خوش چشم: مذاکرات موشکی یعنی امضا کردن سند مرگ دسته جمعی

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: هرگونه مذاکره و عقب نشینی در حوزه های دفاعی از جمله دفاع موشکی،امنیت کشور را به مخاطره خواهد انداخت و تهدید های نظامی بیشتری نسبت به جمهوری اسلامی ایران رخ خواهد کرد.

سیدمصطفی خوش‌چشم تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز،با اشاره به گمانه زنی های منتشرشده پیرامون مذاکرات موشکی گفت: گویا ابتدا در مذاکرات تلفنی بین روحانی با رئیس جمهور فرانسه قبل از خروج آمریکا از برجام این مباحث بین طرفین مطرح شده است، و در این مکالمه آقای مکرون از تمایل اروپا به مذاکرات بعدی در حوزه های موشکی و منطقه ای می گوید، آقای روحانی نیز در پاسخ و طبق نقل قول رسانه ها به طرف مقابل پیام می دهند که رفتار ما بر اساس رفتار طرف مقابل در واکنش به آمریکا شکل خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: این نوع سخن گفتن یک سری پیام هایی به طرف مقابل ارسال می کند که گویا امیدی برای مذاکرات در این حوزه وجود خواهد داشت.

وی با اشاره به صحبت های مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ایشان بارها بر این نکته تاکید کرده اند که ایران هرگز پیرامون مسائل مربوط به امنیت و مولفه های قدرت خویش بخصوص مسائل موشکی و منطقه ای مذاکره نخواهد کرد خاطر نشان کرد: این نکات چیزی از خوی توسعه طلبی اروپایی ها کم نکرده است و اروپایی ها در واقع بدنبال این هستند که همان امتیازات ذیل برجام را که با بدعهدی اجرا نکردند و به تعهدات خویش وفادار نماندند را طی مذاکرات دیگری همچون موشکی به شیوه های دیگر از ما مطالبه کنند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در ادامه اظهار داشت: اروپا اساساً بازیگر مستقلی در سطح جهان نیست و بدون آمریکا نمی تواند کاری پیش برد و نشان داده که در عمل نمی تواند به همه تعهدات خودش پایبند بماند.

این استاد دانشگاه با هشدار نسبت به مخاطرات امنیتی ورود به مذاکرات موشکی،خاطرنشان کرد: اگر این موضوع از دیدگاه ما بررسی شود،ایران هرگز نباید به چنین مذاکراتی ورود کند کما اینکه هیچ کشور دیگری هم در دنیا حاضر نخواهد شد که بر سر مولفه های قدرت خویش مذاکره کند چرا که هرگونه مذاکره و عقب نشینی در حوزه های دفاعی از جمله دفاع موشکی،امنیت کشور را به مخاطره خواهد انداخت و تهدید های نظامی نسبت به جمهوری اسلامی ایران را بسیار بیشتر خواهد کرد، ضمن آنکه در پس آن هدفی غایی تر برای غرب متبلور می شود و آن اینکه امنیت روانی، کشور ما را مورد تهدید شدید و عمیق از سوی دشمنان قرار خواهد داد.

خوش‌چشم مسائل بین الملل با اشاره به طرح آمریکا پیرامون تحلیل توان دفاعی ایران،تصریح کرد: این طرح آمریکایی مبتنی بر مولفه هایی است تا بتوانند از آن طریق با تضیف و تحلیل توان دفاعی کشور، ایران را به یک بازیگر منفعل و وابسته و خود و نازل در سطح منطقه و جهان تبدیل کند تا برای هرگونه حمله خارجی طعمه آسانی محسوب شود.

وی افزود: در واقع این استراتژی جدیدی هم نیست و این طرح از ابتدای شکل گیری انقلاب وجود داشته است و آمریکایی های از ابتدای انقلاب تا به حال سعی کرده اند با بهره گیری از انواع روش های تهدید آمیز ازجمله کودتا،جنگ،تحریک اختلافات قومی،تحریم،تهدید و ... ساختار نظام جمهوری اسلامی را تغییر دهند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: آمریکایی ها تا سال 2005 تمام سعی خودشان را در براندازی و تغییر رژیم در ایران به کار بردند، اما از سال 2009 بعد از اینکه به این نتیجه رسیدند که تغییر جمهوری اسلامی امکان پذیر نیست، شروع به تغییر استراتژی و نگرش خویش کردند؛ بدین معنی که، حال که نمی توانند رژیم را تغییر دهند قدرت جمهوری اسلامی را مهار کنند.

در استراتژی مهار( containment) سعی می شود مولفه های قدرت کشور هدف شناسایی و تک به تک مهار شود.راهکار انجام این استراژی نیز مبتنی بر تحریم روز افزون(سیاست چماق) و پیشنهاد مذاکره(هویج) صورت می پذیرد.

گفتنی است در استراتژی مهار( containment) سعی می شود مولفه های قدرت کشور هدف شناسایی و تک به تک مهار شود؛ راهکار انجام این استراژی نیز مبتنی بر تحریم روز افزون(سیاست چماق) و پیشنهاد مذاکره(هویج) صورت می پذیرد تا از طریق مذاکره ،بتوانند مولفه های قدرتی را که از قبل معین کرده اند تضعیف یا نابود کنند.

خوش چشم در تکمیل این استراتژی افزود: نهایتاً مولفه های مد نظر آنها بسیار بیشتر از این موارد ذکر شده است چرا که آنها ابتدا با صنایع هسته ای شروع کردند و حال بدنبال صنایع موشکی و حضور منطقه ای جمهوری اسلامی هستند و در اجرای این استراتژی فرقی بین دولت اوباما یا ترامپ وجود ندارد تنها تفاوت این دو در اجرای تاکتیک ها و راهبرد ها می باشد.

وی افزود: آمریکایی ها برای اینکه بتوانند قدرت روز افزون جمهوری اسلامی که بعنوان الگوی یک کشور مستقل است را از بین برود سعی می کنند تا مولفه های قدرت کشورمان را تضعیف کنند تا در نهایت ایران را تبدیل به یک کشور منفعل، کوچک، ضعیف و بله قربان گو مانند عربستان و کشور های حاشیه خلیج فارش تبدیل کنند.

این تحلیل گر در ادامه تاکید کرد: باید بگویم انتهای کار اتاق فکر های آمریکایی ها حتی تغییر نظام یا موارد مشابه این هم نیست، بلکه هدف اصلی آنها چند تکه کردن و تجزیه خاک ایران است و همین برنامه را در مورد سایر کشور های منطقه هم دارند.

وی با اشاره به طرح تجزیه منطقه توسط آمریکایی ها گفت: مانع فعلی آمریکایی ها امروز تنها و تنها محور مقاومت است و اگر این محور وجود نداشت، امروز طرح آنها اجرا شده بود و همه کشور های منطقه را هم در بر می گرفت و حتی دوستان و متحدان فعلی آمریکا همچون رژیم سعودی هم از این موضوع مستثنا نبودند؛ آنها در پی این هستند تا با استراتژی گام به گام موانع و مشکلات موجود سر راه این طرح را بردارند و پله به پله طرح خود را پیش ببرند.

خوش چشم در پایان خنثی کردن این چنین حربه ها را تقویت محور مقاومت و همبستگی مردم دانست و گفت: اگر این همبستگی و پایداری در محور هایی که مورد هدف دشمن است نهادینه شود هیچ قدرتی نمی تواند خللی در نظام حاکمیت جمهوری اسلامی و تضعیف آن بر آید و این اتفاق تنها با همسو شدن و هم گرا شدن مردم و مسئولان به وقوع خواهد پیوست.

کد خبر: 952687

وب گردی

وب گردی