره امپراتوری» را با عنوان Writing Self Writing Empire تالیف راجیو کینرا، منتشر کرده است.

راجیو کینرا دارای دکتری از دانشگاه شیکاگو در سال 2008م است. او یک مورخ فرهنگی آسیای مرکزی است که بیشتر در حوزه فرهنگ ادبی، مذهبی و سیاسی مغول و امپراتوری‌های اولیه بریتانیا در هند (قرن 16 الی 19) کار می‌کند. تحقیقات او بر روی زبان‌های مختلف به ویژه فارسی، هندی - اردو و سانسکریت و بررسی انواع جوامع، همزیستی‌ها و مدرنیته فرهنگی در ایران و اقیانوس هند نیز قابل ذکرند.

اثر مورد نظر، نوشته‌های وزیر مغول، منشی چاندر بهان «برهمن» (متوفی.1670م) درباره صاحب منصبان و شاعران بزرگ هندی دوره مغول است. زندگی چاندر بهان، شاهد حاکمیت چهار امپراتور مختلف، اکبر (1556-1605)، جهانگیر (1607-1627)، شاه جهان (1628-1658)، و اورنگزیب (1657-1658)، بوده است.

چاندر بهان به عنوان یک هندویی که با مجموعه‌ای از پادشاهان مسلمان و دیگر مقامات مغول کار می‌کرد، نامه‌ها و نوشته‌های دلگرم کننده دارد که برای دوره تاریخی- فرهنگی و سیاسی هند، هر چند که تاکنون نادیده گرفته شده، ارزشمند است.

او با محوریت دولت مغول در این اثر؛ زندگی و حرفه یکی از مهمترین وزرای مغولان هندوستان را بررسی می‌کند و در بخش ابتدایی اثر اشاره می‌کند که تمرکز اصلی مطالعات تاریخی او بر شرایط سیاسی و فرهنگی هند در دوران حکومت برخی از پادشاهان مغول است. بنابراین این کتاب درباره چاندر بهان برهمن که به جهانگیر، شاه جهان و اورنگزیب خدمت کرده است، مطالعۀ اندیشه سیاسی هندویسم را با شرایط تمدن و پلورالیسم بررسی می‌کند.

کینرا در این اثر که به یک پیشگفتار و نتیجه‌گیری و شش فصل تقسیم شده است، استدلال می‌کند که متفکران سیاسی مغول، امپراتوری خود را به عنوان بخشی از تمدن عام جهانی معرفی می‌کردند. او مغولان را در یک شبکه بین‌المللی امپریالیستی و در مسیرهای تجاری و مبادلات اقیانوس به شمار می‌آورد.

او در فصل اول، نقد خوبی از تاریخ نگاری مغول ارائه می‌دهد . کینرا از تجربیات ادبی چاندر بهان برهمن در ارائه تجربیات امپراتوری مغول استفاده می‌کند. کینرا کارهای ابتدایی چاندر بهان برهمن را نیز نشان می‌دهد و یک نمایش تاریخی از دنیای روشنفکری که در آن ساکن است، ارائه می‌کند.

فصل سوم متعلق به چهار چمن است. کینرا در آنجا نشان می‌دهد که چاندر بهان چگونه ما را با برخی جزئیات جالب در مورد مفهوم قلمرو مغول و قانون اساسی دادگاه‌ های مغول آشنا می‌سازد.

فصل چهار و پنج ما را به دنیای فارسی منتقل می‌کند. آخرین فصل کتاب مخاطبان را به زندگی اجتماعی - فرهنگی مغول باز می‌گرداند.

کتاب «درباره خود، درباره امپراتوری» با عنوان Writing Self Writing Empire تالیف راجیو کینرا، توسط انتشارات دانشگاه کالیفورنیا، در 368 صفحه منتشر شد.

502

کد خبر: 952309

وب گردی

وب گردی