فرهنگ در بخش حمایت مادی هم  مظلوم است

نماینده کانون‌‌های فرهنگی هنری در محضر رهبر انقلاب گفت: به مرور زمان از اول انقلاب تا کنون توسط یک جریان فکری معاند، بعضی از حرام های خدا به ارزش و حلال های خدا به ضد ارزش تبدیل شده است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، هرسال در ماه رمضان دانشجویان و فعالین تشکل‌های دانشجویی میهمان سفره مقام معظم رهبری هستند. دیدار امسال دانشجویان با رهبر معظم انقلاب شب گذشته برگزار شد و محمد رضاپور به نمایندگی از کانون‌های فرهنگی هنری وزارت علوم و وزارت بهداشت در محضر رهبری سخنرانی کرد.

متن سخنان وی به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

عرض سلام و احترام دارم خدمت رهبر عزیزم و عرض سلام خدمت همه دانشجویان و دانشگاهیان محترم خواهشمندم جهت سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان صلوات قرایی ختم بفرمایید.

بزرگترین مانع تبلیغ اسلام در دنیا، زندگی ناهنجار متخلف از قرآن مسلمانان است (شهید مظلوم دکتر بهشتی)

در 40 سالگی انقلاب، ما دانشجویان فرهنگی و قرآنی کشور با تمام کاستی ها و مشکلات فرهنگی، صحنه ی روشنی را در مقابل دیدگان خود می بینیم. صحنه ای پرامید و پرشور از حضور جوانان و دانشجویان ایران اسلامی در زمینه های فرهنگ دینی و جلوه های هنری آن از قبیل تئاتر، شعر و هنرهای تجسمی، موسیقی و تولیدات سینمایی و تلویزیونی که به عنوان قالب هایی زیبا توانسته اند پیام و محتوای مناسب را به عموم جامعه تسری نمایند و این مساله مرهون مجاهدت ها و سختی های دانشجویان فرهنگی این سرزمین، با وجود تمام تنگ نظری ها و کم توجهی ها بوده است.

و خداوند را شاکریم که در طول این مدت دیدگاه ها و نظرات امام خمینی (ره) و حضرتعالی و ارتباط مستمرتان با اصحاب رسانه و هنر، شمع امید را میان ایشان زنده نگه داشته است و آن زمان که به صورت تخصصی در حوزه رمان، شعر و فیلم و مسائل فرهنگی اظهار نظر می نمایید، دل هنرمندان شاد و خیالشان آسوده می شود، که اگر هیچ مسئولی کارشان را نمی بیند ولی چشمان تیزبین رهبر جامعه تولیدات آنها را دنبال و پیگیری می نماید.

لذا از جنابعالی خواهشمندیم با توجه به استعداد های فراوان هنری و ادبی که میان دانشجویان و جوانان توانمند این سرزمین است جلسه ای دانشجویی با حضور این جوانان نیز در سال برگزار نموده و منویات خود را در مورد کارها و سبک های نسل جدید بیان فرمایید.

در ادمه برخی مشکلات کانون های فرهنگی و قرآنی را خدمتتان عرض می نمایم:

با وجود اینکه جلسات قرآنی زیادی در کشور برگزار می‌شود و حافظان و قاریان ممتاز ملی و بین المللی بسیاری داریم ولی عامه مردم ایران نمی‌توانند درست قرآن بخوانند. این مورد نیازمند اهتمام خانواده ها و مدارس با به کارگیری روش های زیبا و خلاقانه از همان سنین کودکی برای مانوس کردن کودکان با مفاهیم زیبای قرآنی دارد و دانشگاه تنها فرصتی برای تقویت و عمق بخشی به بهره گیری از این سرمایه عظیم الهی است . می توان شرایطی تعیین کرد که همه ی محصلان حداقل تا سن جوانی توانایی صحیح خوانی قرآن را پیدا کنند، این ظرفیت با استفاده از اعضای کانون های قرآن دانشگاهی در مدارس قابل دستیابی است.

دغدغه اصلی و مهمی که وجود دارد ایجاد جامعه قرآنی است؛ باید زندگی‌مان قرآنی شود و تلاش کنیم تربیت قرآنی را در جامعه گسترش بدهیم. در روزگار نوین با رنگ و لعاب هایی که آدمی را به دنیا مشغول می‌کند دیگر به کارگیری شیوه های سنتی در آموزش قرآن کافی نیست اینجاست که فعالیت سایر کانون ها ارزش دو چندان پیدا می کند. اگر اعضای کانون های ادبی ما حمایت شوند اگر تئاتر ما و هنرهای تجسمی در راستای نمایش ملموس آموزه های دینی و اصیل ایرانی باشد و با بها دادن به دانشجویان در بخش های مختلف سلیقه های مختلف را جذب و از ظرفیت آن ها استفاده شود، دیگر فرصت جولان برای بدخواهان به بهانه های واهی وجود محدودیت و مانند آن نخواهد بود.

برای رسیدن به وضعیت مطلوب در جامعه اسلامی باید مدیریتی مبتنی بر قرآن وجود داشته باشد. به مرور زمان از اول انقلاب تا کنون توسط یک جریان فکری معاند، بعضی از حرام های خدا به ارزش و حلال های خدا به ضد ارزش تبدیل شده است. یکی از موارد آن قضیه ی امر به معروف است.

به کارگیری شیوه های صحیح و انتقال تجربیات موفق و نوین در کرسی های دانشگاهی می تواند تاثیر زیادی در گسترش این سنت پسندیده داشته باشد. یکی دیگر از موارد توجه به الگو گیری مردم از مسئولین در این قضیه است اگر مردم پذیرش مسئولین و سعه ی صدر آن ها را ببینند، طبق روایت داریم که الناس علی دین ملوکهم آنها هم در برابر تذکر ها رفتار منطقی و معقولی نشان خواهند داد.

سالانه بودجه هایی برای بخش فرهنگی در نظر گرفته می شود اما صرف فرهنگ نمی شود . سازمان برنامه و بودجه، مقادیر خوبی را برای برنامه های فرهنگی در ذیل بودجه آموزش دانشگاه های در قانون بودجه پیش بینی می کند اما در بخش های دیگر مانند عمرانی و آموزش و مانند آن صرف می شود. ما درخواستمان این است که دولت محترم که شعار شفافیت می دهد بودجه فرهنگی دانشگاه ها را از بودجه آموزش جدا کند و اختصاص قطعی آن را طی هر سه ماه یک بار اعلام کند.

همچنین با وجودی که در وزارت بهداشت جشنواره های ملی و فرهنگی با بودجه ستادی حمایت خوبی می شوند در وزارت علوم کارهای ستادی با محدودیت بودجه مواجه است و همیشه برگزاری این مراسم ها مشروط است.

انگار هنوز جا نیفتاده است که فرهنگ زیر بنای توسعه متوازن و مسئول در همه حوزه هاست. اگر در حوزه فرهنگی سرمایه گذاری مناسب کرده بودیم نباید 10 درصد تولید ناخالص ملی سالانه در جاده های کشور نابود می شد، آیا مردم هنوز کالای خارجی مصرف می کردند آیا نباید افتخار به مصرف کالای ایرانی به عنوان یک مولفه نجات بخش در حوزه اقتصاد نهادینه میشد؟

در مورد تفاوت نسل ها با کمال تعجب برخی از سن و سال گذشتگان در دانشگاه ها و جامعه این صحبت را می گویند که نسل ما جوانان دهه 70و60 نسل دینداری نیست. این سیاه نمایی است، باید فرصت داده شود، دانشگاه فرصتی برای تمرین و استقلال فکری است. این نسل در دل خود شهید حججی ها و مدافعان حرم را دارد. این نسل دانشمندان در عرصه های مختلف هسته ای ، نانوتکنولوژی، پزشکی و مدیریتی دارد، که اگر میدان برای آن ها محیا شود هردم برای انقلاب و کشورشان از جان و دل مایه می گذارند. این نسل ثمره انقلاب است و چه کسی زحمت 40 ساله ی خود را با بی ذوقی طرد می کند. باید از این ثمره استفاده کرد نه اینکه این سرمایه ارزشمند که در جهان همتا ندارد را با بی اعتنایی تقدیم اغیار نمود.

آمار شرکت کنندگان در جشنواره های قرآنی نظیر جشنواره ملی قرآن و مراسم های اعتکاف دانشجویی، محافل قرآنی و فرهنگی دانشگاه نشان دهنده عطش جوانان دانشجوی ما نسبت به معارف قرآنی است. جهت استحضار حضرتعالی در آخرین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان ایران که به میزبانی وزارت بهداشت برگزار گردید بیش از 300 هزار نفر در حوزه های مختلف شرکت کرده اند.

لزوم تقویت کرسی های تفسیر و تبیین قرآن در دانشگاه ها یکی از راه های رفع این عطش است که با ارتباط بین حوزه و دانشگاه و بحث تخصصی ضمن به کارگیری بیان مناسب نسل جوان قابل دستیابی است.

امام علی‌(ع)در نهج‌البلاغه به مهجور بودن قرآن اشاره و می‌فرمایند؛ نکند دیگران در عمل به قرآن از شما سبقت بگیرند؛ روشن است که منظور از دیگران درواقع غیرمسلمان‌ها هستند.

ما حرف جهانی داریم اما برای بیان جهانی آن مشکل داریم چون از هنر فاصله گرفته ایم. حضرتعالی در سالهای اخیر به دانشجویان ورود به عرصه هنر را توصیه کردید اما هنوز هم در این عرصه جوانان معتقد کمیتشان لنگ میزند و صاحب اثر شاخص نیستیم. اگر سیمای جمهوری اسلامی ایران به همان اندازه که به امور سیاسی و اقتصادی می‌پرداخت؛‌ برای ترویج قرآن تلاش می‌کرد آن‌وقت کلام خداوند این‌همه در میان مردم مهجور نبود.

مسئله مهم دیگر توجه به اخلاق قرآنی در کشور است. باید همه فعالین این حوزه احساس مسئولیت کنند.

در نهایت جمله ای از امام خمینی رحمت الله علیه که می فرمایند: اگر پناه به قرآن و اسلام بیاورید، اجنبی به خود اجازه نمی‌دهد که از شما سند بردگی بگیرد، اجازه نمی‌دهد که مفاخر ملی و اسلامی شما پایمال شود. (پیام امام به ملت ایران 4/8/43)

جوانگرایی و استفاده از ظرفیت جوانان در عرصه های مختلف فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی

لزوم تعدیل و حذف رشته های دانشگاهی با توجه به شرایط و نیاز کشور و جلوگیری از اتلاف سرمایه انسانی

توجه به آسیب های اجتماعی و سلامت روان دانشجویان با توسعه فعالیت های فرهنگی وهنری متنوع دغدغه های دیگری است که بدلیل غیر مرتبط بودن با متن اصلی به صورت تیتر وار خدمتتان عرض کردم.

با تشکر از وقتی که گذاشتید

اللهم عجل لولیک الفرج

کد خبر: 952610

وب گردی

وب گردی